Görüntünün yeni serüveni

Görüntüleri sayısal formata dönüştürmek ve bilgisayar ortamında saklamak birkaç sene öncesine kadar son derece zahmetliydi ve...

Görüntüleri sayısal formata dönüştürmek ve bilgisayar ortamında saklamak birkaç sene öncesine kadar son derece zahmetliydi ve bilgisayarda oldukça fazla yer kaplıyordu. Ancak MPEG formatıyla birlikte hem ses, hem de görüntü sıkıştırması konusunda epey yol kat edildi. Artık görüntü ve ses kalitesinden
biraz feragat edilmek suretiyle bir sinema filmi iki CD'ye sığdırılabiliyordu. DVD'lerle birlikte neredeyse sinema standartında ses ve görüntü kalitesi bir CD'ye sığar hale geldi. Bütün bu gelişmeler sürerken DivX;) adlı bir korsan format, DVD'ye yakın kaliteyi tek bir normal CD'ye sığdırabilmeyi başarmıştı.
Çalışmalarına devam eden Motion Picture Experts Group (MPEG) bu hafta yeni bir formatın detaylarını basına tanıttı. Yeni formatın ismi MPEG-4. Konuyla ilgili olanlar MPEG 1 ve MPEG 2'nin ardından MPEG 3 formatını hatırlamakta zorlanabilirler. Bu konuda da haklılar çünkü MPEG grubu 3. sürümü atlayarak 4. nesil formatıyla sektörün karşısına çıktı.
Ne fark var?
Öncelikle MPEG 4 formatının tamamen
'etkileşimlilik' kavramı üstüne yerleştiğini hatırlatmakta fayda var. Yani izleyiciler bu formatta bir yayını izlerken, yayını hazırlayanların izin verdiği ölçüde etkileşime girebilecekler.
Örneğin bir müzik klibi izlerken şarkıcının kıyafetinin üstüne tıklayarak markasını öğrenebilecek, ya da arkadaki bir masa saatinin üstüne tıklayarak internetten aynısını satın alabilmeniz artık olasılıklar arasında.
Aynen DVD'lerde olduğu gibi kimi sahneleri başka açılardan, başka kameralardan seyredebilmeniz de mümkün. Elbette burada yükün önemli bir kısmı görüntüleri hazırlayanların üstünde çünkü teknik olarak yapılabilecek binlerce şey var. Elbette en önemli şartlar kullanıcılar tarafından kabul görmesi, üretimine olanak sağlayan yazılımların fiyatları ve bu yeni formatı seyredebileceğimiz yazılımların yaygınlığı olacak. MPEG-4'ün belki de en çok sevindireceği grup, cep telefonu içeriği konusunda yatırım yapan firmalar olacak. Yeni format hem yüksek sıkıştırma oranıyla, hem de yetenekleriyle gelecekte göreceğimiz görüntülü cep telefonları konusunda son derece önemli bir rol oynayacaklar. Örneğin bu teknolojiyle cep telefonunuzdan bulunduğunuz bölgeye yakın sinemalarda oynayan filmlerin tanıtım kliplerini izleyerek gideceğiniz filmi seçebileceksiniz.
Tek yenilik görüntü alanında değil elbette. Son yıllarda MP3 konusundaki tartışmalardan ders alan MPEG, yeni format için detaylı bir lisans standartı geliştirdi. Böylelikle izinsiz kopyalama engellenmiş olacak. Yayıncı izin vermemişse ses ya da görüntü dosyasını çoğaltamayacak ve kopyalayamayacaksınız.
Film içinde film
MPEG-4 formatı görüntünün içinde farklı belgeler bulundurulmasına da izin veriyor.
Örneğin bir filmin içinde kahramanın okuduğu gazetenin üstüne tıkladığınızda PDF ya da benzeri bir formatta gazeteyi karşınızda görüp siz de okuyabileceksiniz.
Yeni teknolojinin en çok heyecanlandırdığı sektörlerin başında reklam sektörü geliyor. Bu imkânların internet destekli tanıtım ve pazarlama çalışmalarında patlama yaratacağı düşünülüyor. Bu konuda çalışmalar yürüten reklam ajansları şimdiden çalışmalarını duyurmaya başladı bile.
Özetle, 'seyretme'nin yeni bir tanımı doğuyor. (Detaylı bilgiler için http://www.mpeg4.philips.com/ adresini kullanabilirsiniz.)