Nokia'nın medya şirketine dönüşüm serüveni

Nokia'nın medya şirketine dönüşüm serüveni
Nokia'nın medya şirketine dönüşüm serüveni
Cep telefonu üreticisi olarak pazar liderliğini koruyan Nokia, yeni stratejisini internet kuşağının dinamikleri üstüne kuruyor

STUTTGART  Cep telefonu pazarı lideri Nokia, 150 ülkede, 180 farklı dile hizmet veriyor ve 100’den fazla farklı modelde saniyede 13; başka bir deyişle günde 1 milyon telefon üretiyor. Yanısıra 4 yıldır, enerjisinin büyük bir bölümü cihaz üretimi dışındaki bazı alanlara odaklanmaya harcıyor. Firmanın Başkan Yardımcısı Ansi Vanjoki geçirdikleri değişim sürecini “eskiden teknoloji odaklıydık, artık kullanıcı odaklıyız” sözleriyle özetliyor.
Bu dönemin ilk adımı 2005 yılında Amsterdam’daki basın toplantısında atılmıştı. Nokia, Nseries adını verdiği ve N70, N90 ve N91 modelleriyle başlattığı süreçte multimedya özellikleriyle birleştirilmiş akıllı telefonlarla internet kuşağını ana hedef olarak belirlemişti. Slogansa ‘interneti cebe sığdırmak’tı.
4 yılın ardından Nokia kimisi aynı modelin türevlerinden oluşan 30 seçenekle bu seriyi güçlendirdi. Diğer yandan da satın aldığı ve yarattığı web hizmetlerini birer birer bu cihazlara entegre etti. 2007 yılında bütün bu internet tabanlı hizmetlerini Fince ‘kapı’ anlamına gelen Ovi adlı ortak bir platformda topladı.
Harita, e-posta, fotoğraf yükleme ve paylaşım, müzik, oyun, uygulama dükkanı ve senkronizasyon hizmetlerinden oluşan Ovi, şu an 100 Nokia modelinde kullanılan; firmanın cihaz satışları kadar dikkatle takip ettiği ve ciddi gelir elde ettiği bir alana dönüşmüş durumda.

Rüştünü ispatladı
Analist, basın mensubu ve iş ortaklarından oluşan bin 500 kişilik katılımla geçtiğimiz hafta gerçekleştirilen Nokia World etkinliğindeyse firma bu süreçteki yeni kozlarını ve hedeflerini paylaştı.
En büyük yeniliklerden biri Ovi’nin uygulama geliştiricilere açılması oldu. Böylece isteyen herkes uygulama geliştirme paketini (SDK) kullanarak Ovi ile uyumlu içerik hizmetleri geliştirebilecek. SDK’nın en güzel ayrıntılarından biri de geliştirilen uygulamaları cep telefonu ve bilgisayar ekranına otomatik olarak uyarlaması.
Nokia Türkiye Genel Müdürü Conor Pierce yaptığı açıklamada Ovi’nin yerelleştirilmesi için çalışmalarının sürdüğünü ve sene sonuna kadar hizmetin tamamen Türkçe olarak hizmete gireceğini belirtti.

Nokia Music Türkiye’de
Firmanın Universal,Sony BMG, Warner Music ve EMI ile birlikte başlattığı ve 2007 yılında duyurduğu ‘Comes with music’ konsepti bugün 10 ülkede hizmet veriyor. Bu yapıda Nokia’nın bu etiketi taşıyan özel telefonlarını alanlar 6 milyondan fazla şarkıyı sınırsız ve ücretsiz olarak yükleyebiliyor.
Türkiye’de verilmeyen bu hizmetin yakında kaderi değişiyor. Bu kapsamda müzik yapım şirketi Double Moon’un Uluslararası İlişkiler ve İş Geliştirme biriminden Selen Zorlu (getir.net/kav) Nokia Türkiye’nin müzik operasyonunun başına getirildi. Hedef, 2010’un başında Nokia Music’i, aynı yılın ortasında da Comes With Music hizmetini başlatmak. Sadece Singapur’da bu hizmet üstünden 5 milyon şarkının çekildiği düşünülürse Türkiye’deki ilginin de büyük olacağını tahmin etmek güç değil. 

Kulaklar X serisinde
Nokia World etkinliğinde duyurulan X3 ve X6, müzik kategorisinin en güçlü örneklerini oluşturdu. 450 Avroluk X6, 32GB belleğe ve 35 saat boyunca müzik dinleten pile sahip. Parmakla yönetilen grafik arabirimi ve dış tasarımıyla tamamen müziğe yönelik tasarlanan model 5MP kamerasıyla yüksek kalitede fotoğraf ve video kaydı yapıp internette paylaşıma da olanak sağlıyor. Aynı seriye ait 3MP kameralı 115 Avro etiketli X3 ise mikroSD kart desteğiyle belleğini 48GB’a kadar yükseltebiliyor.
Etkinlikte tanıtılan en dikkat çekici ürünlerden biri de Ekim ayında Türkiye’de de satışa sunulacak N97 Mini oldu. Türkiye’de geçtiğimiz ay piyasaya sürülen ve hedeflenen rakamın 3 katı satışa ulaşan; dünyada da 2 milyondan fazla satan N97 modelinin küçük versiyonu olan N97 mini ağabeyinin rekorunu kırmayı hedefliyor.
450 avro fiyatlı, 8GB dahili bellekli, 3,2 inç ekranlı ve 5MP kameralı model, internet kuşağının beklentilerine yönelik Nokia’nın bütün kozlarını gövdesinde toplamış durumda.