Web destekli klasik medya

İnternet medya için nimetlerini ilk
olarak gazete ve dergilere sundu. Görüntü iletim teknolojisinin epey ilerlediği bir...

İnternet medya için nimetlerini ilk
olarak gazete ve dergilere sundu. Görüntü iletim teknolojisinin epey ilerlediği bir gerçek, ancak hâlâ televizyonlar için gerekli hız ve kalitenin yakalandığı söylenemez. Öte yandan bu süreç içinde hem medyanın, hem de okuyucuların dilinden düşürmediği bir soru vardı: "İnternet gazete ve televizyonu bitirecek mi?" Bu konuda yeteri kadar deneyim sahibi olanlar radyo ve televizyon için de aynı iddiaların ortaya atıldığını hatırlattılar, ancak internet sahip olduğu ayrıcalıklarla bu iki örneğe pek de benzemiyordu.
Herkesin yaklaşık olarak üstünde mutabık kaldığı bir gerçekse, insanların
alışkanlıklarından kolay vazgeçemediği. İşte buradan yola çıkarak kimi firmalar yarattıkları cihazlarla geleneksel medyayı yeni medyayla birleştirmeye çalışıyor.
Kâğıdın ötesindeki bilgi
Yayıncılık açısından bakıldığında televizyon uçup giden bir bilgi bombardımanı sunuyor. Üstelik içeriğe müdahale etme olanaklarınız da yok. Yeni nesil sayısal yayıncılığı bir kenara koyarsanız elbette. Öte yandan gazete ve dergiler de çoğu zaman okuyuculara tek tek hizmet veremediği için genellikle derinlemesine bilgi kaynağı olarak yetersiz kalabiliyorlar. Ancak internet tamamen kullanıcının kontrolünde bilgi aktaran bir mecra ve birçok konuda herhangi bir gazete, dergi, kitap ya da televizyon yayınından daha fazla bilgiye sahip.
Buradan yola çıkan ABD'li Digital Convergence firması, ürettiği küçük
bir el tarayıcısını satın almanız durumunda kendi sistemlerini destekleyen yayınlarda ilgilendiğiniz konulardaki daha detaylı bilgiyi internet sitesinde sunuyor. Buradaki kilit rol yayıncı kuruluşun. Sistemin işleyebilmesi için yayıncı kuruluş baskıya geçerken yaydığı haberler hakkındaki detaylı bilgi, belge ve fotoğrafları internet sitesine ekliyor ve aynen ürünlerin üstündeki
barkodlar gibi özel bir kodu yazıların altına basıyor. Okuyucu o yazıyla ilgili daha derin bilgilere ulaşmak istiyorsa, satın alarak bilgisayarına bağladığı küçük barkod okuycuyu habere doğru tutuyor. Sistem bu barkoddan internet adresini çözerek otomatik olarak bilgisayar ekranınıza detaylı bilgilerin bulunduğu sayfayı getiriyor.
Benzer bir sistem de bir süredir NBC televizyonunda kullanılıyor. Yine özel bir cihazın satın alınmasının ardından sistem kullanılabilir duruma geliyor. Televizyonun üstüne ve bilgisayara bağlanan bir alıcı-verici sistemi, yayın sırasındaki özel ses frekanslarındaki sinyalleri bekliyor. Eğer televizyondaki yayında ekrana getirilemeyen kimi bilgiler varsa yayından insan kulağının duyamayacağı bir sinyal bilgisayara bağlı alıcıya yollanıyor ve bilgisayarınız otomatik olarak ilgili web sayfasını yüklemeye başlıyor.
Yaygınlaşma süreci
Bütün bunlar kulağa hoş geliyor olsa da, cihazların satış rakamları şu an için beklenenin altında seyrediyor. Uzmanlar bunun alışma sürecinin ötesinde kullanım alışkanlıklarıyla da ilgili olduğuna dikkat çekiyor. İnsanlar genellikle televizyonu bilgilenmek için izlemiyor. Gazete, dergi ya da kitap okudukları her anda da yanlarında internete bağlanabilecek bilgisayar bulunmuyor. Yayıncılar için bu yeni teknolojinin ek işgücü anlamına geldiğini de unutmamak gerekiyor.
Yine de bu girişimlerin gelecekte çok daha detaylı olarak devam etmesi öngörülüyor. Şu anda üstünde çalışılan projeyse TV yayını sırasında yollanan sinyallerle bağlanılacak internet sayfasını yine televizyon ekranında göstermek.