Web telefonu yarışına Nokia'nın cevabı: N97

Web telefonu yarışına Nokia'nın cevabı: N97
Web telefonu yarışına Nokia'nın cevabı: N97

İki farklı forma sahip N97 modeli iPhone ile tanıştığımız kullanım şeklini daha gelişmiş bir platformda, daha yetenekli yazılımlarla sunmayı hedefliyor.

Gelişmiş web hizmetlerinin getirdiği 'sürekli bağlı kalma' durumu dizüstü bilgisayarları bile hantal kıldı. Yeni yarış daha taşınabilir cihazlar üstüne. N97 bu alandaki güçlü seçeneklerden biri

BARCELONA – Sosyalleşme üstüne kurulu ağlar, arkadaşlık siteleri, anlık durum paylaşım platformları, video portalları gibi popülerliği sürekli artan zengin web hizmetleri sayesinde artık internete bağlanmak değil, bağlı kalmak meziyet haline geldi. Dolayısıyla masaüstü bilgisayarlar giderek çok yüksek kapasite gerektiren oyun ya da iş uygulamalarına terk edilirken sürekli yanımızda taşıyabildiğimiz cihazlar daha önemli hale gelmeye başladı. Daha küçük ekranlar, daha küçük tuş takımları ve daha uzun pil ömrü ‘netbook’ adı verilen bu yeni 9 inç ekranlı taşınabilir bilgisayarlar için standart hale geldi.
Ne var ki genel algının aksine halen dünyanın internete erişimi için en çok tercih edilen cihaz bilgisayarlar değil; cep telefonları. Dünya nüfusunun yüzde 60’ı; başka bir deyişle 4 milyar insan cep telefonu kullanıyor. Dolayısıyla internete en çok bu cihazlardan erişiliyor. Yakın gelecekte de birçok kişinin internetle ilk tanışması yine bu cihazlar üstünden olacak.
Bu alanda Apple, Microsoft, Blackberry cihazlarının üreticisi RIM ve en yaygın mobil işletim sistemi Symbian’ın öncüsü Nokia arasındaki savaş son dönemde Android adlı platformla cepheye giren Google ile iyice kızışmıştı.
Bu kıyasıya rekabetin özünde geleneksel interneti mümkün olduğu kadar bire bir, mümkün olan en optimum oranda küçültülmüş ekrana sığdırmak ve bunu en kolay yönetilebilir klavye arayüzüyle yönetebilmek. Ve bütün bunları yaparken pil ömrünü de geleneksel cep telefonu kullanımı alışkanlığından çok farklı kılmamak.

iPhone’un sularında
Bu alandaki en devrimsel girişimi geçtiğimiz sene piyasaya sürdüğü iPhone cihazıyla Apple yapmıştı. Büyük bir dokunmatik ekran, ekranda beliren sanal klavye ve sadece bir fiziksel tuşla yarattığı arayüz o kadar ilgi çekti ki, milyonlarca kişinin akıllı telefon kulvarındaki ilk tercihi oldu. Her ne kadar toplam
cep telefonu pazarıyla karşılaştırıldığında belki de en küçük dilimi oluştursa da hem prestij hem de kârlılık açısından diğer firmaların sırt çeviremeyeceği bir başarıydı bu.
Cep telefonu pazarının lideri Nokia, bu cephede uzun süredir devam eden sessizliğini N97 ile bozdu. Barcelona şehrinde düzenlenen geleneksel Nokia World etkinliğinin 2008 buluşmasında tanıttığı yeni ‘mobil bilgisayar’ firmanın kendini ispatlamış yazılım platformu ve uygulamalarını içeren cep tarafı bir yana dokunmatik ekranı, gelişmiş masaüstü yönetim sistemi ve sanal klavyesine ek olarak ekranı kaydırıldığında ortaya çıkan eksiksiz Q klavyesiyle yeni bir kategoriyi oluşturdu.
60 firmanın üye olduğu ve 4 milyon geliştiriciyle büyüyen 200 milyondan fazla cihazda yüklü Symbian işletim sistemini kullanan Nokia N97, 640 x 360 piksel çözünürlüğe sahip 3,5 inçlik 16:9 oranında ekrana sahip. İster istemez karşılaştırılacağı Apple iPhone’a göre sanala ek olarak gerçek fiziki klavye, 5 megapiksel kamera, video kaydı, flash video görüntüleme desteği, 32 + 16 kombinasyonuyla 48GB’a ulaşan belleği ve masaüstüne yerleşen widget desteğiyle onu çok daha avantajlı konuma sokuyor.

Navigasyonun evrimi
Nokia’nın kendisinin geliştirdiği Maps 3.0 yazılımını kullanan GPS modülüyse sadece yön bulma ve harita desteği sağlamakla kalmıyor, aynı zamanda bulunduğunuz ortamda çektiğiniz fotoğrafları analiz ederek yardımcı bilgiler sunuyor. ‘Point and Find’ adı verilen bu sistemde bir tarihi eserin fotoğrafını çektiğinizde o yapıyla ilgili detaylı bilgiler internetten yüklenerek ekrana yansıyor. Ya da sokakta fotoğrafını çektiğiniz bir film afişindan o filmin fragmanlarını izlemek ya da size yakın sinemadan online yer ayırtmak da mümkün oluyor.
Şu ana kadar 6 milyon kişinin çeşitli Nokia modelleri altında sahip olduğu Maps yazılımının 3.0 sürümü geleneksel uydu haritası görünümüne arazi şartlarını da ekleyerek ilk defa 3 boyutlu bir ortamda navigasyon desteği sunma özelliğine de sahip.
Firmanın Multimedya’dan Sorumlu Başkan Yardımcısı Anssi Vanijoki bu stratejiyi Nokia’nın meşhur ‘insanları birleştiriyor’ (connecting people) sloganından yola çıkarak “bütün insanları ve mekânları birbirine bağlayacağız” şeklinde özetliyor.

Herkese e-posta
Nokia’nın bir diğer hedefiyse yine insanları birleştirme adına herkesi bir e-posta adresi sahibi yapmak. Yine yaygın kanının aksine bu yolda bile henüz alınan yol alınması gerekenin çok küçük bir kısmı. Zira araştırmalara göre dünya nüfusunun yüzde 75’i daha hiç e-posta hizmeti kullanmadı.
Buradan yola çıkan Nokia Messaging uygulaması e-posta ve MSN Live, Gtalk gibi hızlı mesajlaşma hizmetlerini tek bir noktada toplayıp cep telefonundan kullanılabilir hale getiriyor. Şu ana kadar satılan 200 milyon Nokia cihazında bu imkân bulunuyor. Bütün bunların ışığında önümüzdeki senenin ikinci yarısında 550 avro fiyatla satışa sunulacak Nokia N97, internet kullanıcıları ve hizmet sağlayıcıları için yepyeni bir dönemin kapılarını aralayacağına kesin gözüyle bakılıyor. (http://getir.net/0ah)