10 yaşına kadar not kaygısı kalkıyor

Öğrencilere müjde

OKS'yi kaldıran Milli Eğitim Bakanlığı öğrencilere bir müjde daha verdi: İlköğretim 1., 2. ve 3. sınıflarda öğrenciler 'kaygılanmasın' diye not verilmeyecek. Bu yaştaki çocukların yetenekleri öne çıkarılacak.

ANKARA - Her yıl 800 bin öğrencinin korkulu rüyası olan Ortaöğretim Kurumları Öğrenci Seçme Sınavı'nı 2009'da sona erdirecek Milli Eğitim Bakanlığı ilköğretimin ilk üç sınıfında da 'not'u kaldırıyor. Bu sınıflarda derslerin yerine dersin kazanımı değerlendirilecek. İlköğretim Başarı Puanı 4. sınıftan itibaren etkili olacak.
Milli Eğitim Bakanlığı İlköğretim Genel Müdürü Prof. Dr. Yüksel Özden öğrencilerin ilk yıllarında, not kaygısından uzak olması gerektiğini belirterek "İlköğretim 1., 2. ve 3. sınıflarda notu kaldırıyoruz" dedi. Çocukların okuldaki ilk yıllarda kendisini, hayatı ve alanları tanımasını istediklerini belirten Özden kazanımların not yerine ifadelerle değerlendireleceğini söyledi. Özden uygulanacak yeni sistemi şöyle açıkladı: "Değerlendirmede Türkçe dersinin karşısında notlar yerine Türkçe'de 'okumayı öğrenme', 'kendini ifade edebilme', 'yazma',
'dinleme', 'konuşma' ve 'dil bilgisi' kazanımları göz önünde tutulacak. Matematikte, 'sayıları, şekilleri tanıyabilme', 'sayıları büyüklük ve küçüklüğüne göre sıralayabilme' gibi kazanımlar olacak.
İfadelerin 'orta', 'iyi', 'pekiyi' gibi derecelendirmeler yerine, çocuğun kendisini tanımasını ve gelişimine işaret edecek şekilde olmasını istiyoruz. Öğrenci "ben buymuşum, bu alanlar iyi olduğum alanlar, bunlar biraz daha geliştirebileceğim alanlar diyebilsin."
'Öğrenci yeteneğini öğrenecek'
Kazanımların, 1., 2. ve 3. sınıflar için ayrı ayrı belirleneceğini belirten Özden, bunların hayat bilgisi, görsel sanatlar, resim ve müzik gibi dersler için de geliştirileceğini vurguladı. Bu şekilde öğrencinin hangi derste sorunu olduğu, hangisinde yeteneğinin olduğu ayrımının yapılacağına dikkat çeken Özden, "Resim dersinde 'renk bilgisi', 'resim alanı değerlendirme', müzik dersinde, 'nefes alma teknikleri', 'ritmi kavrayabilme', beden eğitimi dersindeyse 'yürüme, sekme ve sıçramalarda koordinasyon', 'boy sırası olma', 'eşini tanıma' gibi kazanımlar olacak" dedi.
Özden, uygulamanın, bu öğretim yılında 1. sınıflar için okulların bir hafta erken açılmasındaki mantığın devamı olduğunu söyledi. Özden şöyle konuştu: "Öğrencilerde, özgüveni artırmak istiyoruz. Çocuk kendisini hissetsin. Not baskısı altında kalmasın. Son günlerde not vurgusu yapıyoruz. Notların OKS'ye etkisini konuşuyoruz. Hayat sırf sondaki bir saatlik sınav olmasın."
Özden, ilköğretim 1., 2. ve 3. sınıflardaki başarı durumunun İlköğretim Başarı Puanı'nı etkilemeyeceğini de söyledi.
'Çocuk gelişimi için iyi'
Pedagog Dr. Melda Alantar yeni sistem hakkında şöyle konuştu: "Not sistemi yerine öğretmenin değerlendirmelerine ağırlık veren bir yaklaşım daha anlamlı olabilir. Henüz sistemin nasıl işleyeceği konusunda tam bilgi sahibi değilim ancak öğrenmeye karşı isteğinin artması iyi bir uygulama
olabilir. Çocuğu not stresine sokmaktansa, onun öğrenmeye karşı olan ilgisi artırılmalıdır. Motive olması, öğrenmeye karşı ilgili olması önemli. Öğretmeninin görüşüne değer veren bakış açısıyla başarılarının irdelenmesi çocuğun gelişimi açısından elbette faydalı olacaktır." (Radikal, aa)