'100 Temel Eser geri çekilsin'

İSTANBUL - İlk ve ortaöğrenimde 2002 yılından beri okutulan ‘100 Temel Eser’e bu kez de eğitimciler karşı çıktı. Türkiye Eğitim Yayıncıları Derneği’nin düzenlediği panele katılan eğitimciler, çocuk hakları savunucuları ve akademisyenler seçkinin geri çekilmesini istedi.
‘100 Temel Eser-Yaklaşım, Uygulamalar ve Öneriler’ panelinin sonuç bildirgesi  açıklandı.  

100 eser, 1000 şikâyet
Kültür ve Turizm Bakanlığı Kütüphaneler ve Yayımlar Genel Müdürü Aytekin Yılmaz “Bu tür listelern durağan toplumlar yaratabilir ve listelerde devletçi bakış ağırlıklı olabilir” uyarısında bulundu.
Türk Eğitim-Sen Toplu Görüşme Sekreteri Musa Akkaş, listede yaşayan yazarların olmamasını ‘eksiklik’ olarak değerlendirdi. Eğitim-Sen Genel Başkanı Zübeyde Kılıç’ın eleştirileri üç noktada yoğunlaştı: “Liste oluşturulması eğitimi piyasa ortamına terk etti. Çeviriler yanlış. İçerikler uygunsuz.” Eğitim Bir-Sen Genel Teşkilatlanma Sekreteri Erol Battal ise uygulamadan memnun. Battal,  listelerin okuma alışkanlığını geliştirdiğini ifade etti.
Ama Çocuk Vakfı Başkanı Mustafa Ruhi Şirin okuma programı hazırlanmadan kitap listesi hazırlanmaması gerektiğini belirterek, Milli Eğitim Bakanlığı’nın ‘100 Temel Eser Genelgesi’ni iptalini önerdi. Gazi Üniversitesi Öğretim Üyesi Yard. Doç. Dr. Fahri Temizyürek, klasiklere yapılan müdahalenin yanlışlığına işaret etti. Talim Terbiye Kurulu Başkan Yardımcısı Zübeyir Yılmaz’a göre listeye eklemeler yapılabilir.  Türkiye Yazarlar Birliği İstanbul Şubesi Yönetim Kurulu Üyesi Cafer Vayni, çocukların özgürlük alanlarının daralttığını savunup “Devlet tavsiye eder, ama dayatamaz” dedi. 
Tüm bu görüşlerden sonra bildirgede şu ortak görüşe yer verildi:
“Sonuç olarak, konuşmacıların ağırlıklı bir çoğunluğu seçkinin geri çekilmesi gerektiğini, çünkü projenin başlangıçta uygulanan amaçlarının dışında bir sürece girdiğini, bunun hem yayıncılık, hem edebiyat, hem eğitim süreci açısından ciddi sakıncalar içerdiğini vurguladılar.”
100 Temel Eser Listesi 2005’ten beri uygulanıyor. Liste bakanlıkça belirlenip okullara yollanıyor. Milyonlarca öğrenci kitapları ya da ‘özet’lerini alıp okuyor. (Radikal)