16 bakan eskiten 'beş dakika'

İnşaatı bir 'efsane'ye dönen Bolu Dağı Geçişi Projesi 14 yılın ardından toplam 16 bakan eskittikten sonra, bugün nihayet açılıyor.
Viyadük, köprü ve yan yana iki tüp tünelden oluşan 25.5 kilometrelik Bolu Dağı Geçişi sayesinde İstanbul'dan Ankara'ya kara yolculuğu...

ANKARA - İnşaatı bir 'efsane'ye dönen Bolu Dağı Geçişi Projesi 14 yılın ardından toplam 16 bakan eskittikten sonra, bugün nihayet açılıyor.
Viyadük, köprü ve yan yana iki tüp tünelden oluşan 25.5 kilometrelik Bolu Dağı Geçişi sayesinde İstanbul'dan Ankara'ya kara yolculuğu 3.5 saate inecek. Sürücüler normalde yarım saatte kat ettikleri Bolu Dağı'nı artık beş dakikada geçecek.
Ankara'dan İstanbul'a gidenlerse, baharı beklemek zorunda. Çünkü bu yöne doğu gidenlerin geçeceği ikinci tüp tünel bahar aylarında açılacak.
İkinci tüp tünel açılana kadar sürücüler eski güzergâhı kullanacak.
Prodi ve Erdoğan açacak
İtalyan Astaldi firması tarafından inşa edilen tünellerden İstanbul-Ankara yönündekinin açılışını, İtalya Başbakanı Romano Prodi ve Başbakan Tayyip Erdoğan yapacak.
Tünelin yapım süresi, ödenek sıkıntısı, deprem ve zemin problemleri nedeniyle altı kez uzatılmıştı. Düzce depreminde yaşanan hasar da çalışma süresini iki yıl etkiledi. Deprem zararı, sigorta şirketinden alınan 100 milyon dolarlık tazminatla giderilirken, bu kez de İtalyan Astaldi ile yerli ortağı Bayındır İnşaat arasında çıkan anlaşmazlık, çalışmaları uzun süre sürüncemede bıraktı.
Bolu Dağı Geçişi Projesi için başlangıçta 570 milyon dolar maliyet, 895 milyon dolara ulaştı. Proje süresince Türkiye'de 16 Bayındırlık Bakanı değişti.
Sendika: Eksiklikler var
Ancak tünel daha açılmadan eleştirildi. Dün yazılı bir açıklama yapan Yapı-Yol Sen Genel Başkanı Bedri Yetkin, bugün trafiğe açılacak kesiminde elektrik-elektronik sisteminin henüz tamamlanmadığını, yangın söndürme ve acil haberleşme sisteminde eksiklikler bulunduğunu söyledi. Yetkin, "Açıklamamızın yazıldığı saatlerde bu eksiklikler sürüyordu. Elektrik-elektronik sistemindeki eksiğin tamamlanması mümkün değil. Yangın söndürme sistemi ve acil haberleşmeye ilişkin eksiklikler giderilmiş olsa bile, tünel açılmadan bunların denenmesi gerekirdi" dedi.
Tüneli Karayolları Genel Müdürlüğü adına denetleyen Yüksel Proje Kontrollük Teşkilatı Başkanı Faik Tokgözoğlu da, geçen ayın ortasında yaptığı açıklamada, tünelin tam bir otoyol niteliğinde hizmete girebilmesi için yaklaşık iki aya ihtiyaç bulunduğunu belirtmişti.
Tüneller 'akıllı' olacak
Düzce depreminde hasar gören Bolu Dağı tünelleri, olası bir depremde her iki yöne doğru 70 santimetre hareket edip yeniden kendini dengeleyebilecek şekilde inşa edildi. Her 500 metrede bir diğer tünele doğru acil geçiş oluşturuldu. Ayrıca olası kazalar ve yangınlara karşı da, 90 dakika boyunca ateşe dayanabilen yangın kapıları yerleştirildi. Bu kapılar, yangının diğer tüp tünele geçişini engelleyecek ve yangına anında müdahale edilebilmesini sağlayacak.
Tünel giriş-çıkışlarına ve viyadüklere yerleştirilen ses sensörleri, yolun üzerinde bulunan sıvının analizini yapıp, kontrol merkezine yol üzerindeki sıvının donacağı süreyi bildirecek. Kurulan sistemle yola, tuzlu su karışımı püskürtülerek, buzlanma başlamadan engellenecek.
Sayılarla Bolu Geçişi
İtalyan Astaldi S.P.A.'nın yapımına 1990 yılında başladığı Bolu Dağı Otoyol Geçişi, 4.6 kilometre uzunluğunda dört viyadük, yaklaşık 900 metre uzunluğunda üç köprü ve iki tüp tünelden oluşuyor. Tünellerden İstanbul'dan Ankara'ya ulaşımı sağlayacak 2788 metre uzunluğundaki sağ tüp bugün ulaşıma açılacak. Ankara'dan İstanbul'a
ulaşım sağlayacak 2 bin 954 metre uzunluğundaki sol tüpünse bahar aylarında ulaşıma açılması planlanıyor.