3. havalimanının finansmanına kamu garantisi

3. havalimanının finansmanına kamu garantisi
3. havalimanının finansmanına kamu garantisi
3. havalimanı projesinin ilki etabı için 4,5 milyar Eurolu'luk finansman paketinin imzaları atıldı. Finansmanın büyük bölümünü üç kamu bankası üstlendi. DHMİ gelir garantisi verdi.

3. Havalimanı’nın ilk etabının 4.5 milyar Euro’luk finansman paketi tamamlandı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve Başbakan Ahmet Davutoğlu'nun da katılımı ile Çırağan Sarayı'nda düzenlenen imza töreninde proje finansmanında son imzalar atıldı. Üç kamu bankasının aslan payını üstelendiği finansman paketine, Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) gelir garantisi verdi. 

Törende konuşan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, 2028 yılında projenin tüm etaplarının tamamlanmasıyla yıllık yolcu kapasitesinin 150 milyona ulaşacağını belirterek şunları söyledi:

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Bugün ülkemizin geleceği açısından tarihi anlardan birine şahitlik etmek için bir aradayız. Yap-işlet-devret modeliyle hayata geçecek bu projenin temeli 7 haziran 2014'te atılmıştı. Bugün 3.5 milyar euro, 1.1 milyar eurosu özel bankalardan sağlanacak kredi finansmanının imza törenini gerçekleştiriyoruz. Projenin hayata geçirilmesinde sorumluluk üstlenenlere şükranlarımı sunuyorum. Bu projenin tüm etaplarıyla tamamlanmasıyla İstanbul artık dünya hava trafiğinde küresel bir merkeze dönüşecek.

AÇILIŞINI DA GERÇEKLEŞTİRECEĞİMİZE İNANIYORUM
İstanbul bugünle mukayese edilemeyecek kadar geri plandaydı yıllar önce. Sabiha Gökçen artık ihtiyaca cevap veremez hale gelmişti. Yeni pist yapımı için adımlar atıldı. İstanbul ihtiyaca cevap veremez hale geldi.Bütün bunlarla beraber uçak sayımız da yeterli değildi; THY çalışırken bu sayı 2 oldu 3 oldu böyle devam etti. Tüm bunlar nereden nereye gelindiğini gösteriyor. Nasıl bugün imza töreniyle kritik eşiği aştıysak, havalimanı açılışını da gerçekleştireceğimize inanıyorum.

Cumhurbaşkanı Erdoğan'a tören sonunda plaket verildi

TÜRKİYE'NİN EN BÜYÜK PROJESİ
Toplamda 32 milyar 399 milyar euroya ulaşan rakamla Türkiye'nin en büyük projesidir. Bu projenin yatırım bedeli geçtiğimiz on yılın 10 katı büyüklüğünde. Devletin kasasından tek kuruş çıkmadan hayata geçirilecek bu proje toplam 4 etaptan oluşuyor. İstanbul'un ilk etabı 2018 ilk çeyrekte hizmete girecek. İlk etap çalışmalarının başlamasıyla 80 bin kişiye ek istihdam sağlanacak. Hizmete girmesiyle bu sayı 120 bine çıkacak. İlk etap hizmete girince şu an hiçbir yerde olmayan havalimanına aynı anda iki uçak iniş yapabilecek. AirBus A-380 gibi büyük gövdeli uçaklar da iniş yapabilecek.

Başbakan Ahmet Davutoğlu'na tören sonunda plaket verildi

İKİ HAVALİMANININ KAPASİTESİ 80 MİLYON YOLCU
Sabiha Gökçen ve Atatürk ile beraber 80 milyon yolcu kapasitemiz var. Başlıbaşına bu rakamlar zaten yeni havalimanına olan ihtiyacı ortaya koyuyor. Projeyi hazmedemeyenlerin aksine bu havalimanı çevre jhassassiyeti açısından örnek olacak. Kendi enerjisini üretecek şekilde tasarlandı. Yolcu kapasitesi bakımından dünyanın sayılı havalimanlarından biri olacak.Şehirler arası otobüslerle gidenler artık düşen fiyatlarla uçakla seyahat edebilir hale geldi. 26 havalimanından 55'e çıktı. Öyle illerimiz vardı ki, örneğin Şırnak'a Urfa'ya Hakkari'ye Ağrı'ya havaliamanı mı olur muş dediler ama gördüler. Dünyada iki emsali olan Ordu-Giresin havalimanını da hayata geçirdik. Denizin üzerine inşa edilen bir havalimanı. 2023'ê kadar 60'a çıkaracağız ülkemizdeki havalimanı sayısını.

HAVALİMANI DAHA YAKIN HALE GELİYOR

Türkiye hamdolsun küresel ölçekte projeler yapan bir ülke konumuna geldi. Ekonomi-politik olayı işte burada derlenmek durumundayız. Sadece kara yollarında değil sadeceh ızlı trende değil şu an Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nde 4 gidiş 4 geliş ortada da hızlı tren ve buunla Asya Avrupa'ya bağlanıyor ve üçüncü havalimanı çok daha yakın hale geliyor.

BİRİLERİNİ RAHATSIZ ETTİĞİNİ GÖRÜYORUZ
Dün herşeyiyle dışa bağımlı olan Türkiye bugün üreten ihraç eden bir ülke oldu. Ulaştığımız her hedef yeni bir başlangıç. Türiye'nin bu atılımının güçlenmesiyle berabe artan özgüvenin birilerini rahatsız ettiğini görüyoruz. Bahane olarak kullanılan sebeplerde asıl mesajları da gayet iyi biliyoruz.Türkiye'nin 90 yıllık tarihi bu mücadelenin tarihidir. Bu ülkenin potansiyeline inanan işadamları hayal perest ilan edilip karalama kampanyalarının hedefi olmuştur.

DAVUTOĞLU: YARIM KALMAYACAK

Başbakan Ahmet Davutoğlu ise yaptığı konuşmada şunları dile getirdi:

Son 20 yıla baktığımızda bazı şehirlerin göreceli olarak önem kazandığını, bazılarının düşüşe geçtiğini görürüz. Arap Baharı sonrası büyük yıkımlar yaşandı. İstanbul'un ise önem kazandığını açıkça görebiliriz. Bir şehrin ekonomik gücünü görmek isterseniz havalimanı o şehrin canlıysa, bir uçak indiği gibi diğeri kalkıyorsa yükselen ekonominin kentini görmüş oluyoruz.

'İSTANBUL YILDIZ ŞEHİRDİR'
Bugün burada finansman imza töreninde bir kez daha ispat ediyoruz ki ileriye dönük perspektifler çizildiğinde İstanbul yıldız şehirdir ve çekim alanıdır. İstanbul yükseldikçe Türkiye yükselir, çevredeki ülkeler de istikrar ülkesi haline gelir. İstanbul gittikçe artan tempoyla geleceğe doğru yürüyor. Bu sadece İstanbul'un yükselmesi değil Türk hava yolu ulaşımının geldiği noktadır da.

'280 NOKTAYA ULAŞTIK'

THY vardı önceden. Bugün 6 tarifeli havayolu şirketimiz var. 26 faal havalimanımız 55'e çıktı. Büyük gövdeli uçak sayımız 462'ye çıktı. Bugün 6 havayolu şirketi 110 ülke 280 noktaya ulaştık. 3 Mayıs 2013'te Türkiye ekonomide IMF'ye son dilim borcunu öderken, en büyük yatırım için yeni havalimanı için harekete geçmişti. Bu eser tamamlandığında 6 adet pist, paralel taksi yolları hizmet verecek. 200 milyon yolcu kapasitesine ulaşılması öngörülüyor. Bu projede toplam 32,3 milyar euro özel sektör desteği sağlandı. İlk etap açılışını 2018'in ilk çeyreğinde gerçekleştirmeyi umuyoruz. Çevre bağlantıları itibariyle yeni havalimanı yeni bir dönemi başlatacak. Yavuz köprüsünün açılmasıyla havalimanının Avrasya bağlantısı sağlanmış olacak.

'YARIM KALMAYACAK'
Türkiye yükselmeye devam edecek. İstanbul bu yükselişin merkez şehri olacak. Birkaç yıl içinde Sabiha Gökçen ve Atatürk Havalimanı artan kapasiteyi karşılayamayacaktı. Sözkonusu finansman özkaynak olarak temin ediliyor. Hazineye hiçbir yük gelmeden dünyanın en büyük projesi gerçekleşmiş olacak. Başlayan projeler kararlılıkla devam edecek, yarım kalmayacak.

HAVACILIK SEKTÖRÜ YÜZDE 15 BÜYÜDÜ
Ulaştırma Bakanı Feridun Bilgin törende yaptığı konuşmada şunları söyledi: "Dünyada havacılık sektörü yüzde 5 büyürken, bizde bu oran yüzde 15... terminallerimizi ülkemize yakışır hale getirdik. 2014 yılı sonu toplam yolcu sayısı 140 milyonu geçti. Büyük gövdeli uçak sayısı 482'ye çıktı. Cumhuriyet tarihimizin en büyük projelerinden biri bu havalimanı projesidir. Yapım kararı dahil bugüne gelinceye kadar her türlü desteği Cumhurbaşkanımız verdi. Hizmete girmesiyle 100 binin üzerinde istihdam sağlanacak. 150 milyon yolcu kapasiteli havalimanı tamamlandığında transfer merkezi olacak. yeni havalimanının yapımı hızla devam ederken önemli karayolu projeleri de eş zamanlı devam ediyor. Havalimanından geçecek Yavuz Sultan Selim Köprüsü 2016 yılı Mayıs ayında hizmete açılacak"

HEDEF 2018'DE İŞLETMEYE AÇMAK

Törende proje hakkında bilgi veren ve İGA adına konuşan işadamı Nihat Özdemir: "Bu dev yatırım hakkında önemli gördüğüm bilgileri paylaşmak istiyorum. 76 milyon metre kare büyüklükte 100 binlerce kişiye istihdam sağlanacak. Bugün itibariyle en büyük makine parkına sahibiz Yılda 200 milyon yolcu kapasitesi... Yatırımı üstlenen 5 ortak olarak bugüne kadar dünyanın dört bir yanındaki tecrübelerimizi bu projeye aktarıyoruz. Hedefimiz dünyanın en büyük havalimanını tamamlayarak 2018 yılının ilk çeyreğinde işletmeye açmaktır. O gün geldiğinde bu dev projeyi tamamladığımızı dünyaya duyuracağız. İşletmeye açtığımız günden itibaren KDV dahil 1 milyar 46 milyon Euro dahil devlet bütçesine kazandıracağız. Bu arada da 10 milyar Euro'nun üzerinde yatırım yapacağız" ifadelerini kullandı.  

TAAHÜTLER 300 MİLYAR LİRAYA YAKLAŞTI

Törende konuşan Ziraat Bankası Genel Müdürü Hüseyin Aydın ise 'Gücünü Türkiye ekonmisinden alan bankacılık sektörümüzün proje bazında taahütleri bu projeyle birlikte 300 milyar TL'ye yaklaştı. İstanbul yeni havalimanı projesi ülkemiz ve bölge coğrafyaları için önemlidir. Türk mütaeahitlerin eseri olacak projenin bir parçası olmaktan mutluyuz. İstanbul Yeni Havalimanı milletimize hayırlı olmasını diliyorum" dedi.

ASLAN PAYINI KAMU BANKALARI ÜSTLENDİ

İhalesi Mayıs 2013’te gerçekleşen Türkiye’nin en büyük altyapı projesi 3. Havalimanı’nın ilk etabı için gerekli olan kredi miktarı 4.5 milyar Euro. Kredi anlaşmasında 3’ü kamu ve 3’ü de özel olmak üzere toplam 6 Türk bankası yer aldı. 1 milyar 480 milyon Euro ile aslan payını Ziraat Bankası’nın üstlendiği kredi paketine Halkbank ve Vakıfbank 960’ar milyon Euro, Denizbank 500 milyon Euro, Garanti ve Finansbank da 300’er milyon Euro ile katıldı.

16 YILA YAYILDI

Türkiye’de sıfırdan gerçekleştirilen bir altyapı projesine verilen en büyük kredi olma özelliği taşıyan finansman paketinin vadesi 4 yılı geri ödemesiz toplam 16 yıl olarak belirlendi. Kredi paketinin ilk 4 yılı için yıllık yüzde 4.25 faiz alınacak. Sonraki 6 yıl içinde yine yıllık yüzde 4.25 faiz belirlenirken, son 6 yılın faiz oranı farklı tutuldu. İlk etabının 29 Ekim 2017’de tamamlanıp hizmete açılması hedeflenen projeyi üstlenen Limak-Cengiz-Mapa-Kolin-Kalyon konsorsiyumu da ilk etap için 1.5 milyar Euro özkaynak koyacak. Finansman paketinin bir diğer özelliği de, Türk Hukuku’na göre hazırlanması. Anlaşmazlık durumunda tahkim merkezi olarak İstanbul belirlendi. İstanbul bu büyüklükteki bir paket için tahkim yeri olarak ilk kez belirlenmiş oldu.

6.3 MİLYAR EURO GARANTİ

4.5 milyar Euro’luk paket için diğer karayolu projelerinde olduğu gibi Hazine garantisi söz konusu değil. Bu projede Devlet Hava Meydanları İşletmesi’nin (DHMİ) yolcu sayısı garantisi söz konusu. Yani projede sözleşmenin iptal olması ya da farklı bir beklenmedik durumun söz konusu olması halinde borcu DHMİ üstlenecek. Bu durumda bankaların sağladığı kredi garanti altına alınırken, konsorsiyumun koyduğu özkaynak yanmış olacak.

Kredi paketinde Hazine hiçbir şekilde taraf değil. Beklenenin üzerinde yolcu gelmesi halinde ise elde edilen gelirin tamamı devlete gidecek. Projeye yakın kaynaklardan edinilen bilgiye göre 12 yıl için DHMİ’nin verdiği gelir garantisi toplam 6.3 milyar Euro. Konsorsiyumun ise bu süre içinde devlete vereceği kira toplam 13.2 milyar Euro.

 

22 MİLYAR 152 MİLYON EURO'LUK İHALE

İhaleyi 22 milyar 152 milyon Euro (Yüzde 18 KDV ile birlikte toplam 26 milyar 142 milyon Euro) bedelle kazanan Limak-Cengiz-Mapa-Kolin-Kalyon konsorsiyumu 25 yılda yıllık ortalama 1.1 milyar Euro devlete kira ödeyecek. DHMİ, yolcu sayısının beklenenden az olması durumunda sözleşmede belirtilen bedeller kadar konsorsiyuma ödeme yapacak. Ancak Atatürk Havalimanı’nın 3. havalimanı devreye girdiğinde kapatılması nedeniyle yolcu sayısının hesaplanandan az olması beklenmiyor. Konsorsiyumun yatırım ve kira bedeli düşündüğünde yolcu gelirlerinden çok havalimanı işletmesinden gelir sağlaması bekleniyor. Konsorsiyumda yer alan üst düzey bir yetkili, bu duruma ilişkin “Biz bu havalimanını bir alışveriş merkezi gibi işleterek yan gelirlerden para kazanmayı planlıyoruz. Yolcu para harcadıkça biz de kazanacağız” dedi.