8. sınıflar kendi sahalarında maça çıktı

8. sınıflar kendi sahalarında maça çıktı
8. sınıflar kendi sahalarında maça çıktı
1 milyon 300 bin 8. sınıf öğrencisi SBS'nin yerini alan merkezi yazılı sınavlara girdi. Çocuklar sınava kendi okullarında girdikleri için memnundu.
Haber: UMAY AKTAŞ SALMAN - umay.aktas@radikal.com.tr / Arşivi

SBS’nin yerine gelen ortaöğretime geçiş sisteminin ilk sınavları dün yapıldı. Türkiye genelinde 1 milyon 300 bin 8. sınıf öğrencisi, Türkçe, Matematik ve Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinden sınava girdi. Yeni sistemi olumlu bulduklarını söyleyen öğrencilerin ortak görüşü “Üç yıldan soru çıkan tek bir sınava girmek yerine bu şekilde derslerden ayrı ayrı sınava girmek ve sadece bu yılın konularından sorulması daha iyi. Kendi okulumuzda sınava girmek de güzel” oldu Yeni sistemde değişmeyen manzaralardan biri de “Öğrenciler okul sınavına girer gibi gelecek” denilse de okul bahçesinde çocuğunun çıkmasını bekleyen velilerdi. Milli Eğitim Bakanlığı ’nca ( MEB ), Türkiye genelinde 8. sınıf öğrencileri için ilk kez düzenlenen merkezi ortak sınavların ilk oturumu dün yapıldı. Öğrenciler kendi okullarında sınava girdi, görevli öğretmenler ise başka okullardandı. Her sınıfta gözetmen olarak iki öğretmen vardı. Üç dersin her biri için 20 çoktan seçmeli sorunun olduğu sınavlarda her derse 40 dakika süre verildi. İlk sınav Türkçe’ydi. Sınavın ardından 30 dakika mola verildi.
Öğrenciler kendi okullarında sınava girdikleri için teneffüse çıkar gibi sınav arasına çıktı. İkinci oturum Matematik sınavı oldu. Günün son oturumunda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorularını yanıtlayan öğrenciler, bugün de Fen ve Teknoloji, İnkılap Tarihi ve Yabancı Dil sınavlarına girecek. Bahçelievler Kumport Ortaokulu öğrencilerinin kimi sınav öncesi çok rahat kimi de çok heyecanlıydı. MEB, sınavların normal okul sınavlarından biri olduğunu vurgulasa da öğrenciler arasında ders çalışmak için üç gündür okula gelmeyenler bile vardı. Kimi sınıflarda son günler yaklaşık 10 öğrenciyle ders yapılmıştı. Veliler yeni sisteme “Daha mı iyi, bunu yaşayarak göreceğiz” diye temkinli baktı. Öğrenciler ise ortaokulun üç yılını kapsayan konulardan tek bir sınava girmek yerine ara ara sınava girecek olmanın daha iyi olacağı görüşündeydi.
Kendi okullarında sınava girmek ve sınavların arasında mola verilmesi de avantaj olarak görüldü. Velilerden birinin deyimiyle “Öğrenciler kendi sahalarında ev sahibi olarak maça çıktı”. Günün ilk sınavı olan Türkçe testi sonunda neredeyse tüm öğrencilerin yüzleri gülüyordu. 8- F sınıfından Nazlıcan Demir, “Bu sistem hoşuma gitti. Yanlış doğruyu götürmüyor. Ayrıca sınav arası var. Stresimiz azalıyor, hatta oturup tekrar bile yapabileceğiz” dedi. 8-C’den Zehra Gül ise yeni sistemi “SBS’de üç yılın konularından soru geliyordu. Tüm konular insanın aklında kalmıyor. Bu daha iyi gibi” sözleriyle yorumladı.
Tek değişmeyen, heyecanlı veliler
Yeni sistemde değişmeyen görüntülerden biri ise okul bahçelerini dolduran veliler oldu. Velilerin çoğu ‘sınav sınavdır’ diyerek çocuğunu okula getirdi. Çocuklar sınavdayken yine dualar okundu, sohbetler edildi.

Din testi hem muafı hem muaf olmayanı mağdur eder

Merkezi yazılılarda yer alan testlerden biri de Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi’ydi. Bu dersten muaf olanlar için 20 soruluk Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi sorularının yerine alternatif sorular hazırlanmadı. Yani bu dersten muaf olmayan öğrenciler altı, muaf olanlar ise beş dersten teste girdi. Eğitimciler bu durumun din dersinden muaf olanı da olmayanı da mağdur edebileceğini vurguluyor. Uğur Dershaneleri Rehberlik Koordinatörü Can Ağırgöl durumu şöyle açıklıyor:
“Din dersinden muaf olan öğrencinin katsayısı 18’den 16’ya düşüyor. Türkçe’den birer yanlış yapan iki öğrenci düşünelim. Din testine giren öğrencinin puanı daha yüksek olur. Doğru sayısı fazla iken puan çok oynamıyor ancak doğru sayısı azaldıkça fark açılıyor. Mesela din dersinden muaf olanın sadece Türkçe testinde bir yanlışı var diyelim. Aldığı puan 690 küsur. Din dersini alan ve hepsini doğru yapan çocuğun puanı 691.6 oluyor. Net sayısı azaldıkça puan farkı da artıyor. Matematik neti 15 olan iki öğrenciden din dersine giren 645 puan alıyor. Dinden muaf olan 640 puan alıyor. Tabii mağduriyet din dersinden muaf olmayan için de geçerli. Din testini doğru yanıtlayamazsa bu sefer onlar dezavantajlı. Diyelim ki din kültürü testi çok zordu. Çocuk 5 doğru yapabildi. Diğer tüm netleri muaf olanla aynı olsa da 30 puan geriye düşebilir.”
Yeşilköy Ermeni Okulu yöneticisi Garo Paylan da MEB’in bu durumla ilgili bir çözüm üretmediğini belirterek “Aileler mağduriyet giderilmezse yargı yoluna gideceklerini söylüyorlar” dedi.