Akaryakıt taşıyan şoföre özel eğitim yok

Şehiriçi trafiğine özel izinle çıkmalarına izin verilen akaryakıt tankerleri için özel denetim yok.

İSTANBUL - Şehiriçi trafiğine özel izinle çıkmalarına izin verilen akaryakıt tankerleri için özel denetim yok.
Akaryakıt tankerleri yılda bir kez Karayolları Muayene İstasyonları'nda
'fenni muayene'den, altı yılda bir de 'gaz sızdırmazlık' testinden geçiyor. Türkiye'de akaryakıt tankeri sürücüsü olmak için 'D' sınıfı ehliyet yeterli iken, Avrupa'da şoförlerin özel eğitimden geçmesi zorunlu. Türkiye'de ise büyük petrol şirketleri bu eğitimi kendi içlerinde veriyor.
Türkiye Akaryakıt Bayileri Gaz İşverenleri Sendikası Genel Başkanı Atıf Ketenci, akaryakıt istasyonlarının tankerlerle kendi ürünlerini taşıdığını,
özellikle son dönemde dağıtım filoları oluştuğunu söyledi. Ketenci, "Akaryakıt tankerlerinin şehir içinde trafiğe çıkmaları, 1999'da
İl Trafik Komisyonu Başkanlığı'nca alınan karar gereği özel izne bağlandı. Karara göre akaryakıt kamyonları, Trafik Denetleme Şube Müdürlüğü'nce 10.00-16.00 saatleri arasında alınacak özel izinle şehir içindeki akaryakıt istasyonlarına dağıtım yapabiliyor" diye konuştu.
Ketenci, akaryakıt kamyonlarına zorunlu olarak senede bir kez Karayolları Genel Müdürlüğü Muayene İstasyonları'nda 'fenni muayene' yapıldığını belirterek, "Bunun dışında bir denetim mekanizması yok" dedi.
Akaryakıt tankeri kullanmak için 'D' sınıfı ehliyetin yeterli olduğunu vurgulayan Ketenci, büyük şirketlerin şoförlerine özel eğitim verdiğini anlattı.
Makine Mühendisleri Odası İstanbul Şubesi Teknik Müdürü Devrim Efe, Türkiye'de 'tanker ve TIR sürücülerinin' eğitimine yönelik yasal zorunluluk olmadığını, sürücü ehliyetinin yeterli olduğunu hatırlatarak şunları söyledi:
"AB ülkelerinde tanker ve TIR sürücülerinin aldığı, 'emniyetli sürüş kuralları' anlamına gelen 'ADR' eğitimleri, Türkiye'de de zorunlu hale getirilmeli. Akaryakıt taşıyan sürücü olmak için 'sürücü belgesi' dışında belge gerekmiyor. Oda olarak, iş güvenliği ve sürüş bilgisi eğitimi noktasında bir eğitim döneminin ardından 'akaryakıt sürücü belgesi' veriyoruz. Yasalar bu belgeyi zorunlu kılmıyor. Yasalar değiştirilip, bu eğitimler zorunlu olmalı."
"AB ülkeleri akaryakıt tankeri şoförleri için 'ADR' eğitimini zorunlu kılıyor. Araç ve ürünün emniyetli taşınması öğretiliyor. Bu eğitimi almayan şoförler, akaryakıt taşıyamıyor. Türkiye bu eğitimi zorunlu kılmadığı için, 'kamyondan bozma tankerlerin şoförleri' AB ülkelerine alınmıyor."
Efe, TIR'ların bakımı ve denetimi noktasında, akaryakıt taşıyan araçların yılda bir kez 'fenni muayeneden' geçmesi gerektiğini kaydederken, yasalarda bu muayenenin kimlerce yapılacağı noktasında belirsizlik olduğunu vurguladı. Efe, tankerlerin Karayolları Kanunu'na göre altı yılda bir 'sızdırmazlık testi' yaptırması gerektiğini de belirtti.