Artık önce lise sonra ÖSS

Genel kurul kararı
Erdoğan Teziç başkanlığında toplanan YÖK Genel Kurulu, ÖSS'de önemli iki değişiklik yaptı. Yenilikleri Teziç açıkladı: "Sorular şimdiye dek ağırlıklı olarak lise 1'den çıkardı, 2006'dan sonra öğrenci ÖSS'de tüm lise müfredatından sorumlu olacak."
Alan ayrımları
Soruların, lisede seçilen dört alan üzerinde inşa edilecek olması da diğer bir yenilik. Türkçe-edebiyat, sosyal bilimler, fen ve Türkçe-matematikten birini seçen öğrenci, kendi alanından ÖSS'ye girerse katsayı 0.8, başka alandan girerse 0.3 olacak.
'Hedef, iyi öğrenci'
Meslek liseleriyle imam-hatiplerin dört yıllık fakülteye girişini kolaylaştıracak katsayı değişikliği önerisi ise genel kurulda kabul edilmedi. Başkan Teziç, "Amaç, öğrencinin liseyi boşlamadan, üniversiteye daha iyi yetişerek gelmesini sağlamak" dedi.
'Meslekler artmalı'
Teziç'in sözleri şöyle: "Meslek lisesi mezunları sınavsız yüksekokula geçiyor, lisansa da geçebiliyor. Ciddi yatırım yapılan meslek liselerinin gelişmiş ülkelerdeki oranı yüzde 70, Türkiye'de genel lise oranı yüzde 70."

İSTANBUL - Yükseköğretim Kurulu (YÖK), Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Sınavı'nda (ÖSS) iki alanda değişiklik yaptı. Daha önce ağırlıklı olarak lise birinci sınıf müfredatından soruların çıktığı ÖSS'de öğrenciler 2006'dan itibaren tüm lise müfredatından sorumlu tutulacak. Yeni sistemle sorular öğrencilerin lisede seçmiş oldukları alanlar üzerine kurulu olacak. Meslek liseleri ve imam-hatiplerin dört yıllık fakültelere girişlerini kolaylaştıracak katsayı değişikliği ise genel kurulda kabul edilmedi.
YÖK Genel Kurulu dün İstanbul Üniversitesi (İÜ) Baltalimanı Tesisleri'nde dört saat süren bir toplantı yaptı. Toplantıda meslek ve imam-hatip liselerinin dört yıllık fakültelere girişlerini kolaylaştıracak bir katsayı düzenlemesi bekleniyordu. Oysa 18 kişilik kurulun gündemi katsayı değişikliği değil acil çözülmesi gereken müfredat meselesiydi. Katsayı konusu gündeme sadece gazetelere yansıdığı için geldi. Meslek ve
imam-hatip liselerinin önünü açacak katsayı değişikliği tartışılsa da çoğunluk değişimin olmaması gerektiğini savundu.
Uzun soluklu çalışma
Toplantıda alınan kararlar iki noktada toplandı. Aralık 2004'ten bu yana uzun soluklu bir çalışma yapıldığını anlatan YÖK Başkanı Prof. Dr. Erdoğan Teziç, alınan kararlar hakkında şu bilgileri verdi:
"Birincisi, bundan böyle 2006'daki sınavdan başlamak üzere, yani önümüzdeki yıl haziran ayında sınava girecek gençlerimizin müfredatın bütününden sorumlu olarak sınava girecekleri kabul edildi. Öğrenciler lise 1, lise 2 ve lise 3, liseler dört yıla çıkacaksa lise 4'ü de kapsayacak bir biçimde sorularla muhatap olacaklar. Uygulamada, 1999'dan 2005 Haziran'ına kadar tek tip soru üzerine inşa edilmiş bir sınav tipi vardı. 9. sınıf düzeyinde bir alan belirlemesi olmaksızın öğrencilerimiz sorulara cevap veriyordu. Öğrencilerimiz sınava girerken, soruların alan üzerine inşa edildiği bir sisteme girecekler. Türkçe-edebiyat, sosyal bilimler, fen ve Türkçe-matematik alanlarından seçtiklerine göre bölüm tercihi yaptıklarında başarıları 0.8 katsayısıyla çarpılacak. Okuduğu alan dışında tercih yapmak isterlerse bunların değerlendirilmesi 0.3 katsayısıyla olacak. Yani katsayılarda bir değişiklik yok."
Öğretim üyelerinin talebinin, öğrencilerin üniversiteye iyi hazırlanmış biçimde gelebilmelerini sağlayacak bir sistem olduğunu vurgulayan Teziç şöyle konuştu: "Öğrenciler, 10'uncu ve 11'inci sınıfta liseye devam etmeksizin salt sınava hazırlanma biçiminde bir tutum alıyordu. Liselerin kimliğinin kaybolmaya başlaması endişesi karşısında sınavın müfretadın bütününü kapsayacak biçimde yapılmasını ve soru sistemini de alanlara göre oluşturulacak soru paketleri içinde değerlendirmeye karar verdik."
'Anayasa'ya göre yetki YÖK'te'
Meslek ve imamhatip liselerinin önünü açacak bir değişim için hükümetten telkin gelmediğini belirten Teziç, yapılan değişikliklerin 18 kişilik kurulda üçte iki oranıyla kabul edildiğini söyledi. Teziç şöyle devam etti: "İster meslek lisesi, ister genel liseler olsun bu konu Anayasa'nın ilgili maddesince YÖK'ün münhasır yetkisinde. Hükümet tarafından yasal düzenlemeye gidilmesinin hukuki temeli söz konusu değil. Katsayılar kanun konusu olacak konular değil. Ayrıca meslek liselerinden mezun olan için ayrı bir düzenleme var. Sınavsız meslek yüksekokuluna geçiyorlar. Ön lisanstan sonra en az yüzde 10'u başarılarına göre linsans programına geçme imkânı buluyor. Meslek liseleriyle ilgili büyük yatırımlar yapılmıştır. Bütün gelişmiş ülkelerde meslek lisesi oranı yüzde 70 civarındadır. Türkiye'de ise genel liselerin oranı yüzde 70. Bu oranın değişmesi lazım."
Çelik: Yetki şimdilik onlarda
Dün kararı değerlendiren Milli Eğitim Bakanı Hüseyin Çelik, tek olumlu adımın, ÖSS'nin bütün lise müfredatını kapsaması olduğunu söyledi. Çelik, "YÖK'ün aldığı kararda bir değişiklik yapılmasını isteyecek misiniz?" sorusuna ise şu karşılığı verdi: "Şu andaki yasa yürürlükte olduğu sürece, bu yetki onlarındır. Ama, bu yasa varolduğu sürece onlarındır. Herhalde ne demek istediğimi çok iyi anlıyorsunuz."
Teziç'in 'veli kıyafeti' yorumu
YÖK Başkanı Prof. Dr. Erdoğan Teziç, gazetecilerin, Erzurum Atatürk
Üniversitesi'nde başörtülü öğrenci velilerinin mezuniyet törenine alınmamasıyla ilgili yönelttiği sorulara da yanıt verdi. Prof. Dr. Teziç şöyle konuştu: "Çocuklarının mürüvvetini görmeye gelen veli kendine çekidüzen vermek zorundadır. Babalar kravatlı ceketli gelmeyi arzu ederler. Bu bizim geleneğimizde vardır. Anneler de diploma törenine yaraşır biçimde gelmelerinde isabet vardır. Başları başörtüsüyle örtülebilir tercihe göre. Olayın ertesi günü Türkiye'de hepimizi rahatsız eden bir tablo ortaya çıktı. Birkaç genç kızımız ellerinde Kuran-ı Kerim ile Çankaya'ya yürüdü ve protesto etti. Laik Cumhuriyet'e kutsal kitapla meydan okunmaz. Kutsal kitabın bu şekilde kullanılması doğru değil. Bu hepimizi üzdü."
Herkes daha çok çalışacak
Prof. Dr. Teziç'in verdiği bilgiye göre ÖSS'deki en büyük değişiklik soruların lisenin dört yılına da yayılacak olması. Buna bağlı olarak eskiden Türkçe-edebiyat, sosyal bilimler, fen ve Türkçe-matematik ayrımı yapılsa da sadece lise 1 müfredatına yoğunlaşıldığı için farklı puan türlerinde eğitim görenlerin de yanıtlayabildiği sorular zorlaşacak. Kendi alanını seçenin şansı artacak.