Balıkların 'tren'le ilk teması!

18 bin tonluk 'tünel' batırılırken Boğaz trafiği ulaşıma kapatıldı.
Fotoğraf: Emre Boztepe



İlk 'tüp' batırıldı

Marmaray'da, Boğaz'ın altından geçecek 11 tüp tünelin ilki batırıldı. 135 metrelik tünelin batırılması sekiz saat sürdü. Diğer tüneller de en geç birer buçuk ay arayla batırılacak.

İSTANBUL - Asya'yla Avrupa'yı denizin altından birleştirecek Marmaray Projesi'nde ilk tüp tünel dün batırıldı. 15.5 metre genişliğinde sekiz metre yüksekliğinde ve 18 bin ton ağırlığındaki 'E11', sekiz saatlik bir operasyonla, denizin tam 60 metre derininde kendisi için açılan hendeğe bırakıldı.
Şimdilik içinden sadece Boğaz'ın akıntılı sularıyla balıkların geçebileceği tüp tünelde bir sonraki aşama dalgıçlara emanet.
12 dalgıç dönüşümlü olarak, tünelin üzerindeki taşıma halatlarını ve makara sistemini sökecek. İçlerindeki dört kamerayla sürekli gözlenen tünel, krikolar yardımıyla tam yerine yerleştirilecek. 1.5-2 ay aralıklarla kalan 11 tüp tünel için aynı işlemler tekrarlanacak.
Marmaray projesi başarıyla tamamlandığında İstanbul'un tam bir sorun yumağı haline gelmiş trafiğinde 76 kilometrelik yeni bir omurga, bir soluk borusu açacak. Halkalı'dan başlayıp Gebze'ye kadar uzanan Marmaray hattı, kimi zaman saatler süren mesafeleri, dakikalara indirebilecek. Marmaray'ın 2010 yılında tamamlanması hedefleniyor.
Marmaray hattı 76 kilometre boyunca 37'si yer üstünde toplam 40 istasyon, toprak altındaki delme tünellerle, deniz dibine yerleştirilecek tüp tünellerden oluşan bir bütün. Kuşkusuz en ilgi çekici kısmı da İstanbulluların 1.4 kilometre boyunca deniz dibinde seyahat etmesini sağlayacak bu tüp tünel.
Denizler altında 150 bin İstanbullu
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım batırmayı, Marmaray'ın katılımcı firmaları, Japon TAISEI Coorperation, Gala Nurol ve Avrasya Müşavirlik yetkilileriyle Boğaz'da 'Ecem Sultan' isimli platformdan izledi. Yıldırım proje tamamlandığında bir saat içinde tek yönde 75 bin, çift yönde 150 bin kişinin tüp tünelleri kullanabileceğini söyledi.
Çıkan kum ne oldu?
1 MİLYON 200 BİN METREKÜP KUM: Marmaray'ın tüp tünellerinin yerleştirilmesi için denizin dibine açılan hendekten toplam 1 milyon 200 bin metreküp kum çıkarıldı. Çıkarılan kum, Marmaray'ın toprak altındaki kazılarından çıkarılan toprakla birlikte Marmara Denizi'nde 1100 metre derinliğindeki Çınarcık Çukuru'na döküldü. Burası Marmara'nın en derin noktası.
DENİZİN ZEMİNİ GÜÇLENDİRİLDİ: Boğaz'ın çift taraflı akıntısına ve deprem riskine karşı, denizin dibinde zemin güçlendirildi. Dipte 460 metrelik mesafede 2 bin 770 noktaya kazık çakılarak beton enjekte edildi ve tüneller 9 şiddetinde depreme karşı dayanıklı hale getirildi. Marmaray'ın sitesinde verilen bilgiye göre tüneller, üzerine bir geminin batma ihtimalinde de dayanacak güçte inşa edildi.
DERİNLİK REKORU KIRACAK: Denizin 60 metre derinine inşa edilecek Marmaray Tüp Tüneli, başarıyla tamamlandığında ABD'nin San Francisco kentinde 40 metre derinde bulunan Bart Tüneli'ni sollayacak. Dünyanın en derin tüp tüneli unvanını alacak.
KIZKULESİ'NİN DİBİNDEN GEÇECEK: Proje tamamlandığında Halkalı'dan binen yolcu Gebze'ye kadar hiç inmeden gidecek. Bu arada 1.4 kilometre boyunca deniz dibinde yolculuk yapacak. Yolcular Kızkulesi'nin 200 metre kuzeyinden geçecek.