Başıboş bir 'eğlence' pisti

Başıboş bir 'eğlence' pisti
Başıboş bir 'eğlence' pisti
Go-kart pistleriyle ilgili ne bir yasal altyapı var ne de denetleyen kurum. Tuğba'nın öldüğü pist de güvenliğe dair 'tavsiye' bile almamış.

Sakarya’da 24 yaşındaki üniversite öğrencisi Tuğba Erdoğan’ın go-kart pistinde kafasının koparak ölümü, bu ‘eğlence yerleri’nin yasal dayanağı olmadığını ve denetim bulunmadığını da gözler önüne serdi. Türkiye Otomobil Sporları Federasyonu’nun (TOSFED) açıklamasına göre daha önce de kazaların yaşandığı bu pistlerin yasal dayanağı yok, sadece kendileri başvuran işletmelere güvenlikle ilgili yön gösteriyor.
“Türkiye’de bulunan ticari go-kart pistlerine özgü mevcut bir yasal mevzuat, kanun veya yönetmelik bulunmamakta ve bu tesisler belediyelerce eğlence tesisi statüsünde değerlendirilmektedir. TOSFED, bu tür ticari işletmeler ile ilgili kendisine yasalar ve yönetmeliklerce herhangi bir görev verilmemiş olmasına rağmen; yol göstermek amacıyla 2007 yılından bu yana çıkarmış olduğu ‘Hobi Karting Pist Yönetmeliği’ ile kendisine başvuru yapan işletmelere güvenlik ile ilgili olarak yön göstermektedir” diyen TOSFED, dün Türkiye’deki go-kart pistleriyle ilgili manzarayı şöyle anlattı:

Pist sayısı bilinmiyor

“TOSFED’e başvuru yapan işletmeler, söz konusu yönetmeliğe göre incelenmekte, bu işletmelerin varsa eksikleri kendilerine bildirilmekte ve fiziksel açıdan yönetmelikteki standartlara uygun olan pistlere ‘uygunluk belgesi’ verilmektedir. Ülkemizdeki bazı belediyeler, ticari karting pistlerine işletme ruhsatı vermeden evvel ‘TOSFED Pist Uygunluk Belgesi’ni’ talep etmekte; bazı belediyeler ise bu şekilde bir belge talep etmeden doğrudan işletme ruhsatını vermektedir. Bu belge sadece ticari go-kart uygulaması yapılan pistin yönetmeliğe uygunluğuna ilişkin olup, işletmenin nasıl yapılacağı ve go-kart araçlarının güvenliği ile ilgili herhangi bir tavsiyeyi içermemektedir. Sakarya’daki elim kazanın yaşandığı go-kart işletmesi, uygunluk belgesi almak için federasyonumuza başvurmamıştır. Bu nedenle söz konusu tesise güvenlikle ilgili bir yol gösterme imkânı olamamıştır.
Öte yandan bir otomobil sporu branşı olarak karting, ticari go-karttan çok farklı olan bir disiplindir. Kendine özgü çok sıkı kuralları olan karting, güvenliği açısından uluslararası standartlarda kuralları konmuş araç ve ekipmanları yapılmaktadır.”
TOSFED’den konuştuğumuz yetkili, ellerinde Türkiye’de kaç go-kart pisti bulunduğuna dair bir veri olmadığını belirterek “Kimi pistler yalnızca iki aylığına veya yaz sezonu için açılıyor. Otopark gibi yerlerde açılan pistler ruhsatsız da olabiliyor. Bunu denetleyen bir resmi kurum yok” dedi. Go-kart pistlerinin aksine profesyonel karting pistlerinin federasyondan ‘spor tesisi’ lisansı alma zorunluluğu olduğunu belirten TOSFED, “Go-kart pistlerinin de eğlence yerine spor tesisi kapsamına alınması gündeme gelebilir” dedi. 

Tulum, kask ve eldiven 

TOSFED’in İstanbul’da lisans verdiği 30’un üzerinde go-kart pisti var. Bu pistlerde öncelikle yol ve bariyerlemenin güvenliği denetleniyor, federasyon kullanıcıların tulum, kask ve eldiven giymesini tavsiye ediyor.

Bir kızları da lösemiden ölmüş

Sakarya Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü son sınıf öğrencisi 24 yaşındaki Tuğba Erdoğan’nın cenazesi, İstanbul Adli Tıp’taki otopsinin ardından babası Süleyman Erdoğan tarafından teslim alındı. Yıllar önce de bir kızını hastalıktan kaybettiğini belirten baba Süleyman Erdoğan, “1995 yılında dokuz yaşındaki kızım Merve lösemi hastalığından hayatını kaybetti. Merve öldüğünde Tuğba altı yaşındaydı. Kızımın kullandığı go-kart aracının arkasında koruyucu yumuşak kafalık yok. Başında kask bulunmuyor. Geçen yıl da burada bir kızın uzun saçları aynı şekilde sıkışmış ama saçları koparak kurtulmuş. Şikâyetçi oldum. Ben bu işin peşini bırakmam” dedi.


Yeşil atkıyla kamerada

Türkiye’yi dehşete düşüren go-karting kazası dün Adapazarı’nda bir alışveriş merkezinin yanındaki go-kart pistinde meydana geldi. Tuğba Erdoğan, sözlüsü ve bir kız arkadaşı piste geldi. Kaskı takılmayan ve boynundaki atkıyı da çıkarmayan Tuğba Erdoğan, iddiaya göre emniyet kemerini göğüsten geçecek şekilde değil de boyun bölgesinden geçirerek bağladı. Ancak atkı sarkarak motora dolandı. Kaşkoldaki düğüm ve kandan ilk tespitlere göre, kaşkolun go- kart motoruna dolanarak Tuğba’nın başının kopmasına neden olduğu belirtildi, ancak emniyet kemerinin yanlış bağlanmış olabileceği ihtimali de dikkate alındı.
Pistin işletmecisi Ömer Malkoç, tutuksuz yargılanmak üzere serbest bırakıldı. Pistin Adapazarı Belediyesi’nden 2012 yılının haziran ayında ruhsat alındıktan sonra faaliyete geçtiği öğrenildi.
Bu arada genç kızın olaydan yarım saat önce bir kafeteryada yanındakilerle yemek yerken ‘yeşil atkı’sıyla görüntüleri güvenlik kameralarında ortaya çıktı.

Daha önce de ölen olmuştu

2010’da Ankara ’da Atatürk Orman Çiftliği’ndeki go-kart pistinde Sultan Öztemel’in atkısı tekerleklere dolanmış, kaskı da olan 24 yaşındaki kadın boynu kırılarak hayatını yitirmişti. 2009’da Denizli’de kask takmayan 12 yaşındaki Ayça Güney’in saçları aracın motor miline dolanmış, başından yaralanmıştı. Kocaeli’nde ise 2008’de dokuz yaşındaki İrem Güneş’in saçı motora takılmış, kafa derisinin bir kısmı kopmuştu.