Bilirkişi: Raylar bozuktu

Hani 'hızdan'dı
Pamukova'da, Ulaştırma Bakanı Yıldırım ve TCDD Genel Müdürü Karaman'ın sarıldığı 'Tren hız sınırını aşmıştı' savunması çöküyor. 38 kişinin öldüğü faciadan sonra savcılığın atadığı bilirkişi heyeti, Ankara-İstanbul demiryolu hattında yol bozukluğu olduğunu tespit etti.
Üç temel bulgu
Trenin hızlı olduğu bulgusunu doğrulayan bilirkişi heyeti, lokomotifteyse herhangi bir dengesizliğe rastlamadı. Heyetin bulguları şöyle: Traversler ve raylar yıpranmış. Yolun geometrisi bozuk. Raydan hız değil, yoldaki sorunlar çıkarır.
Haber: DİLEK GÜNGÖR / Arşivi

ANKARA - Pamukova kazasının hız limitinin aşılması yüzünden gerçekleştiğini ileri sürerek makinistleri suçlayan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım ve TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'a kötü haber! Pamukova Savcılığı'nın atadığı bilirkişi raporuna, 'Ankara-İstanbul demiryolu hattında yol bozukluğu var' tespiti girecek. Heyet raporu ay sonuna kadar hazırlayacak.
Hızlandırılmış tren kazası ardından kamuoyuna yansıyan yabancı heyet raporlarındaki 'tren hız limitini aştı' ifadesi, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ı gensorudan, TCDD Genel Müdürü Karaman'ı ise istifadan kurtarmıştı. Ancak Pamukova Savcılığı'nın atadığı bilirkişinin raporu, hem TCDD'nin hem yabancı heyetlerin raporlarına gölge düşürecek. Raporun yazım işleminin henüz yarısına gelindiği, tamamlanması ay sonunu bulacağı öğrenildi.
Lokomotifin dengesi yerinde
Raporda Yakup Kadri Karaosmanoğlu treninin hız limitini aştığı kabul edilirken, bilirkişi heyeti Pamukova kazasının 'karmaşık' bir konu olduğu düşüncesiyle yol ve lokomotifte de incelemeler yapıyor. Bilirkişi heyeti, 'tren hızlı gitse de devrilmezdi' tezinden hareket ederek, trenin devrilmesinin özellikle iki nedeni olabileceği üzerinde duruyor. Bu nedenler, 'araçtaki dengesizlik ve yoldaki bozukluk' olarak sıralanıyor. Trenin lokomotifinde incelemelerini tamamlayan heyetin, lokomotifte bir dengesizlik olmadığı tespitine vardığı öğrenildi. İşte heyetin Ankara-İstanbul demiryolu hattındaki yol bozukluğuna ilişkin tespitleri:
Tespit 1: Traversler ve raylar yıpranmış: Bilirkişi heyeti, yol bozukluğunun ray, travers ve balastların (travers ile toprak zemin arasındaki 30 santimetrelik taşlardan oluşan bölüm) yıpranması ya da yolda geometrik problem olması gibi iki nedenden olabileceğini tespit etti. Heyetin tespitlerine göre, uyumlu çalışması gereken ray, travers ve balasttan herhangi birindeki bozukluk, diğerlerini de etkiliyor. Heyetin tespitlerine göre, traversler ve raylar yıpranmış.
Tespit 2: Yolun geometrisi bozuk: Heyet incelemelerinde, yolun geometrisinde problem olduğu tespitine de vardı. Yolun geometrisindeki uyumsuzluğun, raylarda seyreden trenleri etkileyeceği rapora girecek. Raporda, "Parazit kuvvetlerin yolun üzerinde seyreden araca intikal edeceği, bu şekilde statik ve dinamik dengenin bozulacağı ve dengenin bozulmasının treni raydan çıkarmaya neden olacağı" belirtilecek.
Tespit 3: Raydan hız değil, yol bozukluğu çıkarır: Raporda, "Trenin devrilmesinde Ankara İstanbul demiryolu hattındaki üst yapının rolü daha fazladır. Hız limitini aşmak değil, yolun bakımlı olmaması raydan çıkmaya neden olabilir" denilecek.
TCDD'nin hızlandırılmış tren seferleriyle ilgili hazırladığı, 24 üst düzey yetkilinin imzası olan raporda, yol açısından alınan önlemleri anlatmış ve "Arızalanan, yıpranan ve deformasyona uğrayan ray ve traversler değiştirilmiştir" denilmişti. TCDD'nin raporunda, yolun geometrik sapmalarını önlemek için de önlem alındığı belirtilmişti.
TCDD: Yol düzgün
TCDD Genel Müdürlüğü'nden dün yapılan yazılı açıklamada ise, Ankara-İstanbul demiryolu hattının uluslararası standartlara uygun olduğu, Pamukova'da meydana gelen kazadan sonra yabancı uzmanlarca yolun bütün değerlerinin ölçüldüğü ve uygunluğunun tespit edildiği vurgulandı.