Binali bey raporun devamını da oku

İki rapordan biri
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, gensoru görüşmesindeki savunmasını Yüksek Denetleme Kurulu'nun (YDK) 2001 TCDD raporu üzerine kurdu. Bakanın içeriğine hiç değinmediği 2002 raporunda ise "Yılda 500 kilometre yol yenilenmeli" deniliyor.
662 trilyon borç
Raporda, TCDD'nin yenileme işlemlerini yapabilmesi için gerekli 662 trilyon liralık yol bakım-onarım parası alacağının bakanlıktan çıkmadığı da dile getiriliyor. Bakanın atladığı çok önemli bir bilgi daha: Raylardaki bakımsızlık, kazalara neden oluyor.
Demir taşınacak
Altyapı sorunlarına ayrıntılı biçimde dikkat çeken 2002 raporundaki ciddi uyarılardan biri de şu: "Malatya-Maraş demiryolu hattındaki uzunca bir tünel heyelan tehlikesi altında. Hat önemli, Divriği'nden çıkan demir cevherinin taşınmasında kullanılıyor."
Haber: AHMET KIVANÇ / Arşivi

ANKARA - Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, hızlandırılmış tren faciası nedeniyle toplanan Meclis'te kendisini savunurken, Yüksek Denetleme Kurulu'nun (YDK) 2001 yılı TCDD raporunda, mevcut altyapının iyileştirilerek taşıma sürelerinin kısaltılmasının önerildiğini söyledi. Yıldırım'ın yine atıfta bulunduğuYDK 2002 raporunda ise her yıl 500 km. yol yenilenmesi gereğine karşın, Bakanlığın TCDD'ye 662 trilyon liralık yol bakım-onarım parasını vermediği, raylardaki bakımsızlığın kazalara yol açtığı uyarısı da var.
Binali Yıldırım, CHP'nin kendisini düşürmek için verdiği, 320 AKP'linin oyuyla reddedilen gensorunun görüşmelerinde, neden mevcut hatlarda hızlandırılmış tren seferlerine başladıklarını şöyle anlattı: "Elimde 2001 ve 2002 yılı Yüksek Denetleme Kurulu raporları var. 2001 yılı raporuna göre, mevcut altyapı, cer, tesis ve diğer işletme imkânlarının daha verimli kullanılarak toplam taşıma sürelerinin kısaltılması gerekir. Yaptığımız, altyapının iyileştirilerek kayıp zamanın giderilmesi."
Yıldırım'ın, adını verdiği ancak içeriğine değinmediği 2002 yılı YDK raporunda ise demiryollarındaki bakımsızlığın kazalara yol açtığı belirtilerek, altyapı yatırımlarının geciktirilmemesi konusunda çok ciddi uyarılarda bulunuldu. Raporda, TCDD'nin yaklaşık 11 bin km'lik demiryolu şebekesinde her yıl 500 km. yolun yenilenmesine ihtiyaç duyulduğu vurgulandı.
Yıllık ray ihtiyacının 60 bin ton olduğu ancak en son 1998'de 80 bin tonluk ray ithal edilebildiği bilgisi de raporda yer aldı.
'Borcunuzu ödeyin'
Raporda, TCDD'nin yıllık yol bakım ve onarım masraflarının ilgili yıl içinde Ulaştırma Bakanlığı'nca ödenmesi gerektiği halde işletmenin 2002 yılında 134.3 trilyon liralık bakım-onarımı kendi olanaklarıyla gerçekleştirdiği belirtildi. Bakanlığın ise ödeneğin sadece 15 trilyon lirasını aktardığı, önceki yıldan kalan 92.5 trilyonla birlikte TCDD alacağının 211.8 trilyona ulaştığı kaydedildi. Raporda, 2003 yılından 198.7 trilyon ve 2004 yılından da 251.4 trilyon lira olmak üzere Ulaştırma Bakanlığı'nın TCDD'ye ödemesi gereken paranın 662 trilyon lirayı bulduğu vurgulandı ve bu borçların ödenmesi istendi.
Binali Yıldırım, 2002 yılında demiryollarına 111 trilyon lira ayrılmışken, kendilerinin 2003'te 423 trilyon, 2004'te de 951 trilyon lira yatırım ödeneği ayrıldığını söyledi. Bakan bu ödeneklerle gerçekleştirilen yatırımların ayrıntısına girmezken, AKP adına konuşan İstanbul Milletvekili Nusret Bayraktar, hızlandırılmış tren uygulaması öncesinde Ankara-İstanbul hattı için 15 trilyon lira yatırım yapıldığını belirtti.
TCDD yayınları da Yıldırım'ın en azından 2003 yılı için verdiği rakamları doğrulamıyor. TCDD'nin internet sitesinde yayımlanan rapora göre, işletmenin 2003 yılında gerçekleştirdiği yatırımlardaki 'nakdi' gerçekleşmeler 192.3 trilyon lirayı buluyor. 1999'da 220 km., 2000'de 229 km., 2001'de 152 km. ve 2002 yılında da 38 km. olan yenilenen yol uzunluğu ise aynı rapora göre, 2003'te sadece 55 km.
Yıldırım ise konuşmasında,2004'te rayların altına döşenen travers sayısına kadar bilgi verirken, Ankara-İstanbul hattında 293 adet rayın yenilendiğini anlattı.



Tehlikeli bir hat daha
YDK'nın 2002 raporunda son 50 yıldır yeterince yatırım yapılmayan demiryollarındaki başka tehlikelere de dikkat çekildi. Kahramanmaraş-Malatya arasındaki Kapıdere tünelinin onarım çalışmaları nedeniyle 1 Mayıs 2002 günü kapatıldığı, onarım devam ederken 29 Temmuz 2002'de yaşanan göçük nedeniyle de fiziken kapandığı belirtildi. Tünelin tekrar 19 Eylül 2003'te açılabildiği kaydedilen YDK raporunda, bu süreçte, TCDD'nin önemli gelir elde ettiği az sayıdaki hattından biri olan ve Divriği'deki demir cevherini İskenderun'a taşıyan 651 km.'lik hattın kapalı kaldığı vurgulandı.
YDK raporuna göre, tünelde inceleme yapan ODTÜ uzmanları, 2003 Mart'ında bir rapor hazırlayarak, tünel kesiminin heyelanlı bir saha olduğunu ve ileri tarihlerde zemin hareketleri nedeniyle tünelde yeni deformasyonların olacağını belirtti. ODTÜ uzmanlarının raporunda sadece, deformasyonun ne kadar sürede olacağı yönündeki kesin bilgiye yer verilmedi.