Bu 'böcek' aydınlatıyor

Türkiye'nin dört bir köşesini aydınlatmak için tam sekiz aydır eğitimin ulaşmadığı yerlere gidiyor 'Ateş Böcekleri'.
Haber: AYŞEGÜL DİKENLİ / Arşivi

İSTANBUL - Türkiye'nin dört bir köşesini aydınlatmak için tam sekiz aydır eğitimin ulaşmadığı yerlere gidiyor 'Ateş Böcekleri'. Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV) tarafından başlatılan proje kapsamında 2000 yılının kasım ayından bu yana yollarda olan 'Ateş Böcekleri'nin dördüncüsü de yola koyuldu.
Sivas'tan sonra Afyon
İçerisinde 12 bilgisayarlı eğitim ve bir serbest etkinlik odası bulunan 'Ateş Böceği Gezici Öğrenim Birimi' 20 Temmuz'da Sivas Kongre Müzesi yanında çocuklarla buluştu. 25 Ağustos'ta Afyon'a gidecek olan araç burada da iki hafta kalacak. İçerisinde bir eğitmenin bulunduğu gezici öğrenim biriminde her çocuk üç saat bilgisayar, üç saat de serbest etkinliklere katılıyor. İş Bankası'nın katkılarıyla yapılan ve 180 milyara mal olan 'Ateş Böceği Gezici Öğrenim Birimi' Uluslararası Nakliyeciler Derneği'nce (UND) sağlanan TIR'larla bölgelere naklediliyor.
Umutla başladı
17 Ağustos 1999 depreminin ardından ortaya çıkan Umut 2000 adlı iki otobüsten esinlenerek ortaya çıktı 'Ateş Böceği' projesi. Umut 2000 otobüsleriyle 10 bin depremzede çocuğa ulaşılmasının ardından sıra Doğu ve Güneydoğu'daki çocuklara gelmişti. Böylece Kastamonu'dan, Mardine, Ardahan'dan, Silopi'ye kadar uzanan uzun bir yolculuk başladı. Bölgelerin ihtiyacına göre birkaç aydan dört-beş aya kadar kalınan proje kapsamında yaklaşık 8 bin çocuğa hizmet götürüldü. Yurdun dört bir yanını gezen bu araçlar sabit birimlerin ulaşamadığı yerlerdeki çocuklara eğitim hizmetleri götürmeye devam ediyor.
Ayrılık zor oluyor
Projenin yaratıcısı TEGV Başkanı İbrahim Betil sayıları 61'e ulaşan sabit eğitim birimlerinin ulaşamadığı yerlere ulaşabilmeyi
amaçladıklarını söyledi. Eğitimde fırsat eşitliğini yakalayamamış kırsal bölge çocuklarının bu şanstan yararlanabilmesinin önemine değinen Betil, "Türkiye'nin geleceği için herkesin buluştuğu en önemli nokta eğitim olmalı" dedi.
Gezici eğitim birimleriyle hedeflerinin, ayrıldıkları yerlerde kalıcı birimlerin oluşmasını sağlamak olduğunu belirten Betil, "Bunun için yöre halkı, öğrenciler ve yerel yöneticiler işbirliği içinde çalışıyoruz" diye konuştu.
Betil, 'Ateş Böceği' gezici öğrenim birimlerinde en zor anların ayrılırken yaşandığına dikkat çekerek, "Yetişkinler de çocuklar da ağlıyor. Çünkü bu onların hayatlarında yaşadıkları en önemli deneyimlerden biri" dedi.
Nisan ayında '1 Milyon Çocuk Eğitim Kampanyası' başlatan ve krize rağmen başarılı olan Betil bu başarıyı şöyle açıklıyor:
"Kriz herkesin davranışını değiştirdi. Ancak doğru bir projeyle her şeyin başı eğitim gibi bir konuda herkes bir araya gelebilir. Her şeyden fedakârlık edilebilir, ancak eğitimden asla."
Devletin eğitim bütçesinde kısıtlamaya gitmesinin doğru olmadığını söyleyen Betil, "İnsanlar boğazından kesmeli yine de eğitimden fedakârlık etmemeli" diye konuştu. Bu noktada sivil toplum kuruluşlarına büyük görev düştüğünü ifade eden Betil, "Devlete küsüp kenara çekilemeyiz" dedi.
Gönüllüler artıyor
2 bin 500 gönüllünün her geçen gün arttığını ifade eden İbrahim Betil, gençlere şu tavsiyelerde bulundu: "Üniversite yalnızca dersler demek değildi. Bu tür sosyal projelerde yer almak uzun vadede onların gelişimini olumlu yönde etkiler, kişiliklerinin oluşmasında olumlu rol oynar."
***
'Eğitimin maliyeti önemli olamaz'
'Ateş Böceği' gezici öğrenim birimlerinin dördüncüsünü finanse eden Türkiye İş Bankası'nın Genel Müdürü Ersin Özince, içinde
12 bilgisayar bulunan 'Ateş Böceği' aracının eğitim ihtiyacının yoğun olduğu Anadolu'da köy köy, kasaba kasaba gezeceğini söyledi. Bu tür projeleri bir hizmet olarak nitelen-diren Özince, öğrenim biriminin maliyetinin önemli olmadığını belirterek, "Böyle yatırımlarımız keşke çok olsa. Maliyeti hiç önemli değil. Maliyetler çok mütevazı. Bunları krizler engellememeli, engelleyemez de" diye konuştu.
Amaç fırsat eşitliği
'Ateş Böceği' gezici öğrenim birimleri, eğitim parkı ve öğrenim birimi bulunmayan yerlere ulaşarak, eğitimde fırsat eşitliğini yakalayamamış kırsal bölge çocuklarıyla buluşmayı hedefliyor. 'Gezici öğrenim birimleri' eğitim programında, fen ve matematiği sevdirecek programlar, el becerileri, resim, müzik, tiyatro,
İngilizce, bilgisayar dersleri ve eğitim içerikli çizgi film gösterimleri bulunuyor. 2000 yılı Kasım ayında başlayan projeyle yaklaşık 8 bin çocuğa ulaşıldı.
***
Çocuklara adanan hayat
Sanayicilikten bankacılığa, bankacılıktan, danışmanlığa geçen İbrahim Betil'in
bugün en önemli işi eğitim. İbrahim
Betil 1944 İstanbul doğumlu. Robert
Kolej mezunu Betil, 1980'e kadar plastik, tekstil, otomotiv parçası sektörlerinde sanayicilikle uğraştı. 1980'den sonra çeşitli bankaların genel müdürlüğü, yönetim kurulu başkanlığı ve kuruculuğunu yaptı. Yurtiçinde ve yurtdışında çeşitli mali kuruluşların yönetiminde bulundu. 1994'ten bu yana eğitim gönüllüleri başta olmak üzere sivil toplum çalışmaları ile uğraşıyor. Enka okullarının İstanbul ve Adapazarı'nda kuruculuğu ve yürütme kurulu başkanlığını yaptı. YDH'nın kurucu ve yönetici kadrosunda yer aldı.