Bu siste yolcu taşıdılar

Cumartesi günü hava güzeldi, 'yıllar sonra' bir vapura binip deniz keyfi yapmak istemişlerdi. Yanlarında küçük çocukları, Sütlüce'den, İstanbul Deniz Otobüsleri...

İSTANBUL - Cumartesi günü hava güzeldi, 'yıllar sonra' bir vapura binip deniz keyfi yapmak istemişlerdi. Yanlarında küçük çocukları, Sütlüce'den, İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş.'ye (İDO) bağlı Üsküdar vapuruna (daha doğrusu büyük bir tekneye) bindiler. Karaköy'e kadar her şey güzeldi, limandan ayrılır ayrılmaz kendilerini sis bulutunun içinde buldular. Az sonra hiçbir şey göremez halde, sadece gemilerin 'düdük' sesleri arasında ilerliyorlardı. Aslında Boğaz'ı bir şerit gibi kesen sis çok 'artistik' görünüyordu. Ancak yolcular gerilmişti. Aralarında 'Canım sis çok tehlikeli olsa herhalde seferleri durdururlardı' diye konuşup teselli buluyorlardı. Birden tekne durdu ve başka bir teknedeki yolcularla 'göz göze' geldiler. Az daha çarpışıyorlardı.
"Ucuz atlattık" yorumları arasında 'sağ salim' Üsküdar'a yanaştılar. Onlar tekneden inerken limanda 'İDO'nun sis dolayısıyla Eminönü-Üsküdar' seferlerini iptal ettiği anons edildi. Bu anonsa, yandaki özel bir motor iskelesinden 'Eminönü seferlerinin devam ettiği' anonsu karıştı... Yaklaşık bir saat sonra, Üsküdar'dan dönmek isterken aynı iskelede yüzü gözü kanlar içinde kazazedelerle karşılaşacaklarından habersizlerdi.
Geçen cumartesi yaşandığı gibi, sisin İstanbul'u esir aldığı günlerde şehir hatları vapurlarının çalıştığı iskelelerden 'seferler iptal' anonsu duyulur. Bu anons biter bitmez hemen yan taraflarındaki özel işletmelere bağlı motor iskelesinden 'seferlerin devam ettiği' anons edilir. Ve yıllardır İstanbullular gemilerin aşamadığı sisi, motorların nasıl aştığını merak eder. Eminönü-Üsküdar seferini yapan bir motorun önceki gün kum kosterine çarptığı ve bir kişinin öldüğü kaza, aslında motorların da 'sisi aşamadıklarını' gösterdi.
İstanbullular deniz trafiğindeki bu başıboşluktan şikâyetçi. Büyükadalı Emine Çiğdem Tugay, 27 Mart'ta İDO'ya başvurarak, 'yüzerkondu' olarak adlandırdığı motorların seyir güvenliği olmadığını ve gerekli koşulları taşımadığını belirterek kaldırılmalarını istedi. İDO yöneticileri denetim konusunda yetkili olmadıklarını söylerken, motorlara ruhsat verme yetkisi Büyükşehir Belediyesi Toplu Ulaşım Müdürlüğü'nde. Büyükşehir Belediyesi Ulaşımdan Sorumlu Genel Sekreter Rafet Bozdoğan, "Geçmişte yetki kargaşası ve kaos vardı. İki yıl önce yasal değişiklikle bize bağlandı. Önceden ruhsatsız, denetimsiz araçlar vardı. Şimdi hepsi ruhsata bağlanıyor. Motorcuları eğitimden geçireceğiz. 1000'den fazla motor var" diyor.
Motorların bağlı olduğu Turyol Turizm ve Yolcu Deniz Taşıyıcılar Kooperatifi İkinci Başkanı Kasım İnandı ise kazanın sis yüzünden olmadığını öne sürüyor ve "Kurallara uyuyoruz" diyor. Ancak hiçbir açıklama, o gün bir kişinin öldüğü gerçeğini değiştiremiyor.