Çare 'cazibe yaratmak'

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın İstanbul'a vize ve plaka sınırlamasıyla başlattığı tartışmaya bir katkı da işin uzmanı AKP'liden geldi.

ANKARA/İSTANBUL - Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın İstanbul'a vize ve plaka sınırlamasıyla başlattığı tartışmaya bir katkı da işin uzmanı AKP'liden geldi. Yıldız Teknik Üniversitesi Ulaştırma Anabilim Dalı'nda 23 yıl boyunca öğretim üyeliği yapan AKP Erzurum Milletvekili Mustafa Ilıcalı, TBMM Trafik Komisyonu'na bir rapor sundu. Ilıcalı,Valiliği'nin isteğiyle hazırladığı raporda ilk sırayı göçle ilgili maliyet hesabına verdi.
"Mevcut altyapı yeterli kabul edilse bile göç bu hızıyla sürerse İstanbul'a yılda en az altı kilometre raylı sistem gerekecek. Bunun maliyeti yaklaşık 250 milyon dolar. İstanbul'a dört yılda gelen nüfusun sadece ulaşım maliyeti olan 1 milyar dolarla, göç veren az gelişmiş iller kalkındırılır." Raporda diğer önerilerden bazıları şunlar:
BİR OTOMOBİLDE BİR KİŞİYE KARŞI FORMÜL: İki yıl içinde açılacak tercihli yollara, içinde en az üç kişi bulunan araçların girişine izin verilecek. Otobüs duraklarında akıllı teknolojiden yararlanılacak.
SİNYALİZASYON: Sinyalizasyon düzenlemesiyle trafik akışı yüzde 30 hızlandırılacak. Kazaya karışan araçlar tek merkezden yönetilen çekicilerle polis beklenmeden kaldırılacak.
TAKSİLER VE RADYO: Taksiler sadece çağrı merkezi aracılığıyla müşteri alacak. Müşterisiz taksi dolaşamayacak. Trafik durumu için Trafik Radyosu kurulacak. (Radikal, aa)



Trafiğe öneri çok, yol alan az
TEK-ÇİFT PLAKA: Haftanın bir günü tek, diğer günü çift sayıyla biten plakalı araçların trafiğe çıkması önerisi 1980'lerde gündeme geldi, Erol Çakır'ın valiliğinde tekrar gündeme gelse de uygulanmadı.
METRO: Taksim-4 Levent hattının inşaatına 1992'de başlandı. 2000 yılında İstanbullular 8.7 kilometrelik metro hattına kavuştu. Taksim-Yenikapı inşaatı 1998'de başladı. Üç yılda bitmesi planlanan 5.5 kilometrelik hat, her kazmada fışkıran tarih yüzünden dokuz yılda bitmedi. Hedef, 2012'de kentte raylı sistemi 250 kilometreye çıkarmak.
TAKSİLERE CEP: Yoğun trafikte sarı bir deniz halinde gezen taksilerin yol kenarında ceplerde bekmeleri zorunluluğu çok tartışma yarattıysa da uygulanamadı.
YEDİ TEPEYE YEDİ TÜNEL: En çok kilitlenen bölgeleri yeraltı tünelleriyle aşma önerisi geçen yıl gündeme geldi. Kâğıthane'yi Dolmabahçe'ye bağlayacak toplam 7.5 kilometrelik tünelin iki kilometresi kazıldı. Yıl içinde beş tünel daha kazılacak.
SAAT FARKI: Son olarak Başkan Kadir Topbaş, İstanbul'un Avrupa ve Asya yakasında farklı mesai saati uygulamasına geçilmesini önerdi.