Çevre koruma mı, denizi parselleme mi?

Çevre koruma mı, denizi parselleme mi?
Çevre koruma mı, denizi parselleme mi?

Koyları tehdit edenler: Kalabalık, sintine, yatların halatla ağaçlara bağlanması, gürültü... Plana göre koylarda sınırlı sayıdaki ücretli mapa ve şamandıralara bağlanma şartı getirildiğinde, bu tehditler ?otomatik olarak? azalacak. FOTOĞRAF: YAŞAR ANTER / DHA

Göcek, koylarla ilgili yeni düzenleme için pilot bölge seçildi: Tekneler koylarda para karşılığı konaklayacak. Bir tekne bir koyda en fazla bir hafta kalacak. Günlük tur teknesi rotaları değiştirilecek
Haber: MUSTAFA SARIİPEK / Arşivi

MUĞLA - Mavi yolculuğun vazgeçilmez duraklarından Göcek koylarında giderek artan deniz trafiği ve kirlilik riskine karşı Özel Çevre Koruma Kurumu (ÖÇKK) bir dizi dikkat çekici tedbir aldı.
Koylarda konaklayan teknelerden para alınacak. Konaklama en fazla bir hafta sürecek. Koyda ağaçla halat bağlamak, demir atmak yasaklanacak. Tekneler şamandıra veya mapalara bağlanacak. Günlük tur teknelerinin rotası değiştirilecek. 
ÖÇKK Daire Başkanvekili Ahmet Özyanık, Kıyı Yönetimi Planı için Göcek’i pilot il seçtiklerini söyledi. Yani Göcek için 2010 yılına yetiştirilmesi hedeflenen plan, daha sonra diğer kıyılara da yayılacak.  Göcek’te marinalara bağlananlar, büyük ve küçük mavi tur tekneleri ve transit geçenlerle bu yıl 10 bin teknelik bir hareket bekleniyor. Planın aşamaları şöyle:  

1) Koylarda konaklayan her tekne ücret ödeyecek: Yatlar herhangi bir koyda en fazla 1 hafta konaklayabilecek. ÖÇKK, liman başkanlıkları, Sahil Güvenlik ve yerel yönetimlerden oluşacak bir üst kurul koylarda hizmet verecek. Koylar sürekli denetim altında tutulacak, giriş çıkışlar kontrol edilecek. Hangi koyda hangi teknenin ne kadar süreyle konaklayacağı önceden belli olacak ve bilgisayarda kaydı tutulacak. Koydan ayrılacak olan teknenin yerine ancak kaydını önceden yaptırmış başka tekne demirleyebilecek. 

2) Özel yatlara ayrı günübirlik teknelere ayrı rota: Özyanık mavi tur tekneleri ile günübirlik tur teknelerinin aynı koyda olmalarından doğan rahatsızlığı da ortadan kaldıracaklarını belirterek “Günübirlik tekneler ile mavi tur teknelerinin rotaları birbirinden ayrılacak. Önümüzdeki sezondan itibaren kimse kimseyi rahatsız etmeyecek. Bu arada tekne büyüklüklerine ve bağlanma yerlerindeki duruma göre kaç metrelik teknenin hangi koya girebileceğinin çalışmaları da sürüyor” diye konuştu. 

3) Demirleme tarih olacak: Özyanık eskiden koylarda ağaçlara bağlanan teknelerin doğaya, demir atanların da sualtındaki güzelliklere zarar verdiğine dikkat çekerek bunun da önüne geçeceklerini açıkladı: “Orman Bakanlığı ile bir protokol yaptık. Koylarda demirlemeye yasak geliyor. Mapa ve şamandıralara bağlanmayan teknelerden 20 bin lira ceza alacağız. Konaklama yapacak teknelerden alınacak ücretse büyüklüğüne göre değişecek. Bunun çalışması sürüyor. Ayrıca atık alımı aktifleştirilecek. Her teknenin atık ve sintine konusu açıklığa kavuşturulacak. Bunun nasıl olacağı önümüzdeki günlerde belli olacak. Altyapı çalışması sürüyor. Olmayan yerlerde gerçekleştirilecek.”
Özyanık, “İrili ufaklı 40’a yakın koyu olan Göcek’te halihazırdakilerin dışında koylara konulacak mapa ve şamandıra durumuna göre demirleyecek tekne sayısı ortaya çıkarılacak. Şu anki çalışmaya göre bu rakam 1112. Kesin çalışma bittikten sonra koylarda belirlenen sayı dışında tekne konaklama yapamayacak. Konaklamalar kayıt sistemine göre olacak” dedi.  

‘Dünya da böyle yapıyor’
Deniz Temiz/TURMEPA Genel Müdürü Levent Ballar da, Göcek’te uygulanmak istenen planı desteklemeye ve görev almaya hazır olduklarını açıkladı:
“Türkiye bunu yapmaya mecbur. Çünkü bu Avrupa Birliği’ne üye olmak isteyen ülkelere getirilen şartlar arasında. Kirlilik ve deniz trafiği her geçen gün fazlalaşıyor. Ya Göcek kaybolacak, ya da buna uyacaklar. Dünyanın hiçbir yerinde bizim ülkemizdeki gibi bir sistem yok. Kim hangi koya giriyorsa ücretini ödüyor. O para da oraya harcanıyor. Şimdi bizde de böyle olması için Özel Çevre Koruma Kurulu  hazırlık çalışması yapıyor” diye konuştu.