Çok özel bir uçak

Genelkurmay, geçen ocak ayında Kayseri'de düşen CN235 kazasından sonra bu kez Malatya'da yine bir İspanyol CASA tasarımı, TAI tarafından imal edilen CN-235 uçak kazası ile sarsıldı.

Genelkurmay, geçen ocak ayında Kayseri'de düşen CN235 kazasından sonra bu kez Malatya'da yine bir İspanyol CASA tasarımı, TAI tarafından imal edilen CN-235 uçak kazası ile sarsıldı. Hava Kuvvetleri Komutanlığı tarafından Genelkurmay'a bağlı Özel Kuvvetler Komutanlığı'na verilen CN235 tipi uçaklar paraşütle atlama ve özel operasyonlarda kullanılıyor. İspanyol imalatçı CASA, CN235 projesine 1980'de başladı.
Amacı turboprop motorlu, toprak pistlere rahatlıkla inip kalkabilecek olan uçak projesine daha sonra Endonezyalı IPTN şirketi de katıldı. İlk prototip olan 10 modeli 11 Kasım 1983'te ilk uçuşunu yaptı. CN235 ilk olarak 1986'da Endonezya'da Garuda Havayolları'nda hizmete girdi. Sürekli geliştirilen uçağın 10 modelini 100 (1989), 200 (1991) ve 300 (1998) izledi. Arkada bulunan kargo kapısı yardımıyla yükleme ve boşaltma çok hızlı gerçekleştiriliyor. Saatte 420 kilometre hız yapabilen uçak altı ton yük taşıyabiliyor. Halen 40'ı sivil olmak üzere toplam 240 CN235 çeşitli ülkelerde askeri ve yolcu taşıma amaçlı kullanılıyor.
10 yıldır kullanılıyor
CN235'lerin Türkiye macerası 1980'li yılların sonunda ortaya çıkan 'Hafif Nakliye Uçağı' projesiyle başladı. C-47'lerin yerini alması planlanan uçaklar için ihaleyi 1989'da CN235 kazandı. İlgili kontrat 11 Aralık 1990'da Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI) ve CASA arasında imzalandı.
Anlaşma doğrultusunda ilk iki uçak
İspanya'da, geri kalan 50 adet ise TAI'de imal edilecekti. İspanya'da yapılan ilk iki uçak 1992'de Türkiye'ye teslim edildi. Bunu aynı yılın kasımında TAI'nin ilk imal ettiği tek adet CN235 takip etti.
Uçağın, imalatta gövdenin yüzde 20'si kompozit malzemeden olmak üzere yüzde 92'si TAI, montajının yüzde 15'i de 2. Hava İkmal Bakım Merkezi tarafından yapıldı.
Askeri uçak kazaları
CN235 tipi uçaklar, bugüne kadar tüm dünyada toplam beş kaza yaparken, bunların ikisi Türkiye'de meydana geldi. Bu uçak kazaları ve tarihleri şöyle:
22.05.1997: IPTN'ye ait uçak 200 metre yükseklikte alçak kargo atış testleri sırasında paraşütün kargo kapısına takılması sonucu kontrol dışı kaldı. Kazada altı kişi hayatını kaybetti.
18.10.1992: Endonezyalı Merpati Nusantara Havayolları'na ait uçak alçalma sırasında fırtına nedeniyle tepeye çarptı. Kazada dördü mürettebat 27 yolcu öldü.
25.02.1992: Şili Hava Kuvvetleri'ne ait CN235M, Antarktika'ya inişi sırasında aşırı kar yağışı nedeniyle kaza geçirdi. Olayda uçakta bulunan 11 yolcu ve mürettebattan ölen olmadı.
19 Ocak 2001: Türk Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na bağlı CASA CN235 tipi uçak Kayseri'de düştü. Meydana gelen kazada üç kişi hayatını kaybetti.
Türkiye'de ise 1993-2001 yılları arasında dün kaza yapan uçakla birlikte Hava Kuvvetleri Komutanlığı'na bağlı 20 adet çeşitli tipte savaş, eğitim ve nakliye uçağı düştü.
Modernize edildiler
Genelkurmay Özel Kuvvetler Komutanlığı'na bağlı Özel Hava Grubu bünyesinde uçak ve helikopterler bulunuyor. Bu hava araçları operasyonlarda kullanılıyor.
1989'da yapılanan Özel Hava Birliği'nin hava araçları modernize edilerek yüksek performanslı uçak ve helikopterlere kavuştu.
Birlikte UH60 Black Hawk helikopterlerinin yanı sıra üç adet CN235 tipi hafif nakliye uçağı da bulunuyor. CN235'lere Ankara merkezli Türk Havacılık ve Uzay Sanayii (TAI) tesislerinde özel ekipmanlar takıldı. Özel Hava Grubu her türlü şartta arama-kurtarma operasyonları yapabiliyor. Özel Hava Grubu, Kardak krizi ve Olağanüstü Hal Bölgesi'nde yaptığı operasyonlarla adını duyurdu.