Deliller gitti, bilirkişi heyeti geldi

İstanbul-Ankara seferini yapan hızlandırılmış trendeki 37 kişinin ölümü, 81 kişinin de yaralanmasına yol açan kaza 15 saniye içinde gerçekleşti.

SAKARYA - İstanbul-Ankara seferini yapan hızlandırılmış trendeki 37 kişinin ölümü, 81 kişinin de yaralanmasına yol açan kaza 15 saniye içinde gerçekleşti. Tren kazasından hemen sonra başlatılan enkaz kaldırma çalışmalarına 'deliller yok ediliyor' eleştirilerine rağmen müdahale etmeyen Pamukova Cumhuriyet Savcısı Mithat Kutanoğlu, her şey bittikten sonra dün saat 14.00'te çalışmaları durdurma kararı aldı. Bilirkişi heyeti bölge temizlendikten sonra inceleme yaptı.
Haydarpaşa Garı'ndan önceki akşam saat 18.00'de 234 yolcusu ve dokuz personeliyle hareket eden Yakup Kadri Karaosmanoğlu treni saat 19.45'te Pamukova'ya bağlı Mekece Köyü mevkiine geldi. Dört yolcu ve bir yemek vagonundan oluşan tren, Mekece-Osmaneli arasında hafif bir virajda raydan çıktı. İlk olarak lokomotifin arkasındaki birinci vagon raydan çıkarken, diğer dört vagonu da peşi sıra sürükledi. Yan yatan vagon, tren yolunun yanındaki kayalara çarpa çarpa sürüklenmeye başladı. Birinci vagonla
ikinci vagon arasındaki bağlar kopunca otomatik fren sistemi devreye girdi. Trende tek ayakta kalan bölüm olan lokomotif durmaya çalışırken peşindeki vagonu 200 metre sürükledi. Arkadaki vagonlar ise yan yatıp birbirinin üstüne çıkarak durabildi. Yol kenarındaki kayalar, demir külçesi vagonları giyotin gibi kesti. Sadece 15 saniye süren kazanın bilançosu ağır oldu: 37 ölü, 81 yaralı.
40 dakikada müdahale
Kazaya ilk müdahale edenler tren yolunun hemen başındaki E-5 karayolunda araçlarıyla seyir halindeki vatandaşlar ve 12 kilometre uzaktaki Pamukova'da yaşayanlar oldu. Kütahya'dan Ambarlı'ya kamyonla seramik taşıyan İbrahim Bildik ve Yüksel Güzel, kazayı "Biz geldiğimizde ortalık kan gölüydü. Yaralılar sivil araçlarla hastanelere kaldırıldı" diye anlattı. Sakarya Sivil Kurtarma ekibinden Ercan Akbulut, kaza yerinde depremden çok daha dehşet verici görüntüler olduğunu belirterek, "Biz geldiğimizde asker işi bitirmişti. Biz sadece arama yaptık. Bizden sonra gelenler de yardım etti" dedi.
Pamukova Belediyesi'nden 150 personel, vatandaşlar ve jandarma, kepçe ve itfaiye araçlarının da yardımıyla 40 dakika süren bir çalışma sonucu yaralıları kurtarıp, cesetleri devrilen vagonların altından çıkardı. Yaralılar ambulanslara yoldan geçen araçlara bindirilerek çevre hastanelere kaldırıldı.
Arama çalışmalarının ardından TCDD'ye bağlı teknik elemanlar gece boyunca inceleme yaptı. Rayları ve kırılan traversleri inceleyen ekip, trenin hızını kaydeden takografı da alıp olay yerinden ayrıldı. Olay yeri incelemesinin ardından devrilen vagonlar, vinç ve kepçeler yardımıyla düzeltilmeye çalışıldı. Kaza anında kırılan raylar ve beton traversler işçiler tarafından sökülerek tamir çalışmaları yapılırken, çakıl taşları küreklerle düzeltildi. Güvenlik güçleri ise kazazedelere ait eşyaları koruma altına aldı.
Hızlı onarım
Ulaşıma kapanan demiryoluna karayolundan ulaştırılan büyük vinçler de sabahın ilk ışıklarıyla birlikte devrilen vagonları bulundukları yerden kenara çekti, demiryolu onarımı son hızla sürdürüldü. Öğle saatlerine doğru, kaza yerindeki raylar yenileriyle değiştirildi. Demiryolunun çöken bölümlerine çakıl taşınarak sağlamlaştırıldı. Uzmanlar ve sivil toplum örgütleri kazanın nedenini ortaya çıkaracak teknik heyetin gündüz gözüyle inceleme yapmadan delillerin toplanmasını eleştirdi. Soruşturmayı yürüten Pamukova Cumhuriyet Savcısı Mithat Kutanoğlu, dün öğle saatlerinde,
"Demiryolunun temizlenmesi iznini siz mi verdiniz?" sorusunu "Benim bu konuda açıklama yapmaya yetkim yok. Bu konuda bakanlık açıklama yapar" diyere yanıtladı. Savcı Kutanoğlu, saat 14.30'da ise ani bir kararla, demiryolunda teknik heyetin inceleme yapacağını, bu inceleme tamamlanana kadar çalışmaları durdurduğunu açıkladı. Kutanoğlu, saat 16.00 sıralarında da olay yerine geldi. Kutanoğlu ile teknik heyet 'eskisi gibi olmayan' kaza yerinde bir süre inceleme yaptı.
CHP Genel Sekreteri Mehmet Sevigen başkanlığındaki CHP heyeti kaza yerinde incelemelerde bulundu. Sevigen, gazetecilere konuşmayan Demiryolu Gar Müdürlüğü'nde görevli teknik elemanların kendilerine şu bilgileri verdiğini anlattı: "Kazanın olduğu bölgedeki raylar 70 kilometre hıza göre yapılmış. Teknik elemanlar aynı yerde yaptıkları daha önceki deneme sürüşlerinde de devrilme tehlikesi geçirmiş. TCDD Genel Müdürü ve daire başkanları kendi paraflarıyla makinistlere yüzde 10 hız artırmaları için talimat vermiş. Yöneticiler projeye karşı çıkan çalışanları işten atmakla tehdit etmiş."
CHP lideri Deniz Baykal, tren kazasının gerçek nedeninin ortaya çıkmasının delillerin sağlıklı toplanması ile mümkün olduğunu, ancak gereken özenin gösterilmediğini ve delillerin karartıldığını öne sürdü. Baykal, "Böylece hem gerçeğin ortaya çıkması, hem sorumluların belirlenmesi, ve hesap sorulması engellenmiş olacak. Ayrıca bundan sonraki çalışmalara kaynaklık edecek bilimsel değerlendirmelere de imkân verilmemiş olacak" dedi.
Hızlandırılmış trenin makinisti Fikret Karabulut ile Şef Köksal Coşkun, kazanın şokunu üzerlerinden atamadan gözaltına alındı. Pamukova Devlet Hastanesi'nde alkol testi yapılan Karabulut ile Coşkun, İlçe Jandarma Komutanlığı'na götürülerek sorgulandı.