Deniz ulaşımına çekidüzen

Deniz ulaşımı, tek merkezden yönetilmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne bırakılıyor. Türkiye Denizcilik İşletmeleri'nin (TDİ) şehir hatları vapurları belediyeye bağlı İstanbul Deniz Otobüsleri'ne (İDO) devredilecek.
Haber: SELİM EFE ERDEM / Arşivi

İSTANBUL - Deniz ulaşımı, tek merkezden yönetilmesi için İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne bırakılıyor. Türkiye Denizcilik İşletmeleri'nin (TDİ) şehir hatları vapurları belediyeye bağlı İstanbul Deniz Otobüsleri'ne (İDO) devredilecek. 73 şehir hatları vapuru ve 28 iskelenin yanı sıra, Eskihisar-Topçular arabalı vapurları ve gemilerin bakımı için Haliç Tersanesi de İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne veriliyor.
Tek biletle şehir turu
Şehir hatlarındaki 1500 personelden süresi dolanlar emekli edilirken, kaptan, makinist gibi çalışanlar İDO'da istihdam edilecek. Günde ortalama bin sefer yapan ve yaş ortalaması 31 olan şehir hatları vapurlarının bir kısmı modernize edilerek belli hatlarda kullanılacak. Şehir hatları vapurları, deniz otobüsü ve özel motorlar, tek bir iskeleden ve seferleri birbirini tamamlayıcı şekilde düzenlenecek. Turyol'a bağlı özel motorlar, karayolu taşımacılığında İETT' ye bağlı özel halk otobüsleri gibi, İDO'ya bağlı özel deniz ulaşım araçları olarak kullanılacak.
Protokol hazırlıklarının sürdüğünü belirten İDO Genel Müdürü Ahmet Paksoy, "Hem raylı sistem, hem karayolu, hem de denizyolu birleştirilerek tek biletle yolculuk yapılacak, toplu ulaşımda ciddi bir hareketlenme olacak" dedi.
Belediyeye büyük filo
TDİ Genel Müdürü Burhan Külünk de, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı'nın onay vermesinden sonra şehir hatlarının yıl sonuna kadar belediyeye devredileceğini açıkladı. Düzenlemeyle şu anda İstanbul ulaşımında yüzde 2 olan deniz ulaşımının yüzde 7'ye çıkarılmasının hedeflendiğini belirten Külünk, şunları söyledi: "Bu, karayolunda da rahatlama sağlayacak. Önce iskele ve duraklarda altyapı yenilenecek. Vapurlar, deniz otobüsleri ve motorlar aynı iskeleyi kullanacak ve seferleri birbirini tamamlayacak şekilde düzenlenecek. Vapurlar modernize edilip kısa hatlarda kullanılabilir. Belediye, dünyanın en büyük filosuna sahip olacak."
Şu an TDİ'nin 73 şehir hatları vapuru, İDO' nun 28 deniz otobüsü, altı hızlı feribotu ve Turyol'un da 60 motoru var. Turyol Başkanı Yunus Can, "İDO ve TDİ ile bir araya gelerek kriterleri ortaya koymalıyız" diye konuştu. Sendika ise, personelsiz devre karşı çıkıyor.