'Dershaneler eğitimde adalet sağlıyor'

'Dershaneler eğitimde adalet sağlıyor'
'Dershaneler eğitimde adalet sağlıyor'

Liberal gençlik hareketi olarak bilinen 3H Hareketi, dershanelerin kapatılma girişimini İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü önünde protesto etti.

Dershaneciler isyan etti: Dershanelere az ve orta gelirli ailelerin çocukları geliyor. Dershaneler bu eğitim sisteminde adaleti sağlıyor.
Haber: HAZAL POLAT / Arşivi
SEVTAP TATLIDİL / Arşivi

Dershane yöneticileri, dershanelerle ilgili düzenlemenin ardından birçok küçük dershanenin kapanmak zorunda kalacağını, on binlerce öğretmen ve dershane çalışanının işsiz kalacağını ve özel okula gidecek durumu olmayan öğrencilerin de mağdur olacağını savundu. Eğitim-Sen ise “Dershaneler azalsın isteniyorsa devlet okulları iyileştirilsin” görüşünde.

‘Öğretmensiz okulların öğrencileri ne olacak?’
Final Dershanesi Müdürü Hüseyin Yitkin: Dershaneler Türkiye ’de bir ihtiyaç. Bu ihtiyacı doğuran yine devletin eğitim politikaları. Küçük yerleşim yerlerindeki okulların çoğunda öğretmen yok. Artık öyle yerlerde de dershaneler var. Dershaneleri orta ve düşük gelirli insanlar tercih ediyor. Oradaki dershaneler özel okul oldu diyelim, çoğu çocuk gidemeyecek. Dershane kapanırsa devlet oradaki okullara atama yapacak mı?

‘Dershanelerin yüzde 70’i dönüşmek istiyor’
Kültür Dershanesi Müdürü Sinan Baraç: Milli Eğitim Bakanlığı ’ndan geçen yıl bir yazı geldi. Tüm dershane kurucu ve müdürlerine ‘Özel okula dönüşmek ister misiniz, fiziki yapınız özel okula uygun mu’ gibi birkaç soru soruldu. Dershanelerin yüzde 70' i dönüşmek istiyor ama sadece yüzde 20’sinin özel okula dönüşme imkanı var. En basitinden pek çok dershanenin bahçesi yok. Bahçesi olmayan okul mu olur? Geçtiğimiz dönemde Başbakan’ın açıklamalarından dolayı pek çok veli çocuğunu dershanelere kaydetmedi, daha sonra Başbakan’ın sözleri lafta kaldı mağdur olan öğrenciler oldu. Bakanlık ‘Ocak ayından sonra ruhsatları yenilemeyeceğiz, yeni açılacak kurumlara da ruhsat vermeyeceğiz’ dedi. Süreç netleşmediği için bizler de şube açmıyoruz.
Fem Yayınları Rehberlik Koordinatörü Faruk Ardıç: MEB ibaresi kaldırıldığında denetimden uzak merdiven altı dediğimiz illegal yapılanmalar ortaya çıkacak. Dershane sektöründe çalışan öğretmenlerin sayısı 50 binin üzerinde ve çoğu da Fen-Edebiyat mezunu. Dershaneler kapatılırsa ya işsiz kalacaklar ya da özel ders grupları oluşturacaklar. Her ne kadar bakanlık dershane öğretmenlerini kendi bünyesine almak istese de yaşı 40 üzerinde olan ve mezun olup atama bekleyen diğer öğretmenler sorunun iyice büyümesine neden olacak. Bunun yanında sektörün istihdam ettiği 100 bine yakın dershane çalışanı var. Bunlar da işsiz kalacak. Dershaneler hiçbir zaman MEB okullarına rakip değildir. Dershaneleri sosyoekonomik ve coğrafi nedenlerden dolayı okullar arası nitelik farklılıkların bulunduğu ülkemizde toplumsal adaleti sağlayan kurumlar olarak görüyoruz.

‘Dershaneler üzerinden siyasi çatışma yaşanıyor’

Eğitim-Sen Genel Başkanı Ünsal Yıldız: Sorunun kaynağı dershaneler değil eğitim sistemi. Çarpık eğitim sisteminin sonucu olarak dershaneler ortaya çıktı. Son 10 yılda dershaneler iki katına çıktı. Bu ülkede eğitim sürekli siyasete alet edildi, hala da böyle devam ediyor. Siyasi bir çatışma yaşandığını ve bu çatışmanın dershaneler üzerinden yürütüldüğünü düşünüyoruz. Madem Başbakan dershanelerin adaletsiz bir durum yarattığına inanıyor o zaman devlet okullarını iyileştirsinler. Böylece dershaneler azalır zaten. Ülkemizde eğitim ticareti daha uzun süre devam edecek gibi görünüyor.

Dershaneler konusunda hazırlanan raporda “Endüstri meslek lisesi, imam hatip lisesi gibi meslek liselerinde yeterince matematik, fen dersi görmeyen öğrenciler, üniversiteye devam etmek istediklerinde sınavlarda başarılı olamamaktadır. Meslek liseliler bu açıklarını dershaneye devam ederek kapatmaktadırlar. Dershanelerin olmaması durumunda meslek liselilerin bir başka biçimde önü kesilmiş olacak. Dershaneler 100 bini aşkın kişiye istihdam sağlamakta” denildi.
Raporda, dershanelerin Türkiye’ye has kurumlar olmadığına da değinilerek örnekler verildi:
ABD’de dershaneler, 17 farklı sınav için öğrenci yetiştiriyor ve temel ders düzeyini yükseltmeye yönelik çalışmalar yapıyor. Devlet dershanelerden de hizmet alıyor.
Japonya’da okul öncesinden üniversiteye kadar uzanan yarış dershanecilik sektörünü geliştirmiş. Bazı dershanelerin sınıf mevcutları 75’i buluyor.
Güney Kore’de 2011 yılında dershaneler için harcanan tutar tahmini olarak 18 milyar dolar. Ülkede; ilköğretim, orta ve lise eğitimindeki öğrencilerin yüzde 70’inden fazlası dershaneye gidiyor. Üniversiteye girdikten sonra dahi öğrenciler, ileride iş bulma şanslarını arttırmak amacıyla dershanelere devam ederek yılda yaklaşık 2500 dolar harcıyor.
10 milyon öğrencisi olan Almanya’da ek ders hizmetlerinin yüzde 25’ini dershaneler oluşturuyor.

 

Dinçer: Tartışma çok kısır ve yüzeysel düzeyde yapılıyor

Eski Milli Eğitim Bakanı ve AK Parti İstanbul Milletvekili Ömer Dinçer, dershanelerin kapatılmasıyla ilgili sorular üzerine “Hükümet de dahil olmak üzere, toplumun her kesiminin, ülkenin ve çocuklarımızın çıkarını her şeyin üzerinde tutmak gerektiği kanaatindeyim” dedi.
Hükümetin aslında ne yapmaya çalıştığını anlamaya ve uzun vadede nereye gelmek istediğine dair vizyonunu görmeye ihtiyaç olduğunu belirten Dinçer, “Bugünkü tartışmaların kısır ve ve yüzeysel perspektifle yapıldığı kanaatindeyim. Olmamasını diliyorum, hükümetin bu konuda kimseyi mağdur edecek tavır içinde olacağı kanaatinde değilim” diye konuştu. {KOCAELİ/AA}

‘100 bin çalışanla meslek liseliler kötü etkilenecek’