Dümdüz yolda 48 bin kaza

Türkiye'de geçen yıl meydana gelen 56 bin 133 trafik kazasının, 48 bin 279'u düz yollarda meydana geldi.

KONYA - Türkiye'de geçen yıl meydana gelen 56 bin 133 trafik kazasının, 48 bin 279'u düz yollarda meydana geldi. Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Başkanı Prof. Dr. Ömer Halis Tombaklar, "Bu yollar 1950-1960 yılları arasında, Amerikan teknolojisiyle yapılan hatalı projelendirilmiş yollardır" dedi.
Virajı ve eğimi olmayan yollarda sürücülerin daha dikkatli olmaları gerektiğini belirten Prof. Dr. Tombaklar, şöyle konuştu:
"Sürücülerin trafik kurallarına uymaları kaza riskini azaltır. Ancak yol kusurları yüzünden meydana gelen kazalar da azımsanmayacak kadar çok. Geçen yıl trafik kazalarının yüzde 86'sı düz yollarda meydana geldi. Bunlar 1950 ve 1960 yılları arasında, zamanın Amerikan teknolojisiyle yapılan hatalı projelendirilmiş yollardır. Özelikle coğrafi yapısından dolayı İç Anadolu Bölgesi'ndeki pek çok yol virajsız ve eğimsizdir. Hatalı projelendirilmiş bu yollar, kazalara davetiye çıkarırken pek çok kişiye mezar oluyor. Geçtiğimiz yıl meydana gelen 56 bin 133 trafik kazasının 48 bin 279'u düz yollarda gerçekleşirken, hafif virajlarda 6 bin 190, korkuluksuz sert virajlarda 942, korkuluklu sert virajlarda ise 722 trafik kazası oldu."
Düz yollarda sürücünün dikkatini açık tutacak, keskin viraj, eğim olmadığı için bir süre sonra ister istemez uyku hali ortaya çıktığını belirten Prof. Dr. Tombaklar, "Özellikle yaz mevsiminde, günün en sıcak olduğu zaman diliminde, düz bir yolda otomobil kullanan sürücülerin kaza yapma riskleri de oldukça artıyor. Etrafında ağaç olmayan bu tür düz yollar, şoförlerde yalnızlık ve hüzün duygusunu da beraberinde getiriyor" diye konuştu.
Ne yapılmalı?
Türkiye'de her yıl yüzlerce kişinin hayatını kaybettiği trafik kazalarında yanlış projelendirilmiş yolların payının ortadan kaldırılması gerektiğini vurgulayan Tombaklar, yapılması gerekenleri şöyle sıraladı: "Yeni düzenlemelerle düz yollara eğim ve kıvrım verilebilir. Düz yolların her 10 kilometresinde sağa veya sola 10 derecelik kıvrımlar yapması gerekir. Böylece şoför, direksiyonu sürekli aynı açıdan tutmayacak, önündeki kıvrımlar ve eğimler ise onun dikkatinin canlı kalmasını sağlayacaktır. Bu tür yolların mutlaka ağaçlandırılması da gerekir. Bu yollarda seyahat edeceklerin de yola kesinlikle uykusuz çıkmamaları ve zaman zaman mola vererek, kendini kontrol etmesini tavsiye ediyoruz."