Dünya 'yükselen yıldız' THY'nin sicilini konuştu

Dünya 'yükselen yıldız' THY'nin sicilini konuştu
Dünya 'yükselen yıldız' THY'nin sicilini konuştu

Kaza Hollanda?da manşetlerdeydi. İngiliz Independent ?THY?nin kaza sicili çok kötü?, Amerikan Wall Street Journal ise ?Sicili genel olarak iyi? dedi.

BAKAN: HOLLANDA’YA GİTMEMİZE GEREK YOK
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Başbakan Erdoğan ile birlikte Hollanda’ya gitmeyi düşünüp düşünmediği sorusuna “Böyle bir şeye gerek yok” diye yanıt verdi. Yıldırım şöyle konuştu: 
“Hollanda Bakanı beni aradı, her aşamada bizi bilgilendirdi. Hatta Türk sivil havacılığı ve THY’nın havacılıktaki başarısı ve emniyetiyle ilgili de güzel ifadeleri kamuoyu ile paylaştı. Kazanın oluş şekli, neden oldu, neden olmadı, kısa sürede aydınlatılacaktır. İnceleme heyetine biz de eleman gönderdik. Uluslararası mevzuat gereği Hollanda makamları asıl, biz gözlemci olarak bulunuyoruz. Kazanın nedeni ne, sorumlu kim olursa olsun, kendi hayatları pahasına bu kazada en az zayiatın verilmesi için olağanüstü gayret gösteren pilotlarımızı takdirle anıyorum.”
THY uçağında ölen ve yaralananlar için, yarın Amsterdam’da anma toplantısı düzenlenecek. Haarlemmermeer Belediye Başkanı Weterings, toplantıya kazazedelerin tüm tanıdıklarının davetli olduğunu söyledi. (Radikal)

BRİTANYA: AVRUPA’NIN EN KÖTÜ SİCİLİ THY’DE
Kaza, dünya basının gözlerini havacılıkta son yıllarda dünyanın en hızlı parlayan yıldızlarından biri olan, ekonomik krize rağmen filosunu sürekli gençleştiren THY’nin güvenlik siciline  çevirdi. İngiliz basınında THY için ‘Avrupa’nın en kötü sicili olan havayolu şirketi’ iddialarına yer verilirken ABD’li Wall Street Journal “THY’nin genel olarak iyi bir güvenlik sicili var” dedi.
The Independent: Emekli pilot ve havayolları güvenlik uzmanı Terry Tozer “Kaza nedeni henüz bilinmiyor.  Ancak bildiğimiz bir şey var bu da THY, Avrupa’nın en kötü güvenlik sicili olduğu. 1970’den bu yana 1 milyon uçuşta bazı tanınmış şirketlerde kaza oranı milyonda 0.17 olurken (THY’nin oranı) 3.58.  Dünkü kaza son 10 yılda bir Türk Havayolları’nın karıştığı ikinci kaza. THY, 70’lerde birkaç ciddi kaza yaptı ve iki yılda 608 kişi öldü.”
Daily Telegraph: THY’nin ilk ölümcül kazası İngiltere’nin Gatwick Havaalanı’nda 1959 yılında meydana geldi. Uçak Türk Başbakanı Adnan Menderes’i Londra’ya götürüyordu. Menderes  dahil 10 kişi kurtuldu.
Wall Street Journal: Borsa ve finans dünyasının ünlü gazetesi, kaza analizinde özellikle Avrupa’da uçuş güvenliği üzerinde durdu. Kazanın son dönemde ABD, Avrupa, Ortadoğu ve Latin Amerika’daki ticari uçuş kazalarının arttığına ilişkin uzman görüşlerine güç kattığı belirtildi: “Avrupa’da Batı yapımı uçakların kazalarında geçen yılda 2007 yılına göre üçte biri aşkın bir artış var.” THY’nin ‘güvenlik sicili’ konusunda ise “THY’nin, genel olarak iyi bir güvenlik sicili var ve AB havacılık güvenliği yetkilisine göre havaalanlarında yapılan yerindeki denetimlerde iyi bir performans gösterdi” denildi.

HOLLANDA BASINI: ÖLÜM SESSİZLİĞİ
Hollanda basınında spekülatif haberlerin Türkiye kaynaklı olarak verilmesi dikkat çekti. Het Parool ‘Kaza nedeni belirsiz’ manşeti atıp uzman görüşlere yer verdi. Prof. Dr. Michel van Tooren, kazanın motor arızasından kaynaklandığını, uçağın yakıtının bitmiş olmasının hayal bile edilemeyeceğini söyledi. Güvenlik Araştırmaları Konseyi Başkanı Pieter van Vollenhoven ise “Motorlar devre dışı kalınca uçağın burnu yukarı kalkar. Uçağın tuğladan farkı kalmaz” dedi.
Het Parol sağlık ve kurtarma ekiplerinin ‘başarısı’nı da vurguladı, 60 ambulansın ‘derhal’ olay yerine ulaştığını yazdı. ‘Türk Boeing gökten düştü’ manşeti atan Trouw kazanın Türkiye’deki yankılarıyla ilgilendi. AD gazetesi ‘Ölüm sessizliği gibi’ manşetiyle çıktı. De Telegraaf simsiyah birinci sayfanın tamamını kazaya ayırdı. (Dış Haberler)

ALMAN GAZETESİ  TÜRKÇE MANŞETLE ÇIKTI
Alman basınında  pek çok gazete kaza haberini birinci sayfadan duyurdu.
B.Z.: Berlin’in en çok satan tabloid gazetesi başsayfadan Türkçe olarak “Sizinle birlikte yas tutuyoruz” başlığı attı. Haberde Almanya’da yaşayan Türklerin şoke oldukları, Almanların bu büyük acıyı paylaştığı aktarıldı.
Bild: Ülkenin en çok satan tabloidi ‘Kaza sebebi hâlâ muamma’ dedi.
Welt: Ulaştırma bakanlığının ‘can kaybı yok’ açıklamasının birkaç saatte hayal kırıklığıyla sonuçlandığı belirtildi. Kazadan  kurtulan bir yolcunun ‘Kan gölü’ benzetmesi yapmasını öne çıkardı.
Frankfurter Allgemeine: Uçağın yönetiminin eğitim alan üçüncü pilota bırakıldığı iddiasını başlığa çıkardı.
Süddeutsche Zeitung: “Kaza sebebi hâlâ araştırılıyor” dedi. (Dış Haberler)

TUĞLA GİBİ DÜŞEN UÇAKTA SONUÇ MUCİZE
THY uçağında ölü sayısının ‘az’ olması güvenlik uzmanlarınca ‘mucizevi’ olarak nitelendirildi. 127 yolcu ve yedi mürettebatı taşıyan Boeing 737-800’ün tarlaya çakıldığı anı, kurtulanlar ve görgü tanıkları ‘gökyüzünden bir tuğla gibi düştü’ diye tanımlamıştı.
Alman Güvenlik Merkezi sözcüsü Fred Sanders kazayı şöyle değerlendirdi: “Bu gerçek bir enkaz. Bu kadar çok insanın buradan yürüyerek çıkması gerçekten inanılmaz. Kimileri buna mucize diyor. Parçalanmasının ardından alev almaması sayesinde tehlikeli sonuçlar hafifledi. Yangın çıkmamış olması, uçağın sert bir zemine çarpmasındansa çamurlu bir tarlaya iniş yapmış olması olabilir. Sert zemine iniş yangın riskini artırırdı” diyen Sanders düşüş şeklinin, uçağın ivmesini kaybettiği, motor fonksiyonu olmadığına işaret ettiği yorumunu da yaptı. (afp) 

KEVİN COSTNER’A KRİZ YÖNETİMİ PROSEDÜRÜ
Oscar ödüllü Kevin Costner’ın yer aldığı THY reklamları gösterimden çekildi. THY’nin kriz yönetimi prosedürü gereği, dünya televizyonlarında da gösterilmeye başlanan reklamın gösterimi durduruldu. Kaza öncesi dokuz ülkede gösterilen reklamlar toplam 70 ülkede gösterilecekti. (Radikal)  

UÇAK KAZALARINDA ÖLÜMLER AZALIYOR
Havacılık uzmanlarına göre son zamanlarda uçak kazalarında çok az kayıp verilmesi veya hiç verilmemesi, kazalarda kurtulma şansının daha iyiye gittiğini gösteriyor. Uzmanlar bunu uçak gövdelerinin artık daha güçlü olmasına, yangın geciktirici teknolojinin gelişmesine ve uçak mürettebatının felakete karşı daha iyi eğitilmesine bağlıyor. Eski ABD Havacılık Dairesi yöneticisi ve Uçak Güvenliği Vakfı Başkanı William Voss, Hollanda’daki kazadan sonra yaptığı açıklamada, “Bunun sadece şans işi olmadığı çok açık. Son model uçakların karıştığı kazaların birçoğunun, kurtulunabilir kazalar olduğunu gözlemliyoruz” dedi. (aa)