E-kitapla sırt çantasını unuttular!

E-kitapla sırt çantasını unuttular!
E-kitapla sırt çantasını unuttular!

MEB?in e-kitap uygulamasında pilot il olarak seçtiği sınıfta, altı ay doldu. E-kitaba bütün ders kitaplarının içeriği yüklendiği için sırt çantası taşımaktan kurtulan çocuklar mutlu. FOTOĞRAF: BÜLENT UZUN / AA

Sincan'daki pilot sınıfta derste e-kitap kullanılıyor, ders notları da dokunmatik ekran üzerinde tutuluyor

ANKARA - Milli Eğitim Bakanlığı’nın elektronik kitap (e-kitap) için pilot okul seçtiği okulda, öğrenciler mutlu. Sincan Korkut Ata İlköğretim Okulları’nda 5. sınıfta okuyan 60 öğrenci, okula bellerini büken çantalar yerine, küçücük bir e-kitapla gidiyor.
E-kitaba MEB’in ders kitaplarının tamamı pdf formatında yüklenmiş durumda. Çocuklar derslerde kullandıkları e-kitaplarını eve de götürebiliyor, derslerini aletten kulaklıkla dinliyor. E-kitapta ders kitabının yanı sıra öğrenci çalışma kitabı ve dersin anlaşılmasını kolaylaştıracak görsel sunular da yer alıyor. 1 gigabyte hafızalı e-kitapta çocukların isterlerse not alabilecekleri bir sayfa da var. Kitap, dokunmatik ekran kalemiyle kullanılıyor. 

Ceza ve Eurovision da var!
Türkçe sözlük ve müzik dinleme imkânı da sunan e-kitapta Ceza, Barış Manço  ve Eurovision şarkılarının videoları da yer alıyor!
MEB Eğitim Teknolojileri (EĞİTEK) Genel Müdürü Nizami Aktürk, altı ayı dolan pilot uygulamadan umutlu: “Pilot uygulama bir yıl sürecek. Raporlara göre uzatılabilecek. Arada aldığım raporlar çok pozitif. Öğrencilerin bilgi seviyelerinde ciddi manada ilerleme var deniyor.” E-kitap halen Britanya, ABD ve Dubai’deki okullarda da kullanılıyor. Türkiye’de iki yıldır hazırlıkları sürüyor. Ama ilkokulda ilk üç sınıfta kullanılmasını pedagojik olarak doğru bulunmuyor.

‘E-kitap çok güzel ama bazen göz yoruyor’

Müdür Mustafa Doğan: Aslında e-kitapla internete de bağlanılabiliyor. Ancak öğrencilerin bunu kitap olarak algılaması için bu özelliği etkinleştirilmedi. Uygulama sayesinde öğrencilerin ders çalışma saatleri arttı. Güzel bir sistem. Ama uzun kullanımlarda çocuklarda göz yorgunluğuna sebebiyet veriyor.
Öğretmen Tülin Aktaş: E-kitabın içindeki görsel sunumlar ve videolar son  derece etkili. Kısıtlı imkânlara sahip olan okullar düşünüldüğünde projeksiyon cihazının alternatifi olabilir. E-kitapla dersler öğrenciler için biraz daha cazip hale geldi. Öğretmenler olarak bizler de kitabın içeriğinin geliştirilmesi için bazı önerilerde bulunduk.
Öğrenci Meliha Kaya: Çok memnunum. Derslerimize çok yardımcı oluyor. Normalde 14 kitap taşırken hepsi bunun içinde yüklü olduğu için bir kitap oluyor, daha rahat oluyor.
Mert Can Öztürk: Kitapları taşımaktan kurtuldum. Fen ve teknoloji, sosyal bilgiler gibi dersleri sesli olarak da dinleyebiliyoruz.

‘Öğrenciler okula hevesle gelmeye başladı’

Ankara’da e-kitap’ın yanı sıra dizüstü bilgisayarla da eğitim deneniyor. Sincan Plevne İlköğretim Okulu’nda 4. ve 5. sınıflardan iki sınıfta toplam 80 öğrenciye pilot olarak dizüstü bilgisayarla eğitim veriliyor.
Öğrenciler e-kitaptan farklı olarak taşınabilir bilgisayarlarıyla internete de bağlanabiliyor.
Derse gelmediği günlerde, sınıfa bağlanarak dersi izleyebiliyor. Öğrenciler dizüstü bilgisayarlarında hazırlanan portala şifreleriyle girerek bilgi paylaşıyor, öğretmenler de isterlerse buradan ödev verebiliyor. Sistem yaygınlaştığında Ankara’daki bir ilköğretim okulunun ders içeriği, Van’daki bir ilköğretim okulu tarafından görülebilecek.
Ayrıca bu okullardaki öğrenciler ortak proje hazırlayabilecek. Peki kullananlar ne diyor?
Öğretmen Hülya Uçar: Şu an için sadece Fen ve teknoloji ders kitabı yüklü. Öğrenciler çok mutlu. Okula daha bir hevesle geliyorlar. Bilgisayarla ders yapmayı dört gözle bekliyorlar. Oyun oynuyor, resim çiziyor, müzik dinliyorlar. Biz de internet sitelerinden indirdiğimiz bilgileri gösterebiliyoruz. Görsel olarak dersi daha iyi anlatabiliyoruz.
Öğrenci Kübra Nur Batır: Okulda yaptığımız etkinlikleri evde tekrarlama olanağı buluyorum. Bazı konularda resimler çizerek dersi daha iyi anlıyorum. (aa)