Ece Su'yu ölüme götüren skandallar zinciri

Ece Su'yu ölüme götüren skandallar zinciri
Ece Su'yu ölüme götüren skandallar zinciri
Önceki gün İDO'nun Sirkeci İskelesi'nde vapura binerken denize düşen araçta bulunan 5 yaşındaki Ece Su Yılmaz'ın ölümüne sebeb veren deniz kazasında, ihmaller zincirinin olduğu iddia edildi. Deniz Haber Ajansı'nın iddiasına göre İDO'da çalışma koşulları değiştirildi. Personel sayısı azaltıldı. Zaman kaybı olur diye halat verilmedi.

Radikal.com.tr - Deniz Haber Ajansı’ndan Recep Canpolat’ın iddiasına göre15 Mart’ta İDO Sirkeci İskelesi’nde vapura binerken denize düşen araçta bulunan, 5 yaşındaki Ece Su Yılmaz’ın ölümüne sebeb veren deniz kazası ticari kaygı ve ihmaller zincirinden dolayı gerçekleşti.

Haberde,12 Şubat 2014 tarihinde İDO Yönetimi’nin aldığı bir karar ile vapurlarda çalışan personelin çalışma koşulları 12 saat mesai, 48 saat dinlenme sisteminden vazgeçilerek, 24 saat mesai, 24 saat dinlenmeye dönüldüğü ileri sürüldü. Denizhaber.com.tr sitesinde yayınlanan haber şöyle:

KAPTAN SAYISI DÜŞÜRÜLDÜ

Alınan bir kararla, arabalı vapurlarda çalışan güverte gemi adamı sayısı, 1 kaptan, 3 gemiciden, 1 kaptan, 2 gemiciye düşürüldü.
Brian Souter Başkanlığı’ndaki İDO A.Ş. yönetiminin, emniyet ve güvenlikten taviz veren bu kararları, İDO çalışanları arasında huzursuzluk yarattığı öğrenilirken, İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş.’ye bir genel müdürün atanmaması ise değişik yorumlara neden olduğu belirtildi.

Deniz Haber Ajansı’nın İstanbul Liman Başkanlığı’ndan aldığı bilgiye göre, İDO faciasında idari soruşturmanın başladığı kaydedilirken, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Kaza Araştırma ve İnceleme Kurulu Başkanlığı’nın çalışmalar başlattığı kaydedildi.

HALAT VERMEMEK, BÜYÜK KUSUR

Konu ile ilgili Deniz Haber Ajansı’na açıklamalarda bulunan denizcilik uzmanları, arabalı vapurların iskeleye yanaşırken, zaman kaybına neden olduğundan dolayı halat vermeyip tam yol iskeleye yanaşmasının sakıncalı ve güvenli olmadığını belirtirken, özellikle Harem ve Sirkeci iskelelerine yakın geçen deniz araçlarının oluşturduğu dalgalar nedeniyle, arabalı vapurların iskeleden kopma ihtimallerinin bulunduğu belirtildi.

15 Mart 2014 tarihinde olan 5 yaşında bir çocuğun ölümüne neden olan deniz kazasının, halat vermeme ve arabalı vapurun iskeleye bağlanmama ihmalinin sonucu olma ihtimalinin bulunduğunu kaydeden aynı uzmanlar, aracın kapağın üzerinden düştüğü hesap edilirse bu varsayımın, göz önünde bulundurulmasında fayda olduğu ifade edildi.

Bir arabalı vapurun, iskeleye bağlanması ve halat vermesi halinde 20 dakika zaman kaybı olduğunu kaydeden aynı yetkililer, Sirkeci-Harem ve Eskihisar-Topçular hattında günde ortalama 20 sefer yaptığı, halat bağlaması halinde bu sefer sayısının yüzde 30 düştüğü kaydedildi.

İDO 2011 YILINDA ÖZELLEŞTİRİLMİŞTİ


İstanbul Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan, İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş.(İDO), Nisan-2011’de yapılan özelleştirme ile Tepe-Akfen-Souter-Sera Gayrimenkul Yatırım konsorsiyumu’na 861 milyon dolara ihale edilmişti.

İDO FACİASININ NEDENİ TİCARİ KAYGI MI?

Aralık-2013’de, Ahmet Paksoy’un İDO Genel Müdürlüğü görevinde ayrıldıktan sonra, başsız kalan İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş’de yönetim ve icra kurulları, Souter Investments Yönetim Kurulu Başkanı Brian Souter Başkanlığı’nda İskoç ve İngilizlerin eline geçti.

Özellikle, Eskihisar - Topçular arasında rekabetin oluşması ile İDO’nun İskoç ortağı Brian Souter İngiliz Financial Times Gazetesi’ne mülakat vermiş ve “Ağacı bize sattılar, kirazları dağıtıyorlar” diyerek Negmar - İstanbul Lines’in Eskihisar - Topçular hattı izni verilmesine tepki göstermişti.

İDO’yu alan ortaklar arasında huzursuzluğa neden olan gelişmeler üzerine, Türk ortaklar, Aralık-2013’de yaptıkları Ortaklar Genel Kurul ile İstanbul Deniz Otobüsleri A.Ş. Yönetimi ve icrasını, İskoç ortağa devretti.

İDO A.Ş’nin hisseleri, Haziran 2011’de; Akfen Holding, Tepe İnşaat, Souter Investments LLP ve Sera Gayrimenkul Yatırım ve İşletme ortak girişimi tarafından kurulan, TASS Denizcilik ve Ulaştırma Hizmetleri A.Ş:’ye devredildi.

İDO'DAN AÇIKLAMA

Bu iddialara karşılık İDO'dan yapılan açıklamada ise şöyle denildi:

* Şirketimize ait arabalı vapurlarımızda Deniz kanunun ilgili maddesine uygun olarak günde 8 saat hafta da 48 saat ve 1 gün hafta tatili prensibine uygun çalışma sistemi oluşturulmuştur.  Denizcilik sektörümüzdeki iş gücünün şirketimize göstermiş olduğu yoğun talep, şirketimizin personelin sosyal hak ve güvencelerinde ki hassasiyetini net bir şekilde göstermektedir. İstihdam noktasındaki göstermiş olduğumuz hassasiyet yakın tarihte Capital Dergisi’ nde övgü ile bahsedilmiş ve en çok istihdam sağlayan ilk 3 şirketten biri olmasıyla ödüle layık görülmüştür.

* Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı geminin tonajı, makine gücü ve çalışma sahası v.s. gibi parametreleri değerlendirerek gemilerin asgari kaç kişiyle donatılacağını belirler. Her gemi için gemi adamı donatımında asgari emniyet belgesi düzenler. Gemilerimizde düzenlenen bu belgelerde belirtilen sayıya göre donatılmaktadır. Belirtilen gemimizde de gemi adamı donatımı idarenin vermiş olduğu asgari emniyet belgesi sayısına göre donatılmıştır. Ayrıca yolcu taleplerinin arttığı yaz sezonlarında personel sayısı asgari emniyet belgesinde belirtilen sayı üzerine çıkmaktadır.

* Şirketimizin misyonunda ilk sırada yolcularımızın can ve mal emniyeti yer almaktadır. Bu hedefe ulaşabilmek amacı ile iç denetçilerimizin yaptığı kontrollere ilave uluslararası geçerliliği olan dış denetçiler tarafından da düzenli denetlenmektedir. Bu bağlamda şirketimiz bütün zorunlu belgelere sahip olduğu gibi Ulusal kalite büyük ödülüne layık görülmüş bir şirkettir.
Sirkeci-Harem ve Eskihisar-Topçular hattında çalışmakta olan araba vapurları hızlı yükleme/boşaltma yapmalarından dolayı fribord yükseklikleri hızlı olarak değişmektedir. Bu durum halatların üzerinde ani kuvvetlerin oluşmasına ve çevredeki geçen gemilerin de dalgalarının oluşturduğu ilave yüklerle kesilmesine, yolcuların zarar görmesine ve geminin istemsiz hareketi gibi yüksek riskler oluşturacaktır.

* Gemilerimizde halihazırda arabalı vapurlarımızın ilk çalışmaya başladığı tarihten beri uygulanmakta olan makine gücü ve dümen etkisi ile rıhtıma halat vermeden kaptan kontrolünde optimum makine gücü ile sahil rampasına yaslayarak yükleme/boşaltma operasyonları yapılmaktadır.

 

 

Ece Su'nun ailesi: Bizi resmen ölüme çağırdılar

 

 

İstanbul'da arabalı vapur faciası: Bir çocuk öldü, 3 kişi yaralandı