Emek'in 1100 parçaya bölündü

Emek'in 1100 parçaya bölündü
Emek'in 1100 parçaya bölündü
Emek Sineması'nın tavan süslerinin sökümünü tamamlayan Kamer İnşaat, parçaları 'oto sanayi'de basına sergiledi. 10 saniyede bir fotoğraflanan bina ve yıkım 'belgesel' de olacak.
Haber: ELİF İNCE - elif.ince@radikal.com.tr / Arşivi

Tarihi Emek Sineması sahnesinin ünlü ‘E’si şu anda Seyrantepe Oto Sanayii Sitesi’nde, balonlu naylonların içinde sarılmış bekliyor. Sinema yıkılarak yerine yapılacak 10 salonlu sinema kompleksi ve AVM’nin projesini yürüten Kamer İnşaat, dün basına özel bir gösterim yaparak sinemanın tavanından ve duvarlarından sökülen 1100 civarındaki parçayı sergiledi.
Projeye göre bu süslemeler, yeni yapılacak 10 kat yüksekliğindeki binanın en üst katında, Emek ile aynı boyutlardaki bir salonun içine monte edilecek.
Kamer İnşaat’ın Oto Sanayi Sitesi’nde kurduğu merkezde çalışan restoratör Muharrem Özcan, sökülen kartonpiyer parçaların üzerilerindeki boyaların temizlenerek ham haliyle koruma altına alınacağını söyledi. Özcan “Parçaların çoğu iyi durumda, kırıkları da tamamlanacak’’ dedi.
Protestolarla gündemden düşmeyen projenin ortaklarından Levent Eyüpoğlu ise Emek Sineması’ndan geriye kalan kısımların yıkımına devam edildiği bilgisini verdi. 

‘Emek’i vakıf işletecek 

Eyüpoğlu, projedeki 10 sinema salonunun bir sinema zinciri tarafından işletileceğini, Emek Sineması’nın süslerinin monte edileceği en tepedeki salonun ise bir sinema zincirine verilmeyeceğini, kendileri tarafından bir vakıf kurularak konser, tiyatro ve galalar için işletileceğini söyledi.
Sinemanın makinelerini, perdesi ve koltuklarının yeni bina içinde kurulacak bir ‘sinema müzesi’nde sergileneceği bilgisini veren Eyüpoğlu “Lale Film’in Genel Müdürü Necip Sarıcı’nın bir koleksiyonu mevcut. Onun desteğiyle bir müze hazırlığımız olacak. Emek Sineması’ndan aldıklarımızı da kendisiyle paylaştık. Onlar da orası için hazırlanıyor’’ dedi. 

Dernek içeri alınmadı 


Tüm Restoratörler ve Konservatörler Derneği ise nisan ayında yaptığı açıklamada ‘’Emek Sineması ve çevresindeki yapılar için hazırlanan proje iddia edildiği gibi bir koruma projesi değil, bir yıkım projesidir. Onayladığımız bir yöntem olmasa da bir kültür varlığı yapının taşınması söz konusu olduğunda bu yapının bütüncül bir şekilde ele alınması gerekir... Sadece süslemelerin sökülmesi, cephenin korunması ve yapının kalan bölümlerinin yıkılması, ardından sökülen süslemelerin birkaç kat yukarıdaki eklenti bir yapıya yerleştirilmesi teknik olarak ne taşıma ne de korumadır. Tüm evrensel korunma ilkeleri kültür varlıklarının zorunlu haller dışında yerinde koruması gerektiğini ön görür’’ demişti.
Tüm Restoratörler ve Konservatörler Derneği açıklamasında Venedik Tüzüğü ve Avrupa Mimari Mirasının Korunması Sözleşmesi’ni alıntılayarak ‘kamu yararı söz konusu olmadıkça’ kültür varlıklarının taşınmasının ilkesel olarak mümkün olmayacağını belirtmişti. Tüm Restoratörler ve Konservatörler Derneği Başkanı restoratör Nazım Can Cihan’ın ise dün gerçekleşen basın toplantısına girmesine “Sonra gelin gezdirelim” denilerek izin verilmediği öğrenildi.

‘Bu bina bunu hak ediyor’


Projenin ortağı Levent Eyüboğlu, Serkildoryan kompleksindeki çalışmaların kayıt altına alındığını anlatırken “10 saniyede bir fotoğraf çekiliyor. Ayrıca video kaydı da var. Bütün bu yaşadıklarımızın, restorasyon döneminin ve açılışın görüntülerinin yer aldığı bir belgesel düşünüyoruz. Bu bina, bu kompleks bunu hak ediyor” dedi.
Eyüpoğlu ve projenin mimarı Fatih Kesgün, ilk günden beri eleştirilere ‘yıkmıyoruz, taşıyoruz’ diyerek cevap veriyor. Kültür ve Turizm Bakanı Ömer Çelik de “Emek Sineması yıkılmıyor . Aynı şekilde korunarak dünyada pek çok örneği olan bir sistem uygulanarak birkaç kat yukarıya, aynı şekilde taşınacak’’ demişti.