En faydalı rot balans ayarını Yargıtay yaptı

'Bilgisayarlı rot balans ayarı yapılır' tabelalarını görmeyeniniz yoktur. Rot, direksiyon ile tekerlek arasındaki bağlantıyı sağlayan demir çubuğun adı...
Haber: ADNAN KESKİN / Arşivi

ANKARA - 'Bilgisayarlı rot balans ayarı yapılır' tabelalarını görmeyeniniz yoktur. Rot, direksiyon ile tekerlek arasındaki bağlantıyı sağlayan demir çubuğun adı, askerin siyasete müdahalesinin de adı haline gelen 'balans ayarı' ise 'otomobilin sarsılmasını önlemek için, tekerleklere gereği kadar balans pensi denen kurşun parçası takarak denge sağlama işi'dir. Bu yüzden otomobillerin güvenli ve düzgün seyredebilmesi için 'rot-balans ayarı' çok önemsenir ve bu işi ustalar yapar.
Ancak, bu kez bu işi Yargıtay yaptı. Yargıtay, trafik kazası mağdurlarının açtığı tazminat davasını "Kaza rot çıkması sonucu meydana gelmiştir. Rotun kırılması-çıkması mücbir (tahmin edilemeyen) sebeptir bu yüzden sürücünün kusuru yoktur" gerekçesiyle reddeden mahkeme kararını bozdu. Yargıtay, "İşleten, aracın trafiğe elverişli bir biçimde çıkarılmasını sağlamak zorundadır, fren patlaması, rotun çıkması vb.teknik arızalar, yasanın öngördüğü anlamda mücbir sebep değildir" diyerek araç sahibi ile sürücüsünün sorumlulukları kapsamında mahkûm edilmelerini istedi.
Yargıtay'ın can yakıcı trafik kazalarında sorumluların cezalandırılması için de önemli görülen kararına konu dava şöyle gelişti: Bindikleri otobüsün kaza yapması sonucu ağır yaralanan aile bireyleri, yaşadıkları acı ve üzüntü nedeniyle sürücü aleyhine maddi ve manevi tazminat davası açtı. Firma sahibi "Kaza teknik arızadan meydana geldi" dedi. Bilirkişi raporunda da kazanın aracın rotunun kırılması ve çıkması nedeniyle meydana geldiği belirtildi. Mahkeme, "Davalının yönetimindeki aracın rotunun kırılması yüzünden oluşan teknik arızanın, kazanın meydana gelmesinde yüzde 100 oranında etkili olduğu belirtildiğinden davalı sürücüye kusur yüklenilemez" deyip davayı reddetti.
Kaza mağdurları ise karara itiraz etti. Dosyayı inceleyen Yargıtay 4. Hukuk Dairesi mağdurların acısını az da olsa dindirecek bir karar verdi: Sürücü ve firma sahibi, otobüsün trafiğe elverişli bir biçimde çıkarılmasını ve yeterli bakımının yapılmasını sağlamalıdır.
Frenin veya lastiğin patlaması, rotun çıkması gibi teknik arızalar, yasanın öngördüğü anlamda mücbir sebep olarak nitelendirilemez. Davalının sorumluğunun kapsamı belirlenmeli ve hüküm altına alınmalıdır."
Bu karar sayesinde fren-lastik patlaması, rot çıkması gibi arızalara bağlı olsa da hayat karartan kazalarda fatura sürücü ve işletenlere kesilecek. Böylece firma sahipleri araçlarının bakımına daha çok dikkat edecek.