'Erdoğan uyarıyı dinlemedi'

Hızlandırılmış trenin sefere başlamasının ardından uzmanlar, çok sayıda uyarıda bulundu.

İSTANBUL/ANKARA - Hızlandırılmış trenin sefere başlamasının ardından uzmanlar, çok sayıda uyarıda bulundu. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Ulaşım Ulusal Çalışma Grubu Başkanı Prof. Dr. İlyas Yılmazer, hızlandırılmış tren seferlerinin 'derhal durdurulması' talebini içeren rapor hazırladıklarını; raporu iletmek için Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'dan randevu alamadıklarını açıkladı. Yıldız Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Aydın Erel de Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'dan seferlerin durdurulmasını istemişti. Prof. Erel kazadan sonra yaptığı açıklamada "Haklı çıktığım için üzgünüm. Bilime saygı duyulsun" dedi.
Rapor hazırladılar
Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Ulaşım Ulusal Çalışma Grubu Başkanı Prof. Dr. İlyas Yılmazer, hızlandırılmış tren seferlerinin 'derhal durdurulması' talebini içeren bir rapor hazırladıklarını; raporu iletmek için Başbakan Erdoğan ve Ulaştırma Yıldırım'a başvurduklarını ama randevu alamadıklarını açıkladı.
Yılmazer,"1892 yılında yapılan rayların üzerine hızlandırılmıştren projesiniuygulamak doğru değildi. Böyle bir kazanın olacağı belliydi.
Seferlerin durdurulmasını isteyen diğer bir bilimadamı da Yıldız Teknik Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Aydın Erel'di. Lütfi Kırdar Kongre Merkezi'nde 5 Haziran'da yapılan 10. Dünya Ulaşım Konferansı'nda basın toplantısı yapan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Yıldız Teknik Üniversitesi öğretim üyesi Prof. Dr. Aydın Erel'in 'Hızlı tren seferlerini durdurun' uyarısıyla karşılaştı. Hızlı tren seferlerinin altyapı ve modern araçlarolmadan başlatılmasının büyük hata olduğunu savunan Prof. Dr. Erel, bu haliyle hızlı trenin hem işletmeye ek maliyet getireceği hem de kaza olasılığını artıracağını, rayların kırılabileceğini be-lirterekşunları söylemişti:
"Mevcut altyapıda hiçbir iyileştirme yapılmadan hız artırılırsa, alt ve üstyapıdaki hasarlar ve yol bozuklukları, uygulanan hızları ile orantılı olarak artar, taşıtlar hasarlanır ve taşıtları yol üzerinde tutmak zorlaşır. Üstyapı elemanları olan raylar, traversler, bağlantı elemanları zaman zaman yenilense de bunların özellikleri ve yolun imalat kalitesi yüksek hızlara uygun değil. Demiryollarımızda kaynaklı uzun rayların gerekli teknik bilgi kullanılmadan uygulanması, yazın yolun eğrilmesi sonucu raydan çıkma olaylarına ve kışın ray kırılmalarına davetiye çıkarmaktadır. Hız yüzünden raylar bozulacak ve acil önlem alınmazsa, hızlandırılmış tren raydan çıkacaktır. Ben böyle bir trene asla binmem"
Bakan: Gerekeni yaparız
Aynı konferansta konuşan Ulaştırma Bakanı Yıldırım gerekli tedbirlerin alınacağını söylemişti. Ertesi gün bir yazılı açıklama yapan TCDD, Ankara-Haydarpaşa arasında altyapının iyileştirilirdiğini; lokomotiflerin hızlarının teknik müdahaleyle artırıldığı belirterek üstyapı malzemelerinin
160 kilometre hıza uygun olduğunu savunmuştu. Açıklamada; yolun yaz ve kış şartlarına uygun hale getirilmesi için ilave önlemlerin alındığı vurgulanarak, kullanılan vagonların da 180 kilometre hıza bile çok elverişli olduğu öne sürülmüştü. TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman ise, uzmanların eleştirilerini haksız bulmuştu. Karaman, "Demiryolları açısından hiçbir sorun yoktur" demişti.
'Bilime saygı duyulsun'
Devlet Demiryolları, uzmanların uyarıları üzerine hızlı trenle ilgili teknik inceleme başlatmıştı. TCDD İstanbul Bölge Müdürlüğü, İTÜ'ye mevcut altyapı ve araçlarla hızlı tren seferi uygulanmasında sorun olup olmayacağını araştırması için başvuruda bulunmuştu.
Kazadan sonra yaptığı açıklamada 'haklı çıkmış olmaktan dolayı' çok üzgün olduğunu söyleyen Prof. Erel, "'Hızlı tren raydan çıkacak' diye söylemiştim, bak bu oldu diyemem. Bu kadar insan ölmüş, ben çok üzgünüm. Ben bu olayın önüne geçilmesi için bir bilim adamı olarak çaba gösterdim. Herhalde bazı adımlar atılacaktı, ama bu üzücü olay oldu. Bilime saygı duyulsun" diye konuştu.