Erdoğan'ı 'Yasak hemşerim' noktasına yolsuzluklar getirdi

Başbakan Erdoğan İstanbul'un trafik sorununu çözmek için plaka sayısını sınırlamayı ve kente vizeyle girilmesini önerince tepki yağdı. CHP lideri Baykal, "Dünyada böyle bir örnek yok" dedi. SHP "Bu faşizm" derken meslek örgütleri de tepkili.

ANKARA/İSTANBUL - Başbakan Tayyip Erdoğan'ın "İstanbul'un trafik sorununu çözmek için kentte vize uygulayalım ve araç plakalarını da sınırlayalım' önerisine anamuhalefet partisinden tepki geldi. CHP lideri Deniz Baykal, öneriyi eleştirirken "Başbakan'ı 'Yasak hemşerim' noktasına getiren belediyede yapılan yolsuzluklardır" dedi. Eski İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı ve CHP Sivas Milletvekili Nurettin Sözen de vizenin eski Sovyetler Birliği'nde bile uygulanamadığını söyledi. Erdoğan'ın önerisi kentleşme uzmanlarını ise ikiye böldü.
Baykal, dünkü Parti Meclisi toplantısı öncesinde Erdoğan'ın İstanbul'a vize ve plaka sayısının sınırlandırılmasına ilişkin önerilerini değerlendirdi. Baykal, şunları kaydetti:
"Dünyada böyle bir uygulama yoktur. Biz AB'yi vize konusunda eleştirirken şimdi kendi kendimize vize uyguluyoruz. Erdoğan 'altyapı 2 milyon araca göre şekillendi' diyor. Peki 15 yıldır siz yönetmiyor musunuz İstanbul'u? Vermeniz gereken bir hesap yok mudur? Başbakan'ı 'Yasak hemşerim' noktasına getiren diğer temel unsur belediyede yapılan yolsuzluklardır. Kentte imar, rant ve gökdelene doğru giden bir anlayış sergilenmiştir. İmar rantları katlanmış, ancak bu rant kentin altyapısına aktarılmak yerine gayrimeşru ellerde dolaşmıştır. Öneri iktidardaki yasakçı anlayışın ortaya çıkması açısından da çarpıcıdır."
'Şikâyete hakkı yok'
Sözen'se Erdoğan'ın vize önerisini şöyle eleştirdi: "4.5 yıl belediye başkanlığı, 4.5 yıl da başbakanlık yapan biri olarak şikâyete hakkı yok. Önerilerinin özellikle vizeyle ilgili önerisinin bugünkü dünyamızda hayata geçirilmesi mümkün değildir. Sovyetler Birliği'nde kentlerarası dolaşımı yasaklanmıştı. Böyle bir totaliter yönetimde bile bu uygulama başarıya ulaşamamıştır. Demokrasilerle esas olan yasaklar ve zorlamalar değil, özendirme ve caydırmalardır."
Öneriye ilişkin kentleşme ve trafik uzmanlarının görüşleri ise şöyle:
Osmanlı'da kontrollüydü
Şehri İstanbul Derneği Başkanı Atilla Tuna: "Bu uygulamanın Batı ülkelerinde örneği var. Örneğin, Slovenya'nın başkenti Ljubliana'da uygulanıyor. Başbakanın önerisi, İstanbul'un planlaması açısından olumlu. Osmanlı'da da İstanbul'a giriş-çıkışlar kontrollüydü. Aksi halde İstanbul'da altyapı ve su kaynakları yetmeyecek."
Şehir Planlamacıları Odası Şube Başkanı Ahmet Turgut: "Demokratik bir ülkede böyle yasakçı çözüm olmaz. Kentlere vize uygulamasına sıcak bakmıyoruz. Belli ki, insanlar bu şehre aş ve iş için igeliyorlar. Eğer büyüdükleri bölgelerde iş, eğitim ve sağlık imkânları bulunursa büyük kentlere yığılma olmaz."
Mimarlar Odası Şube Başkanı Eyüp Muhçu: "Sorunu çözmenin yolu, planlama ve toplu taşımadır. Vize gibi yöntemler antidemokratik ve yasakçı olduğu gibi, sorunu da çözemez. Öneri, ulaşım politikalarındaki tamel hataları kapatma amaçlı."
Türkiye Fahri Trafik Müfettişleri Trafik ve Yol Güvenliği Derneği Onursal Genel Başkanı İhsan Memiş: "İstanbul'a yeni araç girişi geçici olarak sınırlanabilir. Bu süre en çok iki yıl olmalıdır. Bu süre zarfında da tüm binaların altına otopark yapılmalı."