'Fark yaratmak' için verilen istifa trafikteki sorunu çözecek mi?

CHP Konya Milletvekili Nezir Büyükcengiz, Kurban Bayramı'nda partililerle seçim bölgesini dolaşıyordu. Büyükcengiz'in de içinde bulunduğu partilileri taşıyan araç, Konya'nın Güneysınır ilçesi yakınlarında trafik kazası geçirdi.

İSTANBUL/ANKARA - CHP Konya Milletvekili Nezir Büyükcengiz, Kurban Bayramı'nda partililerle seçim bölgesini dolaşıyordu. Büyükcengiz'in de içinde bulunduğu partilileri taşıyan araç, Konya'nın Güneysınır ilçesi yakınlarında trafik kazası geçirdi. Kazada, emniyet kemeri takmayan milletvekili Büyükcengiz'le aynı araçta bulunan CHP İl Sekreteri Ali Alp öldü. İzmir'de Karşıyaka'da dün meydana gelen kazada Sultan Tamboğa'nın emniyet kemeri taktığı için hurda haline gelen araçtan hafif sıyrıklarla kurtulması trafik kurallarına uymanın ne kadar 'yaşamsal' olduğunu bir kere daha gösteriyor. Büyükcengiz'in cenaze törenine katılan CHP Genel Başkanı Deniz Baykal, 4 Ocak'ta yaptığı açıklamada "TBMM' de yeni çıkarılan Trafik Yasası kazaları önlemeye yetmiyor. Türkiye'de yol durumundan sürücü eğitimine, trafik kurallarına uymaktaki kararlılığa kadar, bu konunun çok yönlü olarak ele alınması gerekir" diyordu.
'Hiçbir vizyon yok'
Türkiye Fahri Trafik Müfettişleri Trafik ve Yol Güvenliği Derneği Genel Başkanlığı görevinden dün ayrıldığını açıklayan İhsan Memiş de Baykal'la aynı görüşte. Ancak Memiş yazılı açıklamasında parti genel başkanlarını, milletvekillerini, kamu kuruluşlarını suçluyor. Memiş, 26 yılda 137 binin üstünde kişiyi trafiğe kurban veren Türkiye'nin bu konuda hiçbir vizyonu olmadığını, günlük çalışıldığını söylüyor: "Bu konuda devlet kusuru işleniyor. Toplum ölümlere alıştırılıyor. TBMM de milli iradenin temsilcilerinin dahi çokça ölmesine rağmen, partiler olayı seyrediyor ve cenazeleri buluşma yeri olarak kabul ediyor."
Memiş'in eleştirileri bunlarla bitmiyor: "Karayolları Trafik Kanunu'nun, insanın içinde olmadığı, fakat bilen bilmeyen kamu kuruluşlarının hâkimiyet kavgası verdiği bir kanun olduğu ve toplumu felakete sürüklediği, 105 maddelik kanun değişikliğinin dahi 2.5 yıldan beri TBMM'den çıkarılamadığı görülmektedir."
'Türkiye için talihsizlik'
Memiş'in açıklamasına göre görevli kamu kuruluşlarının hiçbir çözüm üretememesi, Türkiye için talihsizlik. Memiş trafikte sorumlu ve görevli olan kamu kuruluşlarının ağır işlediğinden yakınıyor, 'Dağınık ve ihtisasa yönelmiyorlar" diyor. Memiş'e göre trafikte yetki ve sorumluluk karmaşası sürekli yaşandığı için hiçbir sonuç alınamıyor.
'İstatistikler gerçekçi değil'
Resmi verilere göre Türkiye'de kara nokta olarak adlandırılan toplam 41 riskli yer var. Yetkililer, duble yol ve özel düzenlemeler sayesinde son dört yılda 314 ölüm noktasının iyileştirildiğini söylüyor. Trafik Güvenliği Vakfı'ysa Türkiye'deki 65 bin kilometrelik karayolunun sadece 4 bin kilometresinin güvenli olduğunu iddia ediyor, ülke genelinde de 486 kara nokta bulunduğunu belirtiyor.
Memiş'e göre de karayolu trafik istatistikleri gerçeği yansıtmıyor. Yolların işaretlemelerinin gece ve gündüz çok yetersiz olması sürücü hatalarını tetikliyor. Bu da ölümlerin artmasına yol açıyor. Yol hatalarının yaz-kış yüzde 1 gibi gösterilmesi dünya gerçeklerine uymuyor.
'Emniyet kemeri takılmıyor'
Türkiye Trafik Güvenliği Vakfı Kurucu Başkanı Prof. Dr. İ. Hamit Hancı'nın 2000 yılında bir sempozyumda verdiği bilgiye göre emniyet kemeri kullanımı trafik kazalarında ölüm oranını yüzde 40-50, ciddi yaralanmaları yüzde 35-60, hastane başvurularını yüzde 64 oranında azalttı. İzmir'de dün meydana gelen kaza bu istatistiği doğrular nitelikteydi. Karşıyaka'dan Çiğli yönüne giden Halim Küçük, kullandığı kamyonetin direksiyon hâkimiyeti kaybedince önünde seyreden 29 yaşındaki Sultan Tamboğa'nın kullandığı otomobiline arkadan çarptı. Çarpmanın etkisiyle her iki araç da yoldan çıkıp kaldırıma savruldu. Sıkıştığı araçtan zorlukla kurtarılan Tamboğa, taktığı emniyet kemeri sayesinde kazayı sıyrıklarla atlatmıştı.
Nezir Büyükcengiz'in cenaze töreninde konuşan sadece CHP Genel Başkanı Baykal değildi. Otomobilden dışarı fırlayarak ölen milletvekilinin sekreteri Emine Özcan'ın sözleri dikkat çekiciydi: "Büyükcengiz emniyet kemeri takılması konusunda çok hassastı. Tüm tanıdıklarını ısrarla uyarıyordu. Ancak bu kez kendisi takmamış. Üzüntümüz çok büyük."
Memiş'in de bu konuda söyleyecekleri var: "Hâlâ emniyet kemeri kullanmama gibi alışkanlıklar ısrarla sürdürülüyor, çocukların ön koltuklara oturtulmasına devam ediliyor."
Sivil topluma destek yok
Trafik Kanunu içerisinde sivil toplum kuruluşlarına hiç yer verilmediğini, desteklenmediğini, bütçeye bununla ilgili 1 YTL dahi konulmadığını belirten Memiş, trafik sorununu terör olarak niteleyerek soruyordu: "Bu yanlışları birisinin düzeltmesi gerek, ama kim?" (Radikal, dha, aa)