Feribotta halat koptu: Bir ölü

Üç kişi yaralandı

Bodrum-İstanbul seferini yapan Ankara feribotu, Sarayburnu'nda yolcu indirirken birden açığa doğru hareket etti. Yolculara yardıma koşan güvenlik görevlisi Zekeriya Timur, kopan halatın çarpması sonucu öldü. Halat, biri ağır üç kişiyi de yaralandı.

İSTANBUL - İDO'ya ait Salih Reis-4 deniz otobüsünün denizin ortasında duran bir yük gemisine çarpmasının üzerinden henüz bir hafta geçmişken, İstanbul ikinci kez böylesi olmaz dedirten bir deniz kazası yaşadı.
Bodrum-İstanbul seferini yapan Ankara feribotunun halatı, feribotun 'henüz belirlenemeyen bir nedenle hareket etmesi sonucu' koptu. 127.5 metrelik feribotu tutacak güçteki halat, şiddetle savrularak iniş merdiveninin çevresindekilere çarptı. 30 yaşındaki güvenlik görevlisi Zekeriya Timur öldü, biri ağır üç yolcu yaralandı. Başına aldığı darbeyle ölen Timur bir kız çocuğu babasıydı ve bir arkadaşı evine daha erken ulaşabilsin diye dün erken işbaşı yapmıştı.
'Birkaç takla attı'
Kaza dün saat 11.00 sularında Sarayburnu'ndaki İDO iskelesinde meydana geldi. Özel bir konsorsiyuma ait Ankara feribotu iskeleye yanaştı, merdivenini indirdi, ilk yolcular merdiven başında belirdi. Tam bu sırada henüz belirlenemeyen bir nedenle feribot hareketlendi, merdiven sarsıldı.
İskelede bekleyen güvenlik görevlisi Timur merdivendekilerin yardımına koştu, bir yandan da balıkçı teknelerini bağırarak uyarmaya çalışıyordu.
Feribot yolcusu Talat Kırbıyıklıoğlu gördüklerini şöyle anlattı: "Bir anda motorlar çalışıyormuş gibi feribot hareket etti. Öndeki yolcular karaya ayak basmıştı. Arkadakiler yukarı kaçtı. Halat kopunca önce güvenlik görevlisine çarptı. O birkaç takla attıktan sonra yere düştü. Halat sonra bir kadının bacağına çarptı. Feribot demir attı. Yoksa başka bir gemiye çarpardı."
Feribot açıkta bekletildi
Kopan iki numaralı büyük halatın çarptığı Timur olay yerinde öldü. 34 yaşındaki Çela Alfasa, 12 yaşındaki Verda Uyar ile 71 yaşındaki Eliza Uyar yaralandı. Bacağından yaralanan Çela Alfasa'nın durumu ağır.
İskeleden uzaklaşan lüks feribotsa, yaklaşık bir saat boyunca açıkta bekledikten sonra römorkörlerce iskeleye yanaştırıldı ve yolcularını indirdi.
Beş yıldızlı lüks Ankara feribotu, Deniz Ticaret Odası (DTO) ve Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği'nin (TÜRSAB) oluşturduğu 'Deniz Cruise & Ferry Lines' konsorsiyumuna ait.
Üç yıl önce özelleştirilmişti
1981'de inşa edilen feribot üç yıl önce 'özelleştirme' kapsamında satın alındı. 2006'da yenilenerek sefere konuldu. Konsorsiyumda 40'a yakın ortak olduğunu belirten TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy, "Feribotun kaptanının 30 yıllık tecrübesi var. Kaza için üzgünüz. Kendi içimizde soruşturma sürüyor. Teknik rapordan sonra tam nedeni anlaşılacak" dedi.
Kaza sonrası birinci kaptan Işık Koşal, ikinci kaptan Samet Torla ile üç gemi görevlisi gözaltına alınıp Sirkeci Karakolu'na götürüldü. Koşal'ın "Teknik arıza olabilir benim kusurum yok" dediği öğrenildi.

* * * * *
'Halat kopmasıyla ölen olmamıştı'
Görgü tanıklarının ifadesine göre kaza, merdivenini indiren feribotunun aniden yeniden motor çalıştırmasıyla meydana geldi. Motorlar çalışınca 127.5 metrelik dev feribot iskeleden açılmaya başladı. Gerilime dayanamayan halat koptu. Motorun neden yeniden çalıştırıldığı anlaşılamadı. Bugüne kadar hiç böyle bir kazaya rastlamadığını vurgulayan 24 yıllık kaptan ve Türk Kılavuz Kaptanlar Derneği Başkanı Cahit İstikbal, "Makine dairesinde teknik arıza olabilir" dedi.
'15-20 kişi içeri kaçtı'
Feribot yolcusu Özen Özkul'un ifadesine göre feribot motorları sustuktan sonra yeniden çalıştı: "Diğer yolcularla birlikte inmek için kapıya yönelmiştim. Bir anda motorlar çalıştı. Merdivenlerde bekleyen 15-20 kişi geriye kaçtı. Gemi neden motor çalıştırıp hareket etti, anlayamadım."
O sırada karada yolcu bekleyen taksici Yılmaz Korkusuz da benzer ifadeler kullandı: "Feribot bir anda motorları çalıştırarak tam yol ileri gitti. Güvenlik görevlisi (Zekeriya Timur) olmasa, 15-20 kişi ölebilirdi."
'İskele verilince motor susar ama...'
Türk Kılavuz Kaptanlar Derneği Cahit İstikbal şaşkın: "1983 yılından beri kaptanlık yapıyorum. Ankara feribotunda da iki yıl görev yaptım. Şu ana kadar halat kopması nedeniyle bir insanın öldüğüne tanık olmadım. Ancak bu tür kazaların olma ihtimali var. Büyük bir talihsizlik. Gemi halatlarını bağladıktan sonra, makine dairesine de 'tamam' komutu verilip ardından iskele verilmiş. Ne olduysa motorlar tekrar harekete geçmiş. Soruşturmayla anlaşılacak bir konu. Fakat büyük ihtimalle makine dairesindeki teknik bir arızadan kaynaklandığını tahmin ediyorum. Normal şartlarda iskele verildikten sonra hiç kimse 'yol' vermez."