Gebze-İzmir'i 3.5 saate indirecek 6 milyar dolarlık otoyola onay çıktı

Gebze-İzmir'i 3.5 saate indirecek 6 milyar dolarlık otoyola onay çıktı
Gebze-İzmir'i 3.5 saate indirecek 6 milyar dolarlık otoyola onay çıktı
Gebze'de başlayıp İzmir'e kadar uzanacak olan yeni yol projesine onay çıktı. 10 saat olan ulaşım süresini 3.5-dört saate indirecek olan projenin onaylanmasından sonra konuşan Bakan Yıldırım, 'Dünyanın en büyük ikinci asma köprüsü İzmit'e gerdanlık olarak geçirilecek' dedi



ANKARA - Türkiye’nin en büyük inşaat projesi olarak kabul edilen Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolu projesinin iki hafta önce yapılan ihalesi onaylandı.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Nurol-Özaltın-Astaldi-Yüksel-Göçay Grubu’nun Gebze-Orhangazi-İzmir otoyoluna 22 yıl dört ay yapım ve işletme süresi sunan teklifi onayladıklarını bir basın toplantısıyla duyurdu.

İlk kazma beş ay içinde
6 milyar dolarlık yatırımın ilk kazması beş ay içinde vurulacak. Projenin tamamlanması ile Gebze’den başlayıp İzmit Körfezi’ni geçerek Bursa çevre yoluna bağlanacak ve İzmir’e kadar uzanacak yeni yol 8-10 saat olan ulaşım süresini 3.5-4 saate indireceği ifade ediliyor. İzmit körfezine yapılacak olan 3 kilometre uzunluğundaki asma köprü ise dünyanın en uzun açıklıklı ikinci asma köprüsü olacağı bildiriliyor.
Projenin onaylanması sonrasında konuşan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Gebze-Orhangazi-İzmir otoyolu (İzmit Körfezi Geçişi Dahil) Projesi’nde ilk kazmayı en geç bu yıl sonunda vurmayı hedeflediklerini söyledi.

En büyük YİD projesi
Projenin Türkiye’nin en büyük YİD (Yap İşlet Devret) projesi olduğunu ifade eden Yıldırım, “Dünyanın en büyük ikinci asma köprüsü İzmit’e gerdanlık olarak geçirilecek” dedi.
Krizin ilacının yatırım olduğunu ifade eden Yıldırım, “Bazı ülkeler kamu kaynaklarıyla kolayca yatırım yapabilir ama bizim gibi sürekli cari açık veren ve kaynak üretimiyle kaynak tüketimi arasındaki dengeyi sürekli borçlanmayla sürdüren ülkelerde ise genel bütçe imkânlarıyla bu tür projelerin gerçekleştirilemeyeceği, gerçekleştirilse bile çok uzun zamanlarda olacağını bilmemiz gerek” diye konuştu. Son altı yıl içinde ulaşım altyapıları alanında Cumhuriyet tarihinin rekor yatırımlarını gerçekleştirdiklerini anlatan Yıldırım, YİD projeleri de dahil edildiğinde bu yatırımların parasal değerinin 85 milyar TL olduğunu dile getirdi.

‘AB altyapısı yakalandı’
Türkiye’nin 50 yıllık geri kalmış, ihmal edilmiş işlerinin yapılan yatırımlarla en az 10 yıl öne çekilmesinin sağlandığına dikkati çeken Ulaştırım Bakanı Binali Yıldırım, “Ülkemiz, ulaştırma alanında AB altyapısını hemen hemen yakalamış durumdadır” dedi.
Ulaştırma Bakanı Yıldırım, bundan sonraki hedeflerinin 15 bin 600 kilometrelik bölünmüş yolun 8 bin kilometresini sıcak karışım asfalt ile kaplamak ve kuzey-güney yönünde ulaşım koridorları açmak olduğunu anlattı.

‘Otoyol ücretlerimiz bedava’
Projeye ilişkin soruları da yanıtlayan Yıldırım, ‘Projenin toplam yatırım bedeline’ ilişkin bir soru üzerine, proje YİD modeliyle yapıldığı için devletin kasasından hiçbir ödeme yapılmayacağını söyledi. Kamulaştırma bedellerini de yüklenici firmaların karşılayacağını ifade eden Yıldırım, “Tahmini proje bedeli 6 milyar dolar olarak öngörülüyor” diye konuştu. Yıldırım, otoyol geçiş ücretlerinin yüksek olduğunun dile getirilmesi üzerine, bu görüşe katılmadığını, Türkiye’deki otoyol ücretlerinin dünyadaki en ucuz otoyol ücretleri, ‘hatta bedava’ olduğunu söyledi.

Köprü tavan ücreti 35 dolar
İzmit Körfezi geçişi köprüsünü kullanmak istemeyenlerin, feribotla ya da mevcut yolu kullanarak seyahat edebileceğini belirten Yıldırım, tercihi vatandaşın yapacağını vurguladı.
Yıldırım, “Buradaki köprü ücreti 35 dolar, tavan ücretidir. Eğer işletmeci trafik çekmek için bu ücreti daha aşağıya çekebilecektir” diye konuştu.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, ‘Projede ilk kazma ne zaman vurulacak?’ sorusuna ise şu yanıtı verdi: “Krize karşı ilk test Gebze-Orhangazi-İzmir Otoyolu Projesi’ydi. Bu testten geçtiğimizi düşünüyorum. İkinci test, üçüncü Boğaz Köprüsü. Onu da önümüzdeki birkaç ay içinde ihale ilanına çıkmayı planlıyoruz. İhale komisyonu projeyi değerlendirip kararını verecek. Ben de onayladım. Bundan sonra Yüksek Planlama Kurulu (YPK) kararı olacak. Daha sonra yüklenici firmalara yer teslimi yapılacak. Yükleniciler gerekli hazırlıkları yapınca, iş fiilen başlayacak, kazmayı vuracağız. Hedefimiz, tüm bu işleri bu yıl içinde tamamlamak. En geç bu yıl sonunda projede ilk kazmayı vurmayı hedefliyoruz.” (Radikal)

3 kilometrelik asma köprü kurulacak
İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir otoyolu, Gebze’den başlayacak ve Körfez’i köprüyle geçerek Orhangazi’ye bağlanacak. Bursa üzerinden devam edecek otoyol, Balıkesir’den geçerek İzmir’e
uzanacak. Otoyolun uzunluğu 421 kilometre olarak hesaplanıyor.
Proje kapsamında, 30 viyadük, dört tünel, 209 köprü, 18 gişe alanı, beş otoyol bakım işletme merkezi, yedi servis ve park alanı yer alıyor. Proje mevcut devlet otoyolunu yaklaşık 140 kilometre kısaltarak, 8-10 saatlik mevcut ulaşım süresini 3.5-4 saate indirecek. Böylece yılda 870 milyon TL tasarruf sağlanacak.
Proje tamamlandığında, İzmit körfezine yapılacak 3 kilometre uzunluğundaki asma köprü, dünyanın en uzun açıklıklı ikinci asma köprüsü olacak.Edirne-İzmir arasında kesintisiz otoyol ulaşımını sağlayacak olan projenin, güzergâhta bulunan Yalova, Bursa, Balıkesir, Manisa ve çevre illerin ekonomisi için de büyük önem taşıdığı belirtiliyor.