Gemi muamması

Çevre ve Orman Bakanı Pepe, İskenderun Limanı'nda sulara gömülen zehirli atık yüklü İspanyol gemisinin kasten batırıldığı kanaatinde olduğunu söyledi.
Pepe, İspanyolların tazminat ödeyeceğini de belirtti. Ancak bakana iki yalanlama geldi. Hatay Valiliği: Gemi çürüdüğü için battı. İspanya: Tazminat yok.

ANKARA/MADRİD - İskenderun Limanı'nda sulara gömülen zehirli atık yüklü MV Ulla gemisinin batışı esrarını koruyor. Çevre ve Orman Bakanı Osman Pepe'nin, olayın 'sabotaj olabileceği' yolundaki sözleri yetkililerden destek bulmazken, "Tazminat ödeyecekler" açıklamasına İspanya'dan yalanlama geldi.
Pepe, dün akşam bakanlıkta düzenlediği basın toplantısında, CNN Türk'te erken saatlerde dile getirdiği, "Bayram değil seyran değil. Gemi durduk yerde, tam da İspanyollar gelirken nasıl battı. Vicdani kanaatim; geminin kasten batırıldığı yönünde" iddiasını tekrarladı. Pepe, çözüme günler kala bu olayın yaşanmasının, akla 'batırıldı mı' sorusunu getirdiğini belirtti. Kesin sebebin Deniz Kuvvetleri Komutanlığı'nın desteğiyle yapılacak incelemede belirleneceğini belirten Pepe, şöyle dedi:
"İlk incelemede geminin 40 metrede olduğu belirlendi. Üzerinde 25 metre su var. Deniz araçları için tehlike söz konusu değil. Ancak atık, 20 metrede denizi kirletmeye başladı. İki gün içinde tamamen suya karışarak çözülecek 2 bin 200 ton uçucu kül, yaklaşık 3080 gram 'cr+6' (krom artı altı değerlikli) içeriyor ve 308 bin ton suyu kirleteceği tahmin ediliyor."
Mağdurların maddi manevi zararının ilgili firma ve İspanyol hükümetince tazmin edilmesinin söz konusu olduğunu belirten Pepe, "Mal Lafarge'ın... Saygın bir firmanın yaptırımları yerine getireceğine inanıyorum" dedi.
Pepe'nin bu açıklamalarına karşın Hatay Valivekili Cafer Odabaş, geminin bazı bölümlerindeki çürüme sonucu su aldığını ve bu yüzden battığını söyledi. Odabaş, "Kesinlikle sabotaj ihtimali yok. Zaten gemi sürekli gözetim altındaydı. Uzun bürokratik gelişmeler sonucunda gemi uzun süre bekletildi. Suyun içerisinde dört yıl neyi bıraksanız çürür" dedi.
İspanya: Tazminat yok
İspanyol Çevre Bakanlığı ise, Türkiye'nin talep ettiği tazminatı ödemeyeceğini açıklayarak, gerekçe olarak Basel Anlaşması'nı gösterdi. Anlaşmaya göre, bir ülkenin karasularında kimyasal madde taşıyan bir geminin varlığı öğrenildiği zaman ilgili ülke gemiyi 30 gün içinde geldiği ülkeye göndermekle yükümlü. Türkiye'nin bu işlemi yapmadığını ve gemideki mallara haciz koyduğunu belirten İspanya, geminin Türkiye'ye girişi sırasında Türk yetkilerinin evrakta sahtecilik yapıp, rüşvet aldığı iddialarını gündeme getirecek. (Radikal, dha)