Görmeden eğitim

Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Ayla Gürdal' ın hazırladığı bir rapor...
Haber: AYŞEGÜL DİKENLİ / Arşivi

İSTANBUL - Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Ayla Gürdal' ın hazırladığı bir rapor, okullardaki fen eğitiminin tahta ve tebeşirden ibaret olduğunu ortaya çıkardı. Raporda, çoğu okulda laboratuvar olmadığı, dolaplarda mıknatıs dahi bulunmadığı belirtildi.
Fen eğitimindeki yetesizlikleri gözler önüne seren İstanbul Milli Eğitim Müdürlüğü'nün katkılarıyla hazırlanan ve Milli Eğitim Bakanlığı'na sunulan raporun tüm illere dağıtılmasına karar verildi.
Fen eğitiminin ana okullarında başlaması gerektiğini söyleyen Prof. Dr. Ayla Gürdal,
"Bu devrelerden başlayarak çocuğu fenle tanıştırmak, feni sevdirmek gerekir. Ezberleterek değil, gözlem ve deney yaptırarak, oyun oynatarak fenin öğretilmesi gerekir" diye konuştu.
Gereksiz görülüyor
MÜ Atatürk Eğitim Fakültesi öğretim üyesi Prof. Dr. Ayla Gürdal'ın raporunda, fen eğitimindeki yetersizlikler şöyle sıralandı:

  • İlköğretim okullarının çoğunda laboratuvar yok. Başlangıçta olanlar daha sonra gereksiz bulunarak dershane haline getirilmiş.
  • Dolaplara yerleştirilmiş aletlerin çoğu bozuk veya işlemez durumda. Laboratuvarda kuvvetli bir mıknatıs dahi bulunmuyor.
  • Öğretmenler kalabalık sınıflarda bireysel çalışma yaptırılamayacağı fikrini olumlu hiçbir çaba harcamadan kabul etmiş.
  • Yapılan gösteri deneyleri okullarda
    'yasak savmak'tan öteye gitmiyor. Öğrencilerin evde yapıp getirdiği deneyler ise, çoğunlukla öğrenci velisi tarafından yapıldığından öğrenciye bir şey kazandırmıyor.
  • Fen öğretimi, öğretmen merkezli, ezberci ve otoriter. Öğrencinin kendine güvenip, yaratıcı fikirler üretmesine, kişiliğinin gelişmesine imkan vermiyor.
    Neler yapılmalı?
    Prof. Dr. Ayla Gürdal'ın hazırladığı raporda, öğrencilerin fen öğrenmesini geliştirmek için yapılması gerekenler de şöyle sıralandı:
  • Çocuklara, içinde araştırıcı öğrenmenin yapılabileceği bir çevre sağlanmalı. Bu çevre çocukların istedikleri gibi döküp saçabilecekleri, karıştırabilecekleri emniyetli bir yer olmalı.
  • Çocuklar gerekirse bazı araç ve gereçlerini bütün gece olduğu gibi burada bırakabilmeli.
  • Çocuklar deneyleri hakkında konuşup tartışabilmeli.
  • Deney setlerinde birkaç çocuğun birlikte çalışması sağlanmalı.
  • Laboratuvar kullanımını artırmak için her şeyden önce veli, okul idaresi ve öğretmen laboratuvarsız fen eğitimi yapılamayacağına inanmalı.
  • Laboratuvarda eksik olan araç ve gereçler tamamlanmalı, bozuk olanlar tamir edilmeli.
  • Deneyde seyretmek, hayal kurmak yoktur.
  • Deney sırasında çocuklar öğrenirken, aynı zamanda kendi kendilerini disipline edebilirler.
  • Deneyle öğrenilen bilgi kalıcıdır.
  • Grup çalışması yapan öğrencilerin sosyal yanı gelişir.
  • Deney çocukların yaratıcılıklarını artırır.