Gribe karşı bağışıklığın sofradaki silahları

ANKARA - Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi İbn- i Sina Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü Sorumlusu Ferdane Gül Çarkoğlu, gribe karşı yeterli sıvı alımına dikkat edilmesinin önemini vurgulayarak, özellikle ishal ve ateş durumlarında su başta olmak üzere, bol sıvı tüketilmesi gerektiğini söyledi. Çarkoğlu, domuz gribine karşı bağışıklık sisteminin güçlendirilmesi için şu ipuçlarını verdi:
Dört besin grubu: Yeterli ve dengeli beslenmeli. Bunun için de dört temel besin grubundan süt, yoğurt ve peynir gibi süt ürünleri, et, balık ve kümes hayvanları, sebze-meyveler, ekmek ve tahıl ürünlerinden yeterli miktarda alınmalı. Günde en az üç ana öğün olmak üzere, üç ara öğün de eklenerek temel besin grupları tüketilmeye çalışılmalı. Et, balık, tavuk, hindi, süt ve süt ürünleri ile yumurta gibi besinlerden en az biri günlük beslenmede mutlaka bulunmalıdır.
Baklagiller: Bitkisel protein kaynakları olan nohut, fasulye ve mercimek gibi kuru baklagiller de haftada iki-üç kere tüketilmeye çalışılmalıdır.
Güneş yoksa bol balık: Balık tüketimi, bağışıklık sistemini güçlendiren güneşin az olduğu kış aylarında D vitamini için iyi kaynaktır. Böylece bağışıklık sistemine yardımcı hücreler için protein sağlanmış olur.
C ve A vitamini: Portakal, mandalina, limon, greyfurt, kivi ile kuş burnu  yenmelidir. C vitamini düzeyleri yeterli kişiler, enfeksiyonları kısa sürede atlatabilmektedir.  Yeterli A vitamini almayanlar enfeksiyonlara karşı daha duyarlı olur. Balık, süt ve yumurtanın yanı sıra, A ve C vitamini gibi antioksidan vitaminleri içeren havuç, brokoli, kabak, lahana, karnabahar, yeşil biber, patates, soğan, sarımsak gibi sebzeler bolca tüketilmelidir. E vitamini için de sıvı yağların tüketilmesi gereklidir. Yağ tüketimi kısıtlıysa en az beş adet fındık, badem, ceviz tüketilebilir.  Folik asit ve B12 vitamini için için bol yeşil yapraklı ile hayvansal kaynaklı gıda alınmalı. (aa)