Güvenlikçi makinist oldu

Önce Pamukova, ardından Gebze'de yaşanan tren kazalarıyla ilgili tartışmalar sürerken, bu facialara demiryollarındaki tasarruf çalışmalarının davetiye çıkardığı ileri sürülüyor.
Haber: DİLEK GÜNGÖR / Arşivi

ANKARA - Önce Pamukova, ardından Gebze'de yaşanan tren kazalarıyla ilgili tartışmalar sürerken, bu facialara demiryollarındaki tasarruf çalışmalarının davetiye çıkardığı ileri sürülüyor. Kazaların ardından açıklama yapmaktan kaçınan TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın geçen yıl Meclis KİT Komisyonu'na verdiği bilgilere göre, emekli olanların yerine yeni personel alamayan kurum, çareyi güvenlik görevlilerini makinist yapmakta buldu.
Art arda yaşanan tren kazalarının ardından suç dolaylı olarak makinistlere çıkarılmıştı. Pamukova kazasında TCDD, "Makinist 80'le gidilmesi gereken yerde, 118'le gitti" demişti. Tavşancıl kazasından sonra da makinistin kırmızı ışık ihlali yaptığı açıklanmıştı. İki kazada da suçlanan makinistler deneyimli olmalarına rağmen, Karaman'ın komisyonda yaptığı açıklamalar, makinistlerle ilgili soru işaretleri yarattı.
2003'te komisyona TCDD hakkında bilgi veren Karaman, personel yetersizliğine dikkat çekti. Karaman, 1990'lı yılların başında 52 bin personeli olan demiryollarının personel sayısının 2003 Mayıs ayı itibarıyla 37 bin 656'ya gerilediğini, bu personelin 2 bin 800'ünün güvenlik görevlisi olduğunu açıkladı. Karaman, yeni personel alınamadığı için açığın kurum içi aktarmalarla kapatıldığını belirtti.
'Yollar modern değil'
TCDD'nin 10 bin 940 kilometrelik demiryolu ağına sahip olduğunu anlatan Karaman, bu ağın 2 bin 122 kilometrelik bölümünün elektrikli, 2 bin 505 kilometrelik bölümün sinyalli işletildiğini, mevcut demiryollarının modern işletmeciliğe yanıt veremediğini söylemişti. TCDD'nin seferlerinde kullandığı lokomotiflerle ilgili olarak da çeken ve çekilen araçların ömrünü doldurduğunu dile getiren Karaman, şu bilgileri vermişti:

  • Güvenlik görevlisi arkadaşları, kendi istekleriyle makinist ve makinist yardımcılığı için müracaat ettirdik. 1000 civarında güvenlik görevlisini makinist ve makinist yardımcısı yapmayı planlıyoruz. Faal personel açığımız var, orada kullanmayı düşünüyoruz.
    'Çift hat şart'
  • Mevcut şebekemizin yüzde 96'sı tek hatlı. Altyapının mutlak suretle rehabilitasyonuna ve güzergâhların çift hatlı hale getirilmesine mutlak zaruret var.
  • Beş yıllık ray ihtiyacımız olan 250 bin ton rayın yüzde 100 dış proje kredili temini konusunda Hazine Müsteşarlığı'nca 5.5 yılı aşkın bir süredir ihale izni verilmemesi nedeniyle kuruluşumuzun en önemli yatırımlarından birisi olan yol yenileme projesinde uzun yıllardır ilk olarak 2003'te gerçekleşme olmayacak. Rayın temin edilememesi nedeniyle yapılamayan yol yenilemesi yüzünden oluşan kaza, olay ve tehirlerin yıllık maliyeti 30 milyon dolar.
    TCDD yetkilileri, güvenlik görevlilerinden endüstri meslek lisesi mezunlarını söz konusu görevlere getirdiklerini, ancak bunların hemen lokomotifin başına geçirilmediğini söyledi. Güvenlik görevlilerine 2.5 aylık bir eğitim verildiğini belirten yetkililer, daha sonra bunların makinist yardımcısı olarak görevlendirildiğini kaydetti.