Hastalara hak dersi

Tüketicileri Koruma Derneği, ihmal ve yanlış tedaviden mağdur olan hastalar için merkez kurdu. Merkez, hastalara haklarını anlatıyor, dava için yardımcı oluyor.
Haber: DEMET BİLGE / Arşivi

İSTANBUL - Tüketicileri Koruma Derneği (TÜKODER), sağlık sorunlarıyla ilgili şikâyetlerin artması üzerine, sadece bu konuyla ilgilenen bir merkez kurdu. Birim uzmanları, hastanın da tüketici olduğunu ve bu tür durumlarda yasal hakkını araması
gerektiğini vurguluyor.
Sağlık Danışma Merkezi
Türkiye'de doktorların hataları nedeniyle hayatını kaybeden ya da sakat kalanların sayısı giderek artıyor. Bu tür başvuruların çoğalması üzerine TÜKODER, Avrupa Birliği'nin
de (AB) desteğiyle 'Sağlık Danışma Merkezi' (SDM) adı altında ayrı bir birim kurdu. 15 Mart 2001 tarihinden beri hizmette olan birime başvuranlara uzmanlar yardımcı oluyor. Hastalara yasal hakları ve nasıl bir yol izlemeleri gerektiği anlatılıyor. SDM'ye bugüne kadar 50'nin üzerine başvuru yapıldı. Başvuranların büyük bölümü dava açarak, haklarını aramaya karar verdi.
Yanlış tedavi ilk sırada
SDM Merkezi Sorumlusu Eczacı Tülin Duman, derneğe gelen yoğun şikâyetler üzerine böyle bir proje başlatmak gereği duyduklarını anlattı. Bütün sağlık kuruluşları ve meslek odalarıyla bağlantı kurarak bir ön inceleme yaptıklarını söyleyen Duman, şu bilgileri verdi: "Derneğe gelen şikâyetleri sistematikleştirdik. Arşiv çalışması yaptık. Elde ettiğimiz sonuçlara göre, en çok şikâyet, yanlış tanı ve tedavi sonucu sakatlanmalar ve resmi sağlık kuruluşlarındaki doktorların hastaları özel kurumlara yönlendirmeleri konusunda geliyor.
Araştırmanın bir başka ilginç sonucu ise hastaların bu şikâyetlerini sadece başvuru aşamasında bırakması ve takip etmemesi. Biz hastaları, onların da bir tüketici olduklarını ve yasal haklara sahip olduklarını anlatarak yönlendiriyoruz."
AB destekliyor
Projenin AB sorumlusu Frank Alleweldt, bu projeyi Avrupa'daki tüketici derneklerinin tecrübelerinden yararlanarak gerçekleştirdiklerini söyledi. Avrupa'da hasta hakları konusunda daha kurumsal bir mücadele yürütüldüğünü belirten Alleweldt, Türk halkının bu konuda bilinçsiz hareket ettiğini belirtti. Alleweldt, söz konusu projeyle hastaların haklarını aramalarına yardımcı olacaklarını ve Avrupa'dakine benzer bir mücadelenin gerçekleşeceğini söyledi.
'Hizmet önemli'
TÜKODER Başkanı Mehmet Sevim ise, halkın doğru bilgilendirilmediğini belirterek,
"Halkın önce doğru bilgiyi alıp, sonra da harekete geçmesi gerekiyor. Böyle olunca baskı unsuru oluşturabilirler" diye konuştu. Sağlık konusunda verilen hizmetlerin ayıpsız olması gerektiğini vurgulayan Sevim, hastanelerin 5 yıldızlı otel görünümüne kavuşturulmasının bir önem taşımadığına, önemli olanın verilen hizmetin kalitesi olduğuna dikkat çekti.
***
Mahkemeye giden başvurular
Yanlış tedavi:
Mahkemeye giden başvurulardan ilki Boğaziçi Üniversitesi'nde okuyan bir gence ait. Kolu kırıldığı için hastaneye giden gence yanlış tedavi uygulanıyor. Üniversiteli genç artık kolunu kullanamaz hale geliyor. Bunun üzerine merkeze başvuran gence yasal hakları anlatılıyor. Gencin ailesi doktor ve hastane
aleyhine yüklü miktarda maddi-manevi tazminat davası açıyor.
İğne felç etti:
Özel bir hastanede iğne yapılan gencin ayağında ödem oluşuyor ve yürüyemez hale geliyor. Aile yeniden aynı hastaneye gidiyor.
Genci muayene eden başka bir doktor, ayağının
yanlış iğne yüzünden bu hale geldiğini belirterek, ameliyat edilmesi gerektiğini söylüyor. Aile, hatanın hastanede olduğunu söyleyince, yetkililer ameliyat masraflarının alınmayacağını söylüyor. Aile hastaneyi şikâyet ediyor.
Riske rağmen kürtaj:
Genç bir kadının şikâyeti ise kürtajla ilgili. Üç aylık hamile olan genç kadın, muayene için bir doktora başvuruyor. Doktor kadının sağlığının yerinde olmadığını belirterek, bebeğin alınması gerektiğini söylüyor. Tehlikeli olduğu halde kadına kürtaj yapılıyor. Sağlığı bozulan kadın, doktoru şikâyet ediyor ve dava açıyor.
***
Hasta hakları

  • Doktor, muayenenin bütün aşamalarını ve hastalığı, hastaya anlayabileceği
    dilde anlatmalıdır.
  • Hastanın izni olmadan tedavi yapılamaz. Ancak acil durumlar istisna kabul edilir.
  • Muayene süresinde yapılan tüm işlemler kayıt altına alınmalıdır.
  • Hasta, kayıtları inceleyebilir ve yanlış bir şey varsa düzeltilmesini isteyebilir.
  • Doktor hastaya tedavinin tüm aşamalarının işlendiği raporu vermek zorundadır.
  • Doktor emin olmadığı tedaviyi uygulayamaz.
  • Doktor mahremiyete saygı göstermek zorundadır. Hastanın tedavisi ve hastalığın sonuçlarıyla ilgili verileri, hastanın
    iznini almadan araştırmalarında kullanamaz, kimseye bilgi veremez.
  • Hastanın şikâyet hakkı yasal olarak güvence altındadır.
  • Acil durumlarda hayati tehlikeyi atlatana kadar hastaya bakılması zorunludur.
  • Organ ve doku alınması, hastanın rızasına bağlıdır.
  • Resmi bir sağlık kurumunda tedavi gören hasta, doktorlar ve hemşireler tarafından özel kurumlara yönlendirilemez.
  • Özel muayenehanesi olan doktor mutlaka 'serbest meslek makbuzu' kesmek zorundadır.
  • Muayene ücretleri özel kurumlarda görünen bir yere asılmalıdır.