'Hava uyarısı' yapılmamış!

Diyarbakır'da geçen yıl 75 kişinin öldüğü uçak kazasıyla ilgili Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün raporu açıklandı. Raporda kazanın pilotaj hatası nedeniyle meydana geldiği belirtildi.

ANKARA - Diyarbakır'da geçen yıl 75 kişinin öldüğü uçak kazasıyla ilgili Ulaştırma Bakanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün raporu açıklandı. Raporda kazanın pilotaj hatası nedeniyle meydana geldiği belirtildi. Ancak, raporda yer alan bazı ifadelerle uzmanların açıklamaları, pilotların hava koşullarına ilişkin zamanında uyarılmadığı yönünde.
İstanbul-Diyarbakır seferini yapan THY'ye ait 'Konya' uçağı 8 Ocak 2003'te Diyarbakır Havaalanı'na inerken yoğun sis nedeniyle piste birkaç yüz metre kala yere çakılmıştı.
Ulaştırma Bakanlığı ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün hazırladığı raporda, minimum alçalma seviyesi olan 2 bin 800 fite geldiğinde, pus nedeniyle pistin görülmediğinin 2. kaptan İsmail Altuğ Ulusu tarafından kaptan pilot Alaaddin Yunak'a ifade edildiği, ancak Yunak'ın "Şimdi artık 500'e kadar devam edebiliriz" talimatı verdiği belirtildi. Rapora göre, uçuş ekibi çarpma anından kısa bir süre öncesine kadar kuleyle haberleşti. 2 bin 800 fit irtifada pas geçme kararının verilebileceği son noktaya gelinmesine ve yaklaşma ışıklarıyla pistin görülmemesine rağmen iniş için şartları zorlayan kokpit ekibi, ikazlara ve sistemden gelen uyarılara düzgün tepki vermedi.
Rapora göre, uçuş ekibinin kaza öncesindeki son diyalogları şöyle gelişti:
Kaptan pilot: İki adet lamba var...
2. pilot: Onlar mı acaba? Sanki tam doğru yerde duruyor. Ama hep böyle yamuk geliyorduk.
Kaptan pilot: Bir mile kadar devam edeceğiz.
2. pilot: Tamam.
Kaptan pilot: Şimdi artık 500'e kadar devam edebiliriz.
Kule: Pist görüşü var mı?
2. pilot: Görüş yok
Kule: Pisti görebilmek için biraz daha yaklaşın
Kaptan pilot: Pist sonu görünüyor (500 metre ikazı geliyor)
Kaptan Pilot: Pist sonu tekrar kayboldu.
2. kaptan: Minimum ikaz yanıyor.
Kaptan pilot: Biraz daha alçalmaya devam edelim.
Kaptan pilot: Pas geçelim
2. kaptan: Pas geçiyoruz efendim...
(Uçak yere çakılıyor)
Meteorolojik bilgi tartışması
Kazayı pilotaj hatasına bağlayan raporda yer alan "Kaza anındaki meteorolojik duruma ait güncel bilginin rasatlarda mevcut olmadığı gibi uçuş mürettebatına da yaklaşmanın herhangi bir safhasında iletildiğine dair bir bilgiye rastlanmamıştır" ifadesi ise tartışma yarattı.
Türk Hava Yolları Pilotları Derneği Başkanı Tuna Gürel, bunun söz konusu olamayacağını belirterek şöyle dedi: "Meteoroloji, istasyonlar vasıtasıyla meydanlardaki hava şartlarını yayımlar. Uçuş öncesi kaptanlara kalkış meydanının, yol boyu meydanların, gidiş meydanının ve yedek meydanların hava koşulları yazılı olarak verilir. Ancak ani hava değişimlerinde uçuş ekibi mahalli otorite tarafından uyarılmalı. Yani kule görevlileri kaptanı uyarmalı. Kaza günü Diyarbakır'da yuvarlanan sis vardı. İniş sırasında havaalanı görünürken, sis nedeniyle birden gözden kaybolmuş olabilir."