Havada cep telefonu paniği

Onur Air'in İstanbul-Bodrum seferini yapan yolcu uçağında bir yolcunun çalan cep telefonu uçakta paniğe yol açtı. Telefonla konuşan yolcuya sinirlenen pilot "Hepimizi öldüreceksiniz, uçuşun en kritik anında 'telefonları kapatın' uyarımızı neden ciddiye almıyorsunuz" diye anons yaptı.

İSTANBUL - Onur Air'in İstanbul-Bodrum seferini yapan yolcu uçağında bir yolcunun çalan cep telefonu uçakta paniğe yol açtı. Telefonla konuşan yolcuya sinirlenen pilot "Hepimizi öldüreceksiniz, uçuşun en kritik anında 'telefonları kapatın' uyarımızı neden ciddiye almıyorsunuz" diye anons yaptı.
Olay, önceki gün saat 16.45 sıralarında 'Onur Air'e ait MD- 83 tipi yolcu uçağında meydana geldi. 153 yolcusuyla İstanbul'dan kalkan yolcu uçağında, iddiaya göre 10 dakika sonra bir yolcunun çalmaya başlayan cep telefonu panik yarattı. Pilot ve hostesler telefonların kapatılması uyarısında bulundu.
Anonsun ardından iki yolcu, cep telefonu çalan kişinin yanına giderek telefonunu elinden aldı. Bu esnada cep telefonunun sahibiyle iki yolcu arasında kısa süreli bir tartışma yaşandı. İki yolcu, aldıkları telefonun bataryasını çıkarıp sahibine iade etti. Sorunsuz bir şekilde iniş yapan uçaktaki yolculardan 29 yaşındaki Berna Gülmez "Kalkıştan hemen sonra bir yolcunun sık sık çalan telefonu panik yarattı. Telefonun önce arandığı, ardından da alarmının açık olmasından dolayı sık sık çaldığı anlaşıldı" dedi.
Peki uçakta cep telefonu kullanılmasının riski nedir ya da böyle bir risk var mı? Yüksek elektronik mühendisi İsmail Kurtoğlu'na göre böyle bir risk var: "Cep telefonunun sinyalleriyle uçağı iniş ve kalkışta yönlendiren vericilerin sinyalleri birbirine karışabilir. Otomatik pilot yanılabilir" dedi.
Türkiye Havayolu Pilotları Derneği kurucusu ve Onursal Başkanı Necmi Ekici de uçakta ceple konuşulmasının uçağın rotasında karışıklıklar yaratabileceğini söyledi: "Yerde VOR denilen istasyonlar var. Uçak hangisinden güçlü frekans alıyorsa konumunu buna göre belirler. Ancak kabinde cep telefonu kullanıldığında cep telefonunun frekansı da bu sistemler kadar güçlü olur. Uçak konumunu yanlış belirleyebilir yanlış yerlere gidebilir. Uçuş yolunun 5 bin metre sağı ve solu uçuşa serbesttir. Uçak bunun dışına çıkıp Rusya veya Çin'deki gibi yasak bölgelere girerse vurulabilir bile. Ayrıca iniş sırasında sorun çıkabilir. Cep telefonuna bağlı sorunlar yüzünden pistin yerinin yanlış algılandığı vakalar var. Pilotun uyanıklılığı sayesinde kurtulundu."
Otobüste zararsız ama görgüsüzlük
Uçakların yanı sıra İETT'nin Mercedes otobüslerinde de cep telefonu yasağı var. Otobüslerde eften püften meselerle ilgili saatlerce car car car konuşmak, görgüsüzlüğü saymazsanız nispeten 'zararsız'. Mercedes-Benz yetkilileri şöyle konuştu:
"Otobüslerimizdeki elektrik aksam özel kablolarla kaplandığı için fabrika çıkışı araçlar cep telefonundan etkilenmez. Ama garanti süresi geçip servis dışında tamir görmüş otobüslerde sorun yaşanmaması için cep telefonu yasağı sürüyor. Böyle bir durumda araç kilitlenebilir. Ayrıca kapalı bir aracın içinde cep telefonundan yayılan dalgalar 'Faraday Kafesi' etkisiyle manyetik alan yaratacağı ve kalp pili olanlara zarar verebileceği için otobüslerde cep telefonu kullanılmasını tavsiye etmiyoruz."