Havuz bitti, şimdi kilim problemi var

Havuz bitti, şimdi kilim problemi var
Havuz bitti, şimdi kilim problemi var
Darüşşafaka matematiği 'ilmik ilmik' öğretirken, Şişli Terakki'nin coğrafya dersi, okul koridorlarında yüzlerce öğrencinin katıldığı hazine avıyla şenlendi


UMAY AKTAŞ SALMAN
İSTANBUL- Havuz problemlerinin pabucu dama atıldı. Darüşşafaka Eğitim Kurumları öğretmenleri geliştirdikleri ‘Halı ve Kilimlerle Matematiğe çok Kültürlü Bakış’ projesiyle hem matematiğin içine kültür kattı hem de yeni bir problem tipi yarattı; kilim problemleri! Soruları kilim desenleri üzerinden çözen çocuklar, matematiği kullanarak kendi desenlerini çizdi.
Eğitim Reformu Girişimi tarafından bu yıl altıncısı düzenlenen ‘Eğitimde İyi Örnekler Konferansı’ Türkiye’nin dört bir yanından yaklaşık 2 bin eğitimcinin katılımıyla Sabancı Üniversitesi’nde gerçekleşti. Sergilenen 167 iyi örnekten biri Darüşşafaka ve MEF Eğitim Kurumlarında 5. ve 6. sınıfların matematik derslerinde uygulanan ‘Halı ve Kilimlerle Matematiğe Çok Kültürlü bir Bakış’ projesiydi. Darüşşafaka Eğitim Kurumları’ndan Meltem Celan Alibeyoğlu, Funda Oprukçu, Vivian La Ferla, Ankara Üniversitesi’nden Sinan Olkun’un hazırladığı projede önce bu yöntemle işlenebilecek kesirler, oran, orantı, dönüşüm geometrisi gibi dokuz konu belirlendi. Halıların boyutları, ilmekleri hesaplandı. Soruyla birlikte öğrencilere kilimin fotoğrafı verilirken, Hakkâri yöresinin motifleri de öğretildi. Öğrenciler matematik sorularını kilim desenleri çizerek çözdü. İşte bir kilim problemi:
“Aşağıdaki birim karelerle hazırlanmış kâğıda siz kendi kilim motifinizi oluşturunuz. Bu motifi yaparken elimizde her renkten yeterli miktarda ip bulunmadığını göz önünde bulundurarak; tüm yüzeyin 1/8’i kadar kırmızı, 1/4’ü kadar mavi renk kullanmınız.”
Şişli Terakki İlköğretim Okulu altıncı sınıf öğrencileri ise ‘Dünya’yı keşfediyoruz’ konusunu oyunlarla öğrendi. Projeyi Başak Salimoğlu, Pınar Yıldız, Özgür Şensoy, Erim Koçyiğit geliştirdi. Önce yön bilgisinin tazelenmesi için 259 altıncı sınıf öğrencisi ‘hazine avı’ oynadı. Okulun farklı yerlerine eşyaları, öğrenciler yönergelerle buldu. Sonra paralel, meridyenlerin iyi kavranması için hulahuplar kullanıldı. Öğrenciler dondurma çubuklarıyla defterlerine paralel ve meridyenler yaptı. Daha sonra her öğrenciye paralel ve meridyenlerin gösterildiği Türkiye haritası dağıtılarak kentlerin paralel ve meridyenleri soruldu. Ayrıca öğrenciler ‘konuyorum’ isimli bir oyun geliştirerek Dünya haritası üzerinde doğru koordinatları bulmayı öğrendi.