'Her derde deva' yalanlara RTÜK freni

'Her derde deva' yalanlara RTÜK freni
'Her derde deva' yalanlara RTÜK freni
RTÜK, 'zayıflatıcı', 'cinsel gücü arttırıcı', 'sigarayı bıraktırıcı' gibi anonslarla tanıtılan 92 bitkisel ürünün radyo ve televizyonlardaki reklamlarını durdurdu. Uzmanlar: 'Yasal düzenleme şart.'
Haber: DİLEK KÖSEDAĞI / Arşivi

İSTANBUL - Radyo Televizyon Üst Kurulu (RTÜK), Sağlık Bakanlığı ile Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın başvurusu üzerine 92 bitkisel ürünün radyo ve televizyonlarda tanıtım ve reklamlarının durdurulmasına karar verdi. Ancak uzmanlar yasal düzenleme yapılmadığı sürece bu reklamların önlenemeyeceği görüşünde.
RTÜK’ün reklam yasağı getirdiği ürünler arasında cinsel performans artırdığı belirlenen krem ve gıda takviyeleri, Dr. Ömer Coşkun’un sağlık ürünleri, bal reklamları, altın çilek, sigara bıraktırma ürünleri, mavi boncuk hapları, saç beyazlığını giderici ürünler, bazı tüy dökücü kremler, migren ve sinüziti tedavi ettiği bildirilen bitkisel ilaçlar, bitki özlü masaj jelleri, ozon yağı, zayıflatıcı ve inceltici kremler yer alıyor. 

Halkı yanıltıcı reklam
RTÜK’ten yapılan açıklamada, Sağlık Bakanlığı ile Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın yaptığı başvuru üzerine bazı ürünlerin halkı yanıltıcı şekilde reklamının yapıldığı, reklam ve tanıtımların mevzuatlara uygun olmadığı belirtilerek durdurma gerekçesini şöyle açıkladı:
“Sağlık Bakanlığı ile Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın yaptığı başvuru sonucu bazı gıda takviyelerinin, haricen uygulanan jel, krem, maske, şampuan ve losyonlar ile çeşitli tıbbi cihazların markalarına atıf yapılmış ve bu tür ürünlerin kilo verdirici, cinsel performans artırıcı, sigara bıraktırıcı, hastalıkları önleyici, tedavi edici, iyileştirici etkileri olduğu iddiasıyla radyo ve televizyon yayınlarında tanıtılmasının ve reklamının yapılmasının ilgili mevzuat hükümlerine aykırı olduğu belirtilerek, söz konusu tanıtımların engellenmesi talep edilmiştir. Yayınlar, genel sağlığa zarar verecek davranışları teşvik edemez. Ancak, söz konusu tanıtımlar, değişik yayın kuruluşlarında sorunlu şekilde yayınlanmaya devam etmektedir. Bu yayınlarla ilgili olarak, adı geçen Bakanlıkların yazıları ve yönlendirmeleri çerçevesinde, söz konusu ürünlerle sınırlı kalınmaksızın endikasyon belirtilerek yapılan tüm reklam ve tanıtımlarla ilgili olarak yasal işlemler tesis edilmeye devam edilecektir. Tüm medya hizmet sağlayıcı kuruluşlara önemle duyurulur.” 

Şikâyet olunca
İstanbul Tabip Odası Genel Sekreteki Dr. Ali Çerkezoğlu, artan şikâyetler ve suç duyuruları üzerine bu yasaklamanın geldiğini belirterek, “Bu reklamlar görmezden gelinmez hale geldi, çünkü satılan ürünler iyileştirici etkisi varmış gibi pazarlanıyordu. Tedavi edici imaj yaratılarak insanların çaresizliğinden yararlanılan bir sektör oluşmuş durumda” dedi. 

‘Acilen yasa gerekli’
Çerkezoğlu, “Şu an alınan karar göre 92 ürünün reklamı yasaklanmış durumda; ancak ürün sayılarak yapılan yasaklamayla bu ürünlerin satışı engellenemez. Acilen bir yasa ve düzenleme yapılmak zorundadır. Çünkü marka ve ambalaj değişerek yayına devam edilebilir. Halk sağlığı korunarak yasa çıkarılmalıdır. Bu ürünlerle iyileştirici etkisi varmış gibi gösterilerek, hekimlik mesleğinin itibarına da zarar verilmektedir” diye konuştu.

İnternet de denetlenmeli’
Reklam, internet ve medya hukuku avukatı Mert Şahinci reklamlar radyo ve televizyonda yasaklansa da internetin bu firmalar için ucu bucağı olmayan bir deniz olduğuna dikkat çekti. Bu ürünlerin, rahatlıkla tekrar satışa başlayabileceğine dikkat çeken Şahinci, “Yasa olmadığı için durdurmak çok zor. Aktarlar, eczaneler ve internetin sıkı denetim ağından geçmesi gerekir” dedi.