Hız kontrol sistemi devre dışı bırakılmış

Devlet Demiryolları'nın hızlandırılmış trenlerde, normal dönemde bulunan ve makinist hatasına karşı hız kontrolü yapan sinyalizasyon...

ANKARA - Devlet Demiryolları'nın hızlandırılmış trenlerde, normal dönemde bulunan ve makinist hatasına karşı hız kontrolü yapan sinyalizasyon sistemini (ATS) 'zaman kaybını azaltmak' amacıyla devre dışı bıraktığı ortaya çıktı. Bu düzenleme de dahil, 'tesisler açısından alınan önlemlere' ve seferlere başlanmasına, 24 kişilik bir uzman heyetinin karar verdiği belirlendi.
4 Haziran'da başlayan seferlerden sonra Demiryolları'nda çalışan fizik yüksek mühendisi Mehmet Uras'ın başkanlığındaki heyet yeniden yapılandırma çalışmalarına ilişkin bir rapor hazırlayarak, demiryolları çalışanlarına dağıttı. Aralarında inşaat, elektrik, makine, jeoloji mühendisleri ile mimar ve işletmecilerin bulunduğu heyetin hazırladığı raporda, "Tren seyirleri tamamen yeşil sinyalle devam edecek şekilde sağlanarak sarı sinyalle seyirleri nedeniyle oluşacak zaman kaybı önlenmiştir" denildi. Yani, makinist hatalarına karşı hız kontrolünü ayarlayan ATS sistemindeki sinyalizasyon lambalarının tamamen yeşile çevrildiği anlatıldı.
ATS ne işe yarar?
Tren yollarında makinistlerin hız sınırlarını kendilerine verilen livre dışında ayarlamalarını sağlayan sinyalizasyon lambaları bulunuyor. Yeşil işareti gören makinist, 'livreye göre gidebileceği'ni anlıyor. Sarı işaret, hızı saatte 65 kilometreye kadar düşürmeyi gerektiriyor. Makinistin hızını düşürmemesi durumunda 20 saniye içinde trendeki ATS sistemi otomatikman devreye girip, hızı istenilen seviyeye düşürüyor. Kırmızı işaretlerde ise 'ani' otomatik frenleme sistemi devreye giriyor.