Hızlı Tren hız kurbanı oldu!

Hızlı Tren hız kurbanı oldu!
Hızlı Tren hız kurbanı oldu!

Hasar gören rayların ve yüksek gerilim hattının onarımı dün sürdü. Yüksek Hızlı Tren kaza bölgesinde 20 kilometre boyunca dizel lokomotifle çekildi. FOTOĞRAF: Eyüp Kelebek / dha

TCDD, hızlı treninin dört vagonunun raydan çıkmasına makinistin makasa aşırı hızla girmesinin yol açtığını açıkladı. Makinistin ise 'Fren tutmadı' dediği öğrenildi
Haber: EYÜP KELEBEK / Arşivi

ESKİŞEHİR - TCDD, Yüksek Hızlı Tren’in (YHT) önceki gün raydan çıkmasına makinistin otomatik sistemi devreden çıkarması ve 30 kilometre hızla girmesi gereken makasa, 105 kilometreyle girmesinin neden olduğunu açıkladı. Makinistin ise “Frenler tutmadı” dediği öğrenildi.
239 yolcu ve 11 personeliyle Ankara- Eskişehir seferini yapan YHT önceki gün saat 12.45’de Eskişehir’in merkeze bağlı Hasanbey Köyü yakınlarında kaza yaptı. Makinist Ekrem Çil yönetimindeki trenin altı vagonundan ilk dördü, raydan çıktı. Kazada ölen veya yaralanan olmadı, şok geçiren yeyedi kişi de taburcu edildi.
TCDD’den dün yapılan açıklamada  kaza, makinist hatasına bağlandı:
“Kaza inceleme heyeti tarafından ilk incelemeler yapılmıştır.  Cumhuriyet Savcısı tarafından el konulan ve dökümleri çıkartılan trenin  veri kayıtlarının yer aldığı cihazın incelenmesi sonrasında, sürücünün treni  bilgisayarlı otomatik sistemden/tam denetim modundan çıkararak, kendi  inisiyatifiyle kullandığı tespit edilmiştir. Tren, tanımlı seyir hızı olan livre hızı yerine sürücünün belirlediği hızlarda ve livre hızının üzerinde 30 kilometre hızla gereken makasa 105 kilometre hızla girdiği için olay meydana gelmiştir. Tam denetimdeyken trenin livre hızını aşması, teknik olarak mümkün değil.”
Kaza yerindeki çalışmalar ise dün de sürdü. Raydan çıkan dört vagon ve lokomotifi  Eskişehir Garı’na götürüldü. Hasar gören rayların yenilenmesi ve yüksek gerilim hattındaki onarım çalışmaları sürüyor. Tamir çalışmaları nedeniyle Eskişehir-Ankara seferı yapan Yüksek Hızlı Tren, Eskişehir Garı ile merkeze bağlı Ağapınar Köyü arasında dün dizel lokomotiflerce çekildi. Yüksek Hızlı Tren yaklaşık 20 kilometrelik mesafeyi dizel lokomotiflerle tamamladı. Dizel lokomotif bağlantılarının kurulmasında geçen zaman  nedeniyle seferler gecikti. 

‘Vagonlar uçardı’
Makinist Ekrem Çil’in ise ifadesinde frenlerin tutmaması nedeniyle konvansiyonel yola aşırı hızla girmek zorunda kaldığını söylediği öne sürüldü.
Bir demiryolu yetkilisi ise trenin kaza yerine 100 kilometrenin altında bir hızla girmiş olabileceğini belirterek “Eğer makasa daha hızlı girseydi, kazada vagonlar kalmazdı, devrilip tarlaya uçardı” değerlendirmesinde bulundu. TCDD yönetimi Pamukova’daki ‘hızlandırılmış’ tren kazasına da makinistin yola aşırı hızla girmesinin neden olduğunu savunuyordu.