Hızlı trenin kaza nedeni hız!

Hızlı trenin kaza nedeni hız!
Hızlı trenin kaza nedeni hız!
Eskişehir'deki kazanın nedeni açıklandı: Tren, makas değişimi yerine 30 kilometre yerine 100'ün üzerinde hızla girmiş



Eyüp KELEBEK

ESKİŞEHİR - Yüksek Hızlı Tren’in (YHT) dün Eskişehir yakınlarında raydan çıkmasına makinistin 30 kilometre hızla girmesi gereken makas değişiminin yapıldığı konvansiyonel yola, 100 kilometreyi aşan hızda girmesinin neden olduğu belirtildi. Trenin otomotik fren sisteminin çalışmadığı ortaya çıkarken, bunun makinist hatasından mı teknik bir arızadan mı kaynaklandığı araştırılıyor. Trenin raydan çıkan 4 vagonu kaldırıldı. Yüksek Hızlı Tren kaza yerinden dizel lokomotiflere takılarak geçiriliyor.
Dün 239 yolcusu ve 11 personeli ile Ankara- Eskişehir seferini yapan makinist Ekrem Çil yönetimindeki 90003 sefer sayılı Yüksek Hızlı Tren’in 6 vagonundan ilk 4 vagonu, dün saat 12.45'de Eskişehir’in merkeze bağlı Hasanbey Köyü yakınlarında raydan çıktı. Ölen ve yaralanın olmadığı kazada şok geçirip, tansiyonları ve şekeri yükselen 7 yolcu ambulanslarla hastanelere kaldırıldı.



RAYDAN ÇIKAN VAGONLAR KALDIRILDI



Yetkililer hastaneye kaldırılan Yaşar Al (42), Raziye Al (46), Hatice Emresoy (48), Ayten Özyılmaz (23), Müslüm Ardıç (59), Rabia Günaydın (24) ve Rahmi Al’ın (59) yapılan tedavilerinin ardın taburcu edildiklerini bildirdi.
TCDD yetkilileri dün raydan çıkan Yüksek Hızlı Trenin 4 vagonun yapılan çalışmaların ardından kurtarıldığını ve trenin kaza yerinden Eskişehir Garına götürüldüğünü belirtti.



ELEKTRİKLİ LOKOMATİFLER ÇALIŞAMIYOR



Kaza yerinde hasar gören rayların yenilenmesi ve yüksek gerilim hattındaki onarım çalışmaları sürüyor. Eskişehir- Ankara arasında karşılıklı sefer yapan Yüksek Hızlı Tren, Eskişehir Garı ile merkeze bağlı Ağapınar Köyü arasında dizel lokomotifler tarafından çekiliyor. Yüksek Hızlı Tren yaklaşık 20 kilometrelik mesafeyi dizel lokomotiflerle tamamlıyor. Dizel lokomotif bağlantılarının kurulması seferleri geciktiriyor. Yolcular Eskişehir Garı'nda gecikmeli olarak trene biniyor.
TCDD yetkilileri kaza bölgesinde yüksek gerilim hattındaki onarım çalışmaları nedeniyle elektrikli lokomotifle çalışan Yüksek Hızlı Tren ile diğer yolcu trenlerinin, dizel lokomotifler takılarak bölgeden geçirildiğini, çalışmaların bugün akşam saatlerinde tamamlanmasını beklediklerini söyledi.



TCDD: MAKİNİSTİN HIZLI GİRDİ



Bu arada dünkü kazaya Yüksek Hızlı Tren makinisti 58 yaşındaki Ekrem Çil’in neden olduğu öne sürüldü. Makinist Ekrem Çil, 30 kilometre hızla girmesi gereken makas değişiminin yapıldığı konvansiyonel yola 100 kilometreyi aşan bir hızda girerken, otomotik fren sistemi ise devreye girmedi.
Makinist Ekrem Çil’in ifadesinde frenlerin tutmaması nedeniyle konvansiyonel yola aşırı hızla girmek zorunda kaldığını söylediği öne sürüldü. TCDD’den yapılan açıklamada, "sürücünün treni bilgisayarlı otomatik sistemden/tam denetim modundan çıkararak, kendi inisiyatifiyle kullandığının tespit edildiği" belirtilerek, "Tren, 30 kilometre hızla girmesi gereken makasa, sürücünün belirlediği 105 kilometre hızla girdiği için olay meydana gelmiştir" denildi. TCDD’nin açıklaması şöyle:
"13 Ekim 2009 Cuma günü saat 12.38’de Eskişehir-Hasanbey Mevkisi’nde konvansiyonel hatta dray eden YHT ile ilgili olayın hemen akabinde Cumhuriyet Savcısı gözetiminde, kaza inceleme heyeti tarafından ilk incelemeler yapılmıştır.
Cumhuriyet Savcısı tarafından el konulan ve dökümleri çıkartılan trenin veri kayıtlarının yer aldığı cihazın incelenmesi sonrasında, sürücünün treni bilgisayarlı otomatik sistemden/tam denetim modundan çıkararak, kendi inisiyatifiyle kullandığı tespit edilmiştir.
Tren, tanımlı seyir hızı olan livre hızı yerine sürücünün belirlediği hızlarda ve livre hızının üzerinde 30 kilometre hızla gereken makasa 105 kilometre hızla girdiği için olay meydana gelmiştir.
Tam denetim modundayken trenin livre hızını aşması, teknik olarak mümkün değildir." (dha, aa)