İBB Meclisi'nden 3 katlı tüp geçide onay çıktı, CHP Meclis'i terk etti

İBB Meclisi'nden 3 katlı tüp geçide onay çıktı, CHP Meclis'i terk etti
İBB Meclisi'nden 3 katlı tüp geçide onay çıktı, CHP Meclis'i terk etti
Başbakan Ahmet Davutoğlu tarafından geçtiğimiz günlerde açıklanan ve Boğaziçi Köprüsü ile Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nün arasından, Boğaz'ın altından geçecek olan 3 katlı metro ve karayolu tüp geçişi bugün İBB Meclis'ine taşındı.

RADİKAL - Pazartesi günü İBB Meclis’inde komisyona havale edilen proje bugün, İmar ve Bayındırlık ile Ulaşım ve Trafik Komisyonu’nun ortak raporu olarak Meclis gündeminde tartışıldı.

CHP , konunun STK’lar tarafından görüşülmeden, Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı ile İBB bürokratları tarafından projelendirilip hayata geçirilmek istendiği gerekçesiyle, söz konusu raporun müdürlüğüne iadesini istedi. CHP’nin teklifi İBB Meclis’inde Ak Partililerin oy çokluğuyla reddedilip, oylamaya geçildi. Rapor, CHP’nin ret oyuna karşılık oy çokluğuyla kabul edildi. 1 saati aşkın süren tartışmalar sonucu raporun Ak Partili üyelerin oy çokluğuyla oylanması üzerine, Grup kararı olmamasına karşın, CHP grubunun büyük bölümü Meclis’i terkedip, diğer maddelerin oylamasına katılmadı.

Reşadiye Çamlık kavşağından bağlantı yollarıyla 2. Köprü’ye bağlanacak tünelin 6,5 kilometrelik kısmı denizin altında olacak. Tünel, karadan 110 metre, denizin altından da 31 metre derinlikten geçecek. Tünel 1 gidiş 2 dönüş karayolu, ortada da raylı sistem şeklinde olacak. Tünel Soğütlüçeşme’den Göztepe’ye bağlanacak. Üçüncü Havalimanı ve üçüncü köprüyle de entegre olacak tünel Haliç’te üstten geçecek. Söğülüçeşme-Altunizade-Gayrettepe-Gayrettepe-Sütlüce-Cevizlibağ-İncirli arasındaki 31,5 kilometrelik güzergah boyunca, 13 istasyon bulunacak. İncirli-Söğütlüçeşme arasını 45 dakikaya indirecek metro hattı, saatte tek yönde 75 bin yolcu, günde ise 1,5 milyon yolcu taşımayı hedefliyor. Metro, Haliç’te üstten geçecek. Karayolu tünelinin uzunluğu 16 kilometre olacak, bunun 6,5 kilometresi deniz altından geçecek. Toplam 31 kilometre uzunluğundaki metro sistemi, yaklaşık 3,5 milyar dolara mal olup, Yap-işlet-devret modeliyle yapılacak. Yapacak firmaya geçiş sayısı garantisi verilecek.  2 şerit Avrupa, 2 şerit Anadolu Yakası’na gidecek olan tünel 17 metre yüksekliğinde olacak.

İstanbul, Metro ve Karayolu Boğaz Geçişi Projesi, İstanbul’un Anadolu yakasında Üsküdar, Ümraniye ve Kadıköy, Avrupa yakasında ise Beşiktaş, Şişli, Kağıthane, Beyoğlu, Eyüp, Fatih, Zeytinburnu, Bakırköy ve Güngören ilçe planlarını etkileyecek.

İstanbul’un mevcut ve planlanan raylı sistemlerinin etkin kullanımını sağlamayı hedefleyen proje hayata geçtiğinde, İstanbul’un iki yakasındaki önemli tarihi, turistik ve doğal metanlara daha kolay ulaşılır hale geleceği belirtilen raporda, projenin ulaşım ekonomisine ciddi katkı sağlayacağı ve teklifin kamu yararı taşıdığı değerlendirilmesinde bulunuldu.

CHP: MECLİS’E TALİMATLA GELDİ

Oylama öncesi söz alan İBB Meclisi CHP Grup Başkan Vekili Ertuğrul Gülsever, projenin İBB Başkanı Kadir Topbaş’ın “İstanbul’un Anayasası” olarak ifade ettiği 1/100 binlik planlarda görülmediğini, raporda ÇED raporunun yer almadığını ve maliyet hesaplarının yapılmadığını söyledi. Gül göz ardı edildiğini ileri sürüp, Topbaş’ın “Bir otobüs durağının yeri değiştirilecekse halka soracağız” sözünü hatırlatarak, “Alelacele yapılmış bu planın bir talimatla yerine getirildiğini görmüş bulunuyoruz. Bu plan bir seçim yatırımı. Birden bire, aniden seçim öncesi gündeme getirilmesi İstanbul adına bir kayıp. Plan tartışılmadan konuşulmadan, maliyet hesapları ortaya çıkmadan, sadece rivayet üzerine 3,5 milyar dolara mal olacağı söylenen projenin İstanbul trafiğine yük getirip getirmeyeceği tartışılmadan gündeme getirilmesi İstanbul halkına haksızlık” dedi. Gülsever, plana karşı olmadıklarını ancak, ilgili kurumlarca, meslek odaları ve akademisyenler tarafından enine boyuna tartışılmadan Meclis’e getirilmesine karşı olduklarını belirtip şöyle dedi:

FİRMALARA YOLCU GARANTİSİ

“Yap-İşlet-Devret modelinin devlete yük getirmeyeceğini söylemek saflık olur. Firmalara kaç yolcunun kullanacağı garantisi verilecek. Yoksa devlet tarafından sübvanse edilecek. Bu da halkın sırtına yük bindirecek. Biz bu yanlığın içinde olmak istemiyoruz. O nedenle önerinin geri çekilip tartışıldıktan sonra Meclis’e gelmesini istiyoruz. Maliyeti iki misli azaltacak bir proje üzerinde çalışmak, kuşkularımızı dile getirmek Türkiye Cumhuriyeti’ne hainlik mi? Siz ‘Bunları konuşmak, tartışmak, kimseye sormak istemiyoruz. Biz doğrunun en olduğunu biliyoruz, bize öyle talimat emir verildi’ derseniz burada sonuna kadar karşı çıkarız.”

AK PARTİ: GÖĞSÜMÜZÜ GERE GERE

Ak Parti Grup Başkanı Abubekir Taşyürek, 3 katlı tüp geçidin  1/5000’lik planlara işlemek için Ak Parti olarak göğüslerini gere gere oy vereceklerini söyledi. Taşyürek, Türkiye’nin 2023 hedeflerine uygun vizyon projenin 5 yıl içinde hayata geçirileceğini ve bürokratların çalışmaları sonucu ihalenin de Haziran ayında yapılacağını ifade edip, “Yasal olarak hiçbir problem yok. Sanki alelacele hayata getirilmiş ifadesi doğru değil. Ulaştırma ve Haberleşme Bakanlığı ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ve İBB bürokratları aylardır çok ciddi proje çalışması yaptı. En uygun güzergahın açıklanan güzergah olduğunu söylediler. Dün uyanıp bugün hayata geçirmiş değiliz” dedi. Taşyürek maliyet hesaplarıyla ilgili eleştirileri de haksız bulup şöyle konuştu:

“Kamunun cebinden bir kuruş çıkmayacak. Fizibilite çalışmaları yapıldı. Muhalefetin görevi muhalefet etmektir. Ama lütfen yapılacak güzel işlerde de en azından teşekkür edip, eksik görülen yönleri ifade etmek gerekir. Türkiye’nin ikinci parlamentosu olan İBB Meclis’inde, slogan atmaktan çok çözüm odaklı çalışmalıyız. Biz de el kaldırıp onay vererek üzerimize düşeni yapmanın gururunu taşıyacağız.

Çevre dostu bu proje akaryakıt tüketiminden 54 milyon litre tasarruf sağlayacak. Karbon salınımını 175 ton azaltacak. Arazi kullanımı ve kamulaştırma olmayacak. Mevcut aksı destekleyecek, görüntü kirliliği olmayacak, İstanbul’un siluetini bozmayacak. Metro hatları, Marmaray, banliyö hatlarıyla entegre olup konforlu erişim imkanı sağlayacak. Biz Ak parti grubu olarak göğsümüzü gere gere elimizi kaldırıp evet diyeceğiz. Süreç bitmiş değil. Proje yürür. 1/1000’lik uygulama aşaması sürecine kadar sürecine kadar düşüncelerinizi dinleriz. Biz asla bir yerden emir ve talimat almayız”

2005-2006 döneminde İBB’de Ak Parti’den İmar Komisyonu Başkanlığı görevinde bulunan CHP’li Meclis Üyesi Tankut Gündoğar da, Topbaş’ın göreve ilk geldiğinde kurduğu İstanbul Metropolitan Merkezi’nde uzun süre görev aldığını ve söz konusu proje ile sanayi alanlarından tarım ve yerleşim alanlarına, kuşların göç yollarına kadar 100’e yakın bilim adamının üzerinde çalıştığı İstanbul’un 1/100 binlik planın delindiğini savundu. Gündoğar, o dönemde Topbaş’la birlikte uluslararası fuarlarda yabancı yatırımcılara bilgi verip, yüz binlik planların asla delinmeyeceğini ifade ettiğini önü sürüp, Meclis üyelerinin oylama öncesi bilgilendirilip, görüşlerinin alınmadığını öne sürüp, “Bilgilendirme ve birlikte çalışma yapılıp istişare edilseydi, CHP de katkıda bulunur, geri dönülmez riskler yüklenmezdi” dedi.

CHP’li İmar Komisyonu Üyesi Esin Hacıalioğlu da, kendilerine 6 sayfalık bir slayt halinde sunum yapıldığını belirtip, “Bu meclisin imar komisyonu olarak daha dün haberim oldu. Böyle olacaksa, İmar komisyonlarını baştan lağvedelim” diyerek, “Neden daha önce önümüze getirilmedi” diye sordu. Metroyu desteklediğine vurgulayan Hacıalioğlu, “Proje, kuzey ormanlarının imara açılması saklanmak istendiğinden alelacele getirilmek istenmekte. Burada projeler üzerinde planlar yapmaya, çılgın projelerle yeniden planlar yapmaya çalışıyoruz” iddiasında bulundu. Kassandra Kehaneti’ne göndermede bulunan Hacıalioğlu, “Geleceği görürsünüz ama inandıramazsınız. Madem komisyona iade etmiyorsunuz çocuklarınızın yüzene akabilmeniz  bu rapora ret oyu verin” dedi.

TOPBAŞ CEVAP VERSİN 

AK Parti Grup Başkanı Taşyürek, tekrar söz alıp, “Sayın Topbaş’ın yerinde olmak istemezdim. Yüz binlik planları göğsünü gere gere açıklanmış, CHP de destek vermişti. Bir tarafta Anayasa, bir tarafta bu proje. Topbaş’ın haberi var mı? Burada göğsünü gere gere cevap vermesini isterdim” diye konuştu.

SOYSAL: ANAYASA DEĞİŞMEZ DİYE BİR ŞEY YOK

Ak Partili İmar Komisyonu Başkanı Timur Soysal’da, şu anda sadece güzergah belirlendiğini ve fizibilite çalışması yaparak maliyet çıkarıldığını hatırlatıp, “100 binlik plan anayasa, revize edilemez, asla değiştirilemez diye bir şey yok. Bu tür planlar yapılarken İBB’nin ilgili bakanlıklarla çalışması son derece doğal. Bu, planın delindiği anlamına gelmez. Bu plan askıya çıkacak. İtirazlar değerlendirilip 1/1000 ölçekli plan sürecine kadar katkılar değerlendirilir. İBB Meclisi, nihai olarak siyasi kararın verildiği yerdir. Bürokrasi teknik çalışmaları yapar, siyasilerin önüne konur. Biz de önümüze konan rapora İmar Komisyonu olarak olumlu görüş veriyoruz. Bu bir yerden sonra nasiptir. Nasip olabilir, olmayabilir” diye konuştu.