İddia: Fren bozuk
Hızlı yanıt: Değil

Makinistin frene zamanında bastığını, ancak yavaşlayamadığını belirten DEMARD Genel Başkanı Musa Ayar, "Fren sistemleri incelenmeli" dedi. TCDD'den hemen yanıt geldi: "Frenlerimizde sorun yok."

ANKARA - Pamukova'da 37 kişinin ölümüyle sonuçlanan tren kazasına ilişkin son iddia makinistlerden geldi. Demiryolu Makinist, Revizör ve Raylı Taşımacılık Derneği (DEMARD) Başkanı Musa Ayar, makinistin frene zamanında bastığını, ama yeterince yavaşlayamadığını öne sürdü. Ayar, trenin fren sistemlerinini arızalanmış olabileceğini söyledi.
'Frene basıldı ama...'
TCDD Müzesi'nde dün bir basın toplantısı düzenlen hızlandırılmış tren kazasını değerlendirdi. Ayar, kaza bölgesinde trenin sürati saatte 130 km. iken makinistin, livre (hız çizelgesi) süratine, yani 80'e düşebilmek için fren yapmasına rağmen ancak 118'e inebildiğini belirtti. Lokomotif ve vagonların fren sistemlerinin teknik elemanlarca incelenmesi gerektiğini kaydeden Ayar, şöyle dedi: "Kondovit (fren) hattına pislik gelmiş ve valfler (hava fren dağıtıcısı) arızalanmış olabilir. Diğer etkenlerden vagonların hava sisteminde veya bojilerinde (tekerlerinde) yolun durumuna göre pozisyonunu alamaması veya boji göbek milinin kopması gibi etkenlerin araştırılması; yaz aylarında sıcaklardan dolayı raylarda meydana gelen genleşmeler ve uzama katsayıları normal değerlerin üzerine çıkarak yolu kaydırıp kaydırmadığı, S veya dirsek yapıp yapmadığı teknik olarak araştırılmalıdır."
Makinistin frene zamanında bastığını savunan Ayar, şöyle devam etti: "Makinist görevini yapmış, ama neden 80'e değil de 118'e düşebilmiş, bunun araştırılması gerekir. Eğer geç kalınmış olsaydı, o bölgede fren yapılmış olsaydı o virajı kurtarmadan trenin devrilmesi söz konusuydu. Hızlandırılmış tren kazasında sadece hıza odaklanmak yanlış. Her trenin durma ve yavaşlama süresi hıza, yol şartlarına, trenin cinsine ve ağırlığına göre değişir."
Demiryollarının hâlâ en güvenli taşıma sistemi olduğuna insanları inandırmak için güçlü bir altyapı kurulması gerektiğini belirten Ayar, "Bunun için sadece altyapı malzemelerinin değişmesi yeterli değil. Makinistlerin çalışma koşulları da iyileştirilmeli." dedi.
TCDD: Doğru değil
TCDD Genel Müdür Yardımcısı Erol İnal başkanlığındaki dokuz kişilik heyet tarafından hazırlanan ön teknik raporda ise olayın nasıl meydana geldiği anlatılırken, trenin fren sisteminin sefere mani olmadığı vurgulandı.