İGDAŞ iyi 'tanıtılmış'

Eski genel müdürü Fuat Şengül ve eski genel müdür yardımcısı İbrahim Müjdat Oğuz'un tutuklandığı...
Haber: DEMET BİLGE / Arşivi

İSTANBUL - Eski genel müdürü Fuat Şengül ve eski genel müdür yardımcısı İbrahim Müjdat Oğuz'un tutuklandığı İGDAŞ'ta, 'tanıtım' adı altında trilyonlarca liralık vurgun yapıldığı ortaya çıkarken, operasyon Halk Ekmek'e de sıçradı. DGM, Halk Ekmek'ten ihale dosyalarını istedi.
İGDAŞ operasyonunda ortaya çıkan bilgiler, yolsuzluk organizasyonunun ne kadar profesyonelce çalıştığını ortaya koydu. Sayaç okuma ihalesi adı altında 20 trilyon lirayı 'buharlaştıran' İGDAŞ çetesi, toplam 300 trilyon liralık vurgunun büyük bölümünü medya, tanıtım ve reklam faaliyeti adı altında yaptı. Vurgun zanlılarının ya reklam şirketleri var, ya kurdukları ajansla dergi çıkarıyor ya da gazetecilik yapıyorlar.
Pınarcık'ın ortağı Dilipak
İGDAŞ'ın 20 trilyon lira dolandırıldığı
'sayaç okuma ihalesini' alan Lonca A.Ş.'nin sahibi olan ve polis tarafından aranan Ahmet Hamdi Pınarcık'ın Silivri ve çevresinde yayımlanan Hürbakış Gazetesi'ne ortak olduğu belirlendi. Silivrilili olan Pınarcık ve ekibinin çevredeki irtaci faaliyetlerle tanınan kuruluş ve bürokratlarla yakın ilişki içinde olduğu ve gazeteyi de bu amaçlar için kullandığı iddia edildi. Bu arada Akit gazetesi yazarı Abdurrahman Dilipak'ın da Lonca A.Ş.'nin kurucuları arasında olduğu belirlendi.
Maliye Bakanlığı Hesap Uzmanları'nın raporlarında da vurgun yöntemleri anlatıldı.
İGDAŞ'ın tanıtımını yapmak için ihale
verilen şirketler özellikle seçildi, ucuza mal edilen faaliyetlere trilyonlarca liralık sahte fatura çıkarıldı, geri kalan para paylaşıldı. 'İstanbul 1999' isimli dergi, Akademi Reklam şirketi tarafından 978 bin adet basıldı ve 60 milyar lira harcandı. Derginin dağıtımı ise kapatılan FP'nin teşkilatı tarafından yapıldı. Ancak bu dergi için İGDAŞ'ın kasasından 1 trilyon 104 milyar lira çıktı. 60 milyarı Akademi Reklam'a verilirken, geri kalan parayı Mehmet Taşdikenve Tufan Mengi paylaştı.
'İstanbullu' isimli bir başka dergi için Marmara Basın Anonim Şirketi, 241 milyar lira, aldı, sadece 41 milyar lira harcadı.
İGDAŞ'ın tanıtım ihalelerini alan şirketlerden biri de İroni Limited Şirketi. Kanal 7'de 'İskele Sancak' programını sunan Ahmet Hakan Coşkun, ağabeyi Abdullah Topel Coşkun ve gözaltındaki tahsildar Taci Erdemir'in ortakları arasında olduğu şirket, İGDAŞ bülteni, mektup açacağı, bayram kartı, yıllık basımı ve promosyon malzemeleri için 336 milyar 749 milyon 903 bin lira aldı. Hesap uzmanları bu işlerin 39 milyar liraya mal olduğunu ortaya çıkardı.
Kaçaklar yurtdışında
Bu arada operasyon kapsamında arananlardan Taşdiken'in 5 Eylül, Pınarcık'ın 12 Eylül, Mengi'nin de 18 Eylül 2001 günü yurtdışına çıkış yaptığı belirlendi.
İGDAŞ soruşturması kapsamında Halk Ekmek A.Ş.'nin ihale dosyaları da incelemeye alındı. DGM Savcısı Abdülaziz Özatlan, Büyükşehir Belediyesi kuruluşu Halk Ekmek Un ve Unlu Maddeler Gıda Sanayi Ticaret Anonim Şirketi'nden, ihale dosyalarının DGM'ye gönderilmesini istedi. Dosyalar savcılığa teslim edildi.
Yapılmayan işe bile para
Hesap uzmanları raporundan, bazı vurgun örnekleri:

  • Doğalgaz el kitabının basım ihalesi Er Ofset Limited Şirketi'ne 405 milyar 369 milyon lira karşılığında verildi. Hesap uzmanları ise bu işin sadece 83 milyar liraya mal olduğunu ortaya çıkardı. İGDAŞ bu tanıtım kitabı için toplam 321 milyar 474 milyon lira zarara uğradı.
  • Hikâye-boyama kitabı ve tanıtım çizgi filmi için Artı Reklam-Dünya Kırtasiye şirketleriyle anlaşıldı ve 268 milyar liralık ihale verildi. Ancak anlaşılan iş yapılmadı, İGDAŞ'ın kasasından boş yere 268 milyar lira çıktı.
  • Takvim arkalarında İGDAŞ'ın reklamı için Grafik Ajans'a 8 milyar 481 milyon lira verildi. Ancak rapora göre böyle bir harcama yapılmadı ve İGDAŞ dolandırıldı.
  • Sticker yapıştırma işi M&S Tanıtım Şirketi'ne 23 milyar liraya ihale edildi, ancak hesap uzmanları raporunda bu işin de hiçbir maliyetinin olmadığı belirtildi.
  • Çeşitli açılışlarda verilen İGDAŞ yazılı kolonyalı mendillerin dağıtımı için Medyalog Limited Şirketi'ne 45 milyar 712 milyon lira verildi, ancak bu işin de maliyeti raporda 'yok' olarak gösterildi.
  • Radyo reklamlarının yayımlanması, ajanda ve masa takvimi basımı işi 150 milyar 78 milyon liraya Günizi Reklam Limited Şirketi'ne verildi. Maliyeti 60 milyar lira olan bu organizasyonda İGDAŞ'ın kasasından 89 milyar 703 milyon lira fazla para çıktı.