Irak'ta uçak yere çakıldı: 28 Türk öldü

Moldova uçağı

29 Türk işçisi ile bir ABD'li yolcuyu Adana'dan Bağdat'a götüren uçak, iniş yaparken piste 200 metre kala düştü. Mürettebatla birlikte 35 kişinin bulunduğu uçakta 34 kişi öldü, bir kişi ağır yaralı kurtuldu. Yaralının Türk olabileceği, 28 işçininse hayatını kaybettiği saptandı. Yetkililer: Uçak saldırı değil kötü hava nedeniyle düştü.

ANKARA - Türk işçilerini Adana'dan Bağdat'a götüren Antonov-26 tipi kargo uçağı, Balat kentinde bir ABD askeri üssünün yakınlarında bulunan havaalanına inmeye çalışırken düştü. 34 kişi öldü, bir kişi ağır yaralı kurtuldu. Uçaktaki 29 Türk yolcudan 28'inin öldüğü saptanırken, ağır yaralı yolcunun Türk olabileceği, kimliğinin belirlenmesi için Adana Valiliği'ne fotoğrafının gönderildiği öğrenildi.
Dün sabah saat 06.09'da Adana'nın Şakirpaşa Havaalanı'ndan kalkan Moldova'nın Aeriantur Havayolları'na ait uçakta 29'u Türk, biri ABD'li 30 yolcuyla üçü Moldova, biri Rus ve diğeri de Ukraynalı olmak üzere beş mürettebat vardı.
'İkinci denemede çakıldı'
Uçakla radar bağlantısı Bağdat'a 100 kilometre kala kesildi. Uçağın Irak'taki yoğun sis ve hava koşulları nedeniyle Bağdat yakınlarındaki Balat kentinde bulunan Amerikan Andakondu Üssü'nün havaalanına inmeye çalıştığı belirtildi. Uçağın, ilk denemesinde pisti pas geçtiği, saat 07.50'de yaptığı ikinci denemesinde piste 200 metre kala yere çakıldığı bildirildi.
Dışişleri Bakanlığı ve havaalanı yakınında bulunan askeri üsteki Amerikalı askerlerin verdiği bilgilere göre kazada 34 kişi öldü, bir kişi ağır yaralı kurtuldu..
Irak Ulaştırma Bakanlığı Sözcüsü Ahmed El Missavi, AFP'ye yaptığı açıklamada, kazayla ilgili olarak bir soruşturma başlattıklarını belirtirken, "Sivil uçak Balat yakınlarında düştü. Şu anda nedenini bilmiyoruz ama bir soruşturma başlattık" dedi.
Adana Valisi Cahit Kıraç, Radikal'in konuyla ilgili sorularını yanıtlarken, Moldova tescilli Antonov-26 tipi 9003 sefer sayılı uçağın kötü hava koşulları nedeniyle düştüğü yönünde bilgi aldıklarını belirtti. Kıraç, 'silahlı saldırı sonucu' düşme ihtimaliyle ilgili soruya, "Teknik incelemeler devam ediyor. Ancak, bize gelen ilk bilgi böyle bir saldırıdan değil hava koşulları nedeniyle uçağın düştüğüdür" yanıtını verdi. Türkiye'nin Bağdat Büyükelçiliği, olayla ilgili olarak Ankara'yla koordineli çalışmalara başladı.
'Kombi' tipi uçak
Düşen Antonov-26 tipi uçak, 'Kombi' diye nitelendiriliyor ve hem yolcu hem de kargo taşımacılığında kullanılıyor. Uçağın 48 yolcu kapasitesi bulunuyor. Düşen uçağın, 5 ton yük kapasitesine sahip olduğu, dün 30 yolcuyla beş mürettebatın yanı sıra 1280 kilogram yük taşıdığı belirtildi.
17 Haziran 1993 ile 6 Eylül 2005 arasındaysa dört tane An-26 düştü. Bu kazalarda 124 kişi yaşamını yitirmişti.
Rus Antonov şirketi tarafından geliştirilen An-26 uçakları, ağırlıklı olarak kargo taşımada kullanılıyor. 1960 ve 1970'lerin teknolojisine sahip uçak, artık imal edilmiyor. Sivil uçuşların yanı sıra askeri amaçlı görev yapıyor. Halen An-26'ların yerine, yeni nesil An-32'ler imal ediliyor.
'Patron' da uçaktaydı
Uçakta bulunan yolculardan İsmail Kulak'ın, bu ülkede müteahhitlik hizmeti veren Kulak İnşaat Yönetim Kurulu Başkanvekili olduğu öğrenildi. Kulak, babası tanınmış müteahhit Sıtkı Kulak ve Çukurova Genç İşadamları Derneği'nin (ÇUGİAD) eski başkanı olan ağabeyi Tarkan Kulak nedeniyle tanınan bir simaydı.
Irak'ta büyük yatırımları var
1943 yılında kurulan Kulak İnşaat, ilk olarak 1947 yılında Antalya Gazipaşa Hükümet Konağı'nı yapmıştı. Şirketin Irak'ta 22 milyon dolarlık içme suyu, 9.5 milyon dolarlık ambar ve 3 milyon dolarlık depo projesi yürüttüğü öğrenildi.
Şirket şimdiye kadar 3 milyon metrekareye yakın inşaat, 30 binin üzerinde konut üretti. Yönetim kurulu başkanı Sıtkı Kulak olan şirketin, Türkiye ve Irak'ta yapımı süren çeşitli apartman, villa sitesi ve endüstriyel bina inşaatları ve şimdiye kadar teslim ettiği üniversitelere yüksekokul binaları, sanayi tesisleri, alışveriş merkezleri, apartmanlar, resmi kurumlara idari bina ve otoyol inşaatları bulunuyor.



Şirkete akın eden aileler sinir krizi geçirdi
Kaza haberinin duyulmasının ardından uçakta bulunan yolcuların yakınları, bilgi almak için işçilerin bağlantılı çalıştığı Kulak İnşaat'ın, Mithat Saraçoğlu Caddesi üzerindeki Lokman Apartmanı'nda bulunan merkeze geldi. Aileler, yetkililerden uçaktaki yakınlarının durumu hakkında bilgi almaya çalışırken, bazılarının sinir krizi geçirdiği görüldü.
Adana'da bulunan Kulak İnşaat tarafından Irak'a gönderilen işçilerin ve uçaktaki mürettabatın listesi şöyle:
'Ersud Lal (29), Emrah Özkartal (24), Mehmet Gültekin (49), Mehmet Yıldız (41), Halil Kılıç (49), Süleyman Özkartal (57), Durdu Mehmet Kayış (55), Bekir Yıldız (44), Nadir Tansu Alpaydın (46), Rüstem Tarhan (55), Ramazan Altıkulaç (42), Tahsin Aykırı (54), Aziz Gelinci (56), Mehmet Dilki (37), Abdulkadir Akyüz (31), Nail Karaca (32), Özcan Özkan (28), Hamdi Şahin (35), Ali Nihat Özbingül (26), Abdullah Albayrak (48), Serkan Geyik (29), Hüseyin Şahin (46), Ahmed Sığındı (42), Ahmet Gezer (66), Olcay Geyik (23), İsmail Kulak (44), Sabahattin Kesten (55), Rifat Demir (39), Bülent Durucan (50), ABD uyruklu Paul Kenton Johnson (45).
Mürettebat: Rusya uyruklu Alexey Ganzha (29), Moldova uyruklu Adatolie Seflediuc (47), Grigorii Ciupricov (53), Petru Sirbu (36), Ukrayna uyruklu Serhiy Mashtalyar (31).